شیوه نامه سرآمدان هوش مصنوعی تا پایان آبان تدوین میشود/ فناوری اطلاعات؛ اولویت اول انتخاب رشته
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست تخصصی هوش مصنوعی و روندهای پژوهشی کشور و دنیا با محوریت سواد رسانه امروز (چهارشنبه، نهم آبان ۱۴۰۳) در محل موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد.
محمدهادی زاهدی رئیس انجمن هوش مصنوعی در این همایش گفت: شیوه نامه معرفی از سرآمدان هوش مصنوعی در انجمن هوش مصنوعی ایران در حال تدوین است و
وی افزود: تشکیل شبکههای نخبگانی هوش مصنوعی اعم از ایرانیهای داخل و خارج از کشور را تشکیل میدهیم تا بتوانیم فضا را برای استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت نخبگانی فراهم کنیم.
زاهدی اظهار کرد:
میتوانند به خصوص در حوزه حکمرانی هوش مصنوعی مقالاتی ارسال کنند و این وعده را داده ایم تا داوری مقالات کمتر از دو ماه طول بکشد.رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران گفت: سال ۱۴۰۲ حدود ۱۹۰ دانشجوی دکتری و ۲۲۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد در حوزه هوش مصنوعی پذیرش کردیم که این رقم تا سال ۱۴۰۷ باید به تربیت به ۴۰۰ و ۳۵۰۰ دانشجو برسد.
زاهدی با بیان اینکه تاکنون ۴۵۲ شرکت اعم از دانش بنیان و ... در حوزه هوشمندسازی، هوش مصنوعی و کاربرد سازی هوش مصنوعی برای فعالیت در هوش منصوعی شناسایی شده اند؛ تاکید کرد: ۷۰ هزار شرکت هوش مصنوعی در دنیا فعالیت دارند. در منطقه غرب آسیا به خصوص در حوزه نفت و گاز بیشترین درآمدها را کسب میکنیم، اما سهم ایران از اقتصاد دیجیتال در دنیا بسیار پایین است؛ بنابراین باید در این حوزه سرمایه گذاری داشته باشیم.
رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران اضافه کرد:
تا برآن اساس برنامه ریزی داشته باشیم.زاهدی افزود: صندوقهای سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور برای حمایت از شرکتهای نوپا و استارتآپهای حوزه هوش مصنوعی را تشکیل داده ایم، نرخ شکست استارت آپها در دنیا به ۹۰ درصد میرسد که در حوزه هوش مصنوعی به علت سرعت رشد فناوری ۹۵ درصد است.
وی گفت: بیشترین حمایتهای دنیا از استارت آپهای هوش مصنوعی مربوط به آمریکاست. اعتبارات ویژه برای حوزه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی در دنیا اختصاص یافته است.
رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران تاکید کرد: تحقیقات هوش مصنوعی در آکادمیها و دانشگاهها انجام میشود، اما نمود بیرونی ندارد. قرار نیست هوش مصنوعی در تمام حوزهها و ارکانها ورود پیدا کند. در طرحهای کلان باید نوع چالشهای مملکت را شناسایی کنیم تا دریابیم که با هوش مصنوعی قابل رفع هستند یا خیر؟ ناترازی آموزشی، پژوهشی و فناوری و بهره وری از جمله این چالش هاست.
زاهدی اظهار کرد: در یک گزارش بیان شد ۶۰ درصد از افرادی که با آنها گفتگو شده است از رشته و دانشگاهی که تحصیل کرده اند راضی نبوده اند و این ناترازی آموزشی را نشان میدهد و مدرک تحصیلی و شغل آنها ارتباطی با یکدیگر نداشته است و اولویت انتخابی آنها برای بازگشت به زمان گذشته فناوری اطلاعات بوده است؛ بنابراین کشور باید روی این حوزه سرمایه گذاری کند و حتما دانشکده ها، پژوهشگاهها و اندیشههای فناوری اطلاعات باید در کشور شکل بگیرد.
رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران در پایان خاطر نشان کرد:
انتهای پیام/