منظور از اقتصاد دیجیتال چیست؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، اقتصاد دیجیتال نیز گاهی اوقات به نام اینترنت اقتصاد، اقتصاد جدید یا اقتصاد وب شناخته میشود. اقتصاد دیجیتالی مفهومی نیست که یکباره خلق شده باشد، بلکه در یک روند تکاملی در ساختار اقتصاد شکل گرفتهاست.
تعریف مفاهیم مزیت مطلق، مزیت نسبی و مزیت رقابتی که تمامی در راستای استقرار تخصصی شدن، تقسیم کار و مبادله در جوامع ارائه شدهاند، به درک دلایل ظهور اقتصاد دیجیتال و چگونگی سمت و سوی آن کمک میکند. مزیت مطلق، مزیت نسبی و مزیت رقابتی، مراحلی هستند که در فرایند تاریخی جوامع منتهی به پیدایش اقتصاد دیجیتالی در عصر حاضر شدهاند.
نکته اساسی و کلیدی که باید در نظر داشت این است که تمامی این نظریهها در مورد تجارت بینالملل مطرح شدند و سپس به سایر بخشهای اقتصاد نیز تسری پیدا کردند. به بیان دیگر اقتصاد دیجیتال با زیربنای تسهیل و اخذ منافع بیشتر از مبادلات و تجارت در بعد ملی و بینالمللی شکل گرفتهاست.
به طور کلی فناوریهای دیجیتال باعث ایجاد مدلهای جدید برای کسبوکارها میشود و صنایع قدیمی را به تغییر یا انحلال وادار میکند. این اتفاق باعث بروز فرصتهای جدید در زمینه نوآوری و رشد میشود.
بهکارگیری فناوریها و تبلور آن در مفهوم اقتصاد دیجیتال، شاخصهای مهمی را در اقتصاد کلان و رشد اقتصادی تغییر میدهد. از جمله این شاخصها میتوان به بهرهوری، کارایی و ارتباط با اقتصاد جهانی اشاره کرد.
البته نمیتوان این مساله را بهصورت کامل مزیت دانست و قطعا معایبی مانند امنیت سایبری و حریم خصوصی را با خود بههمراه دارد. شاید استفاده از واژه معایب برای آن درست نباشد و واژهای مانند پاشنه آشیل مناسبتر است.
در پایان باید اشاره کرد اقتصاد دیجیتال دارای ویژگیها و خصیصههایی در دنیای امروز فناوری است که شامل:
اتکا به فناوری: زیرساخت اصلی اقتصاد دیجیتال، فناوری است و این دو مفهوم جداییناپذیر هستند. استفاده از تکنولوژیهای نوین، دستگاههای بهروز و پلتفرمهای دیجیتال از مولفههای اصلی و اساسی اقتصاد دیجیتال هستند.
دادهمحور: اطلاعات و دیتا بهمثابه خون در رگ برای اقتصاد دیجیتال است. در عصر دیجیتالی اقتصاد، بیشتر تصمیمها مبتنیبر داده هستند. بیشتر کسبوکارها برای اینکه بتوانند محصولات خود را توسعه دهند و به حالت بهینه برسند، نیازمند اطلاعات دقیق و لحظهای هستند.
نوآوری و خلاقیت: روند تغییر تکنولوژی در اقتصاد دیجیتال بسیار بالا است و یکی از ویژگیهای مهم در آن محسوب میشود. بدون نوآوری و ابداع اقتصاد دیجیتال معنای خود را از دست میدهد.
اتوماسیون: با افزایش سطح نوآوری و خلق روشهای نوین برای انجام کارها، رویه فعالیتها از شکل سنتی به شکل خودکار و مبتنیبر اتوماسیون تغییر میکند. نقش هوش مصنوعی در این مولفه بسیار پررنگ است.
انعطافپذیری و چابکی: با توجه به سرعت تغییر فناوریها و کاربردیتر شدنشان، شرکتها باید بیشترین میزان چابکی و انعطاف را در پذیرش و پیادهسازی تغییرات داشته باشند.
اثر شبکهای: اثر شبکهای زمانی رخ میدهد که ارزش کالا یا خدمتی با افزایش و گسترش استفاده مردم از آن، بیشتر میشود. در دوره دیجیتالی شدن اقتصاد این اتفاق بسیار مهم است؛ زیرا تمام کسبوکارها برای بقا و پیشرفت و البته رقابت با دیگران نیاز به جذب کاربر جدید دارند.
انتهای پیام/