تولد تا رشد یک ایده به محصول دانش بنیان چگونه صورت میگیرد؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا؛ حامد علی ویردیلو معاون تجاری سازی و تامین سرمایه سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی * طی یادداشتی به اهمیت توسعه ساختار های فناوری جهاددانشگاهی و تجاری سازی ایده های دانش بنیان اشاره کرد.
متن این یادداشت به شرح زیر است؛
« مهمترین موضوعی که در بحث ایده ها وجود دارد، جذاب بودن آن برای بازار است که رکن اساسی یک ایده قابل قبول در بازار است.
در وهله اول باید ایده برای سرمایه گذار برای ورود جذاب باشد و در بخش دوم باید به تیمی که ایده را پیاده می کنند توجه کنیم.
قالب حالا افرادی که دراین حوزه فعالیت میکنند را دانشجویان و دانشگاهیان تشکیل می دهند که فکر می کنند ایده به خودی خود وقتی از نظر فنی جذابیت داشته باشد دیگر کار تمام شده است و میتوانند یک بیزینس را تعریف کنند.
مبحثی در حال حاضر ثابت شده است بر مبنای این است که جذابیت فنی یک ایده فقط تا 5 درصد برای سرمایه گذار یک بیزینس اهمیت دارد.
کشش بازار، امکان بازارسازی و جذب مشتری از موضوعات مهم است، همچنین توانایی تیم برای اجرای آن ایده مورد توجه است.
ارزیابی برنامه ایده طراحی شده از نظر بازار، رقیب ها، نقدینگی، شاخص های مالی و اقتصادی جز موارد مهمی است که به زنجیره تامین آن ایده کمک می کند.
اگر یک ایده برنامه اولیه خود را نداشته باشد برای رسیدن به یک برنامه کلی گزارشی را از طرح دریافت می کنیم و یک طرح کسب و کار کامل را طراحی میکنیم که این یکی از خدماتی است که ما ارائه میکنیم.
دومین موضوع ارتباط با سرمایهگذاران و تسهیلگری برای جذب منابع مالی است که با توجه به شبکه گسترده از سرمایهگذارهایی که در جهاددانشگاهی در اختیار داریم.
طرح ها را به افراد مختلف معرفی می کنیم و قراردادهای حقوقی و مالی که اعتماد را بین طرفین ایجاد می کند را تنظیم کنیم.
حین قراردادها انواع و اقسام متفاوتی دارند که با توجه به شرایط بیزینس، سرمایهگذاری و آوردهای که برای طرفین دارد نیز قرارداد طراحی می شود.
نکته دیگری که قابل تامل است، بحث تیم سازی است که بسیار اهمیت دارد که تیمی را انتخاب کنیم که نیازهای یک کسب و کار را رفع کند.»
معاون تجاری سازی و تامین سرمایه سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی*
انتهای پیام/