دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

در رویداد «صدرا» دانشگاه آزاد اسلامی چه گذشت؟

در رویداد «صدرا» دانشگاه آزاد اسلامی چه گذشت؟
رویداد صدرا (صنعت، دانشگاه و راه اشتغال) یکی از برنامه‌های ویژه دانشگاه آزاد اسلامی است که با هدف حمایت از ایده‌های نوآورانه و ایجاد فضای کارآفرینی برای دانشجویان و جوانان مستعد طراحی شده است و با هدف ارتباط موثر میان دانشگاه، صنعت و جامعه و پاسخ به مسائل روز کشور در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
کد خبر : 935442

به گزارش خبرگزاری آنا، دومین رویداد صدرا با هدف ایجاد اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان، معرفی شرکت‌های فعال در صنعت، شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌های شغلی از دوشنبه ۱۶ مهر آغاز و تا ۱۸ مهر ادامه داشت. رویداد مذکور در محل کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

دومین رویداد صدرا (صنعت، دانشگاه و راه اشتغال) به همت معاونت آموزشی و مهارتی واحد علوم و تحقیقات و با هدف ارتباط موثر میان دانشگاه، صنعت و پاسخ به مسائل روز کشور، در محور‌های ایجاد اشتغال همزمان تحصیل، معرفی شرکت‌های فعال در حوزه صنایع و شناسایی فرصت‌های شغلی برگزار شد. جشنواره ایده صدرا میزبان ایده‌های نو و خلاقانه در واحد علوم و تحقیقات بود.

این رویداد به دنبال ارتقای مهارت‌های عملی و اجرایی دانشجویان و تبدیل ایده‌های خلاقانه آنها به کسب و کار‌های موفق است. در رویداد صدرا، تیم‌های مختلف دانشجویی با ارائه طرح‌های نوآورانه در حوزه‌های گوناگون، فرصت دارند تا در محیطی رقابتی و حمایتی از دانشجویان دیگر و متخصصان، طرح‌های خود را گسترش دهند. ۱۱۳ شرکت در قالب هلدینگ‌های بزرگ، صنایع خودرویی و موتوری، صنایع غذایی و نساجی و شرکت‌های خدماتی در این رویداد حضور داشتند.

اهداف رویداد صدرا

هدف از برگزاری رویداد صدرا ارتباط موثر بین صاحبان صنایع، تولید کنندگان، کارآفرینان، دانشجویان و استادان در قالب طرح پایش و بر مبنای نهاد دانشگاهی که مدنظر دکتر طهرانچی در سند تحول و تعالی دانشگاه است، خواهد بود تا شبکه‌سازی که در نهاد دانشگاه‌ها مورد نظر است، ایجاد شود.

این نمایشگاه بستر مناسبی برای گسترش همکاری در حوزه‌های تحقیق، توسعه، سرمایه‌گذاری و خدمات تخصصی بین دانشگاه و صنعت است. حضور کارفرمایان و صاحبان کسب و کار در این نمایشگاه، فرصت خوبی است تا از نزدیک با دانشجویان ارتباط داشته باشند و بتوانند از نیروی انسانی مورد نیاز خود با نگاه تخصصی برای تقویت و پیشرفت کسب و کار، برخوردار شوند.

رویداد صدرا به دانشجویان کمک می‌کند تا شغل مورد علاقه‌شان را پیدا کنند، از سویی دیگر نیز فرصتی برای مشاغل مختلف است تا بتوانند نیروی مورد نیاز خود را شناسایی کنند.

ارتباط صحیح و موثر دانشگاه، صنعت و جامعه

«جمشید صباغ‌زاده» قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات در رویداد صدرا (صنعت، دانشگاه و راه اشتغال) حضور پیدا کرد و گفت: ارتباط صحیح و موثر دانشگاه، صنعت و جامعه می‌تواند موجب ارتقای سطح نوآوری و انتقال دانش و تکنولوژی شود؛ در این صورت است که می‌توان شاهد رشد و توسعه پایدار در حوزه‌های علوم و فناوری‌های نو و رونق اشتغال در کشور باشیم. 

وی با بیان اینکه کارآمدی کشور‌های توسعه یافته، ناشی از تولید دانش و ثروت است، افزود: در رویداد صدرا در حقیقت یک ارتباط سه جانبه بین دانشجویان، اعضای هیات علمی و صاحبان صنایع برقرار می‌شود و این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا از نزدیک با صنایع و مشاغل آشنا شوند و با درک بهتری به انتخاب شغل آینده خود بپردازند.

صباغ‌زاده تصریح کرد: در رویداد‌هایی مانند صدرا، فرصتی به دانشگاهیان داده می‌شود تا با شناخت صنعت، با مسائل و مشکلات آنها آشنا شده و تحقیقات خود را به سمت رفع آن مشکلات سوق دهند. صاحبان صنایع و مشاغل نیز می‌توانند در این ارتباط از مشاوره محققان بهره برده و نواقص و مشکلات خود را با روش‌های علمی شناسایی کند.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات، ادامه داد: باید برای هماهنگ‌سازی بیشتر دانشگاه‌ها با صنایع و شکل‌گیری یک ارتباط سیستمی بین این دو بخش تلاش کرد. علاوه بر تعامل آموزش و پژوهش در بخش‌های مختلف کشور، بایستی بر غنای فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد با تاکید بر رویکرد حل مسئله و حمایت از فناوری‌های نو پرداخته شود.

وی ضمن اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بر ضرورت اجرای این سند تاکید کرد و افزود: واحد علوم و تحقیقات در سال‌های اخیر اقدامات موثر و جدی برای قرار گرفتن در زمره دانشگاه‌های کارآفرین و مهارت‌آموز صورت داده است تا دانشجویان با تمرکز بر تحقیق و توسعه علوم کاربردی به دنیای کسب وکار سوق داده شوند. برگزاری رویداد‌هایی مانند صدرا و توسعه مرکز رشد و فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در واحد از نمونه‌های این اقدامات بوده است.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات نیز ضمن بازدید از غرفه‌ها اعلام کرد هدف این نمایشگاه جذب نیرو است. وی گفت: این نمایشگاه برخلاف نمایشگاه‌های دیگر که در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود قصدش فروش کالا نیست و قصد اصلی آن جذب نیرو است و از این جهت کار بسیار مقدسی است چرا که دانشجو در این رویداد‌ها یک فرصت مناسبی می‌تواند پیدا کند تا با صنعتگران بزرگی که در این رویداد حضور دارند و مدیران آنها گفتگو کند که این امر در حالت عادی ممکن است چنین موقعیتی برای آن ایجاد نشود؛ بنابراین یک پلتفرم بسیار خوبی است. ارزیابی من این است که این نمایشگاه بسیار موفق است چرا که عوامل یکی از این غرفه‌ها به من گفتند که ما ۵۰۰ فرم در اینجا اوردیم و در عرض دو ساعت آنها را تمام کردیم. مفهوم این جمله این است که من به هدفم رسیده‌ام حالا اگر این دانشجویان و کارفرمایان یکدیگر را پسند نکنند هم، اما در هر صورت ما این فرصت را به خوبی اجرا کردیم و از این بابت بسیار خوشحال هستیم.

حضور 100 شرکت در رویداد صدرا

«مهدی ورسه‌ای» معاون آموزشی و مهارتی این واحد دانشگاهی نیز درباره رویداد صدرا گفت: در این رویداد بیش از ۱۰۰ شرکت در قالب مجموعه‌های هلدینگ شرکت کرده‌اند. در این رویداد سعی شده تا شرکت‌های بزرگ و مطرح و کارآفرینان برتر کشور در حوزه‌های مختلف اعم از خودروسازی، صنایع نساجی، انفورماتیک و هوش مصنوعی، صنایع کامپیوتری و همچنین صنایع غذایی و معدنی حضور داشته باشند.

معاون آموزشی و مهارتی واحد علوم و تحقیقات ضمن بیان اینکه این دوره از رویداد با تاکید بر ارتباط موثر و شبکه‌سازی موثر بین دانشجویان و کارآفرینان آغاز به کار کرده است، افزود: دانشگاه بستر را برای حضور دانشجویان در صنعت و شرکت‌ها فراهم می‌سازد تا دانشجویان در کنار تحصیل در قالب طرح پویش، کارورزی و کار پاره‌وقت در شرکت‌ها مشغول فعالیت شوند و بتوانند درکنار تحصیل، در مهارت آموزی نیز موفق عمل کنند.

ورسه‌ای ضمن تاکید به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: دانشگاه به عنوان یک نهاد سعی می‌کند دانشجویان را در قالب یک شبکه بزرگ ساختاری قرار داده تا ارتباط موثر و مفید میان آنها و صنعت را ایجاد کند. هدف اصلی رویداد صدرا ایجاد شبکه‌سازی است. طرح پویش و ایجاد شبکه‌سازی که بین ذی‌نفعان است. ذی‌نفعان علم تنها استادان و دانشجویان نیستند، بلکه شرکت‌های تولیدی، کارآفرینان، کارخانجات صنعتی و شرکت‌های خدماتی نیز در زمره این ذی‌نفعان قرار دارند. 

به گفته وی، از دیگر اهداف این رویداد، تبدیل دانش به ثروت است. دانشجویان باید توانایی تحقق و پیاده‌سازی دانش خود را در سازمان‌ها و صنایع کشور به صورت علوم کاربردی داشته باشند و رویداد صدرا به این امر کمک شایانی می‌کند.

ورسه‌ای گفت: علاوه بر وظیفه جاری معاونت آموزشی و مهارتی در خصوص برنامه‌ریزی آموزشی و برگزاری منظم کلاس‌ها، تحول ساختاری و حرکت به سمت دانشکده‌های موضوعی، گروه‌های تخصصی موضوعی، رشته‌های بین رشته‌ای و میان رشته‌ای از دیگر وظایف ذاتی این معاونت است. سعی بر این است با تعریف رشته‌های بین رشته‌ای و دانشکده‌های موضوعی، نیروی انسانی مورد نیاز کشور در عرصه‌های جدید علوم و فناوری نو آماده کنیم.

وی با بیان اینکه دانشجویان قشر فرهیخته، جوان، پرانگیزه و خودباور کشور هستند و دانشگاه باید این روحیه امید به آینده و خودباوری را در دانشجویان پر رنگ و زنده نگه دارد، ادامه داد: به دانشجویان توصیه می‌کنم از تمام ابعاد و جنبه‌های آموزشی، علمی و تحقیقاتی، خود را توانمند کنند تا به دانایی محوری برسند. دانشجویان نسل جدید از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند که باید در مسیر درست استفاده شود تا بتوانند گام‌های مهمی برای توسعه و ارتقاء همه جانبه در کشور بردارند.

ورسه‌ای ادامه داد: استادان، دانشجویان و کارآفرینان باید براساس شعار سال که "جهش تولید" است، گام بردارند و دانشگاه نیز به عنوان یک نهاد بایستی بسترسازی و شبکه‌سازی این حرکت را فراهم کند. 

آشنایی با فرصت های شغلی

«محمد علی نادی» سرپرست معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن بازدید از تمامی غرفه‌ها گفت: این رویداد برای دانشجویان ما است و دانشجویان در این رویداد‌ها می‌توانند با فرصت‌های شغلی مرتبط با رشته‌شان آشنا شوند. در این رویداد غرفه‌هایی وجود داشت که صنعتگران و فعالان اقتصادی می‌توانند غرفه‌ای داشته باشند که اسم این موضوع در اختیار داشتن میز را نشا تعریف کرده‌ایم که مخفف نقطه شروع ارتباط است.

وی افزود: برای اینکه دانشجو بتواند با صنعتگر تعامل داشته باشد و درباره موقعیت شغلی‌اش از آن فرد سوال کند و بتواند صنعت را در یک موقعیت شبیه‌سازی شده مشاهده کند و بشناسد این رویداد برگزار شد و در گام بعد هنگامیکه دانشجویان تمایلات خودش را که مشخص کرد می‌تواند در سامانه صدرا ثبت نام کند و از آن طرف صنعت هم در سامانه صدرا نیازهایش را معرفی کرده است و بعضی از موارد را که به صورت سامانه امکان‌پذیر نباشد عزیزان حاضر در رویداد برنامه‌ریزی می‌کنند تا دانشجویان با پر کردن فرم‌ها بتوانند اطلاعات خود را نوشته و علایق خود را بگویند. یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با آشنا کردن دانش آموختگان برای توسعه طرح پویش برگزاری طرح صدرا بود که برگزار کرد. به نظر می‌رسد با تداوم این موضوع دانشجویان بتوانند صنایع مرتبط با رشته خود را شناسایی کنند. ما به دنبال این هستیم این رویداد‌ها را به صورت مداوم و فصلیدر واحد‌های دانشگاهی برگزار کنیم و یک ارتباط مستمری بین صنعت و دانشگاه ایجاد کنیم.

ارتباط صنعت و دانشگاه با برگزاری رویداد صدرا

«مجید مشکینی» معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن بازدید از غرفه‌ها گفت: دانشگاه آزاد خود را یک دانشگاه اجتماعی و حل مسئله و علوم آفرین میداند. تمام یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار دانشجویی که ما خدمت آنها هستیم بسیار جوان هستند و سرشار از نشاط و امید هستند و ما در قبال ان‌ها وظیفه داریم تا نگذاریم این امید به قهقراه کشیده شود و بتوانیم امید را در آنها هر روز زنده‌تر و پررنگ‌تر کنیم. صدرا‌هایی که در دانشگاه آزاد برگزار می‌شوند به عنوان ارتباط صنعت و دانشگاه آزاد مثل یک پمپاژ قلب عمل می‌کنند و می‌توانند اکسیژن و مواد غذایی را در اصل بین اندام دانشگاه آزاد و دانشجویان بتواند برقرار کند و از طرف مقابل در صنعت هم بدین صورت است در این رویداد هم صنعت برد دارد و هم دانشگاه و دانشجو. عملا اگر این رابطه برد-برد بین همه مولفه‌های یک زیست بوم باشد نتیجه نهایی ان در کل کشور دیده می‌شود و کل کشور و زیست بوم کشور و بخش نیروی انسانی آن تقویت می‌شود و اگر نیروی انسانی تقویت شود ایران کشوری پیشرفته‌تر و قوی خواهد شد.
    
«افسانه مظفری» سرپرست اداره کل برنامه‌ریزی و نظارت این واحد دانشگاهی و مدیر اجرایی رویداد صدرا نیز در آخرین روز از این رویداد ضمن تشکر از برگزارکنندگان گفت: سعی کردیم در این طرح جدیدی که دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کرده است در جهت ارتباط نزدیک دانشجو با صنعت این رویداد را برگزار کنیم تا بتوانیم دانشجویان را با صنایع مختلف در رشته‌های مختلف آشنا کنیم و با توجه به اینکه ما بیش از ۶۰ هزار دانشجو در این واحد دانشگاهی داریم سعی کردیم از صنایع مختلف در حوزه‌های متفاوت دعوت کنیم تا دانشجویان بتوانند بهره لازم را ببرند و در کنار این قضایا ما یک جشنواره ایده هم برای دانشجویان داریم که برای معرفی ایده‌های فناورانه وجدید آنها است و ما پس از داوری به ان‌ها جوایزی اهدا می‌کنیم در ضمن کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی بسیار خوبی نیز در اینجا برگزار شده است که دانشجویان از آن بسیار استقبال کردند و ما امیدواریم بتوانیم در جهت اشتغال زایی دانشجویان و ایجاد فرصت‌های مناسب برای دانشجویان قدم خوبی برداریم.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب