دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

بلندی: تضمین اشتغال تمام دانشجویان تا ۴ سال آینده/ تربیت سالانه ۱۰۰ هزار دانشجو برای سازمان صنفی یارانه‌ای 

بلندی: تضمین اشتغال تمام دانشجویان تا ۴ سال آینده  تربیت سالانه ۱۰۰ هزار دانشجو برای سازمان صنفی یارانه‌ای 
رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: برنامه هفتم کشور را ملزم کرده است طی ۵ سال آینده ۵۰۰ هزار نفر در این حوزه تربیت شوند ما با سازمان صنفی یارانه‌ای کشور تفاهم نامه بستیم تا ۵۰ درصد این برنامه را عملیاتی کنیم. به این ترتیب قرار است سالی ۱۰۰ هزار نفر در این حوزه نیرو تربیت کنیم.
کد خبر : 935364

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حسین بلندی رئیس دانشگاه علمی کاربردی در نشست خبری که امروز (چهارشنبه، ۱۸ شهریور ۱۴۰۳) به مناسبت آغاز سی و سومین سالگرد تاسیس این دانشگاه برگزار شد، گزارشی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه علمی و کاربردی ارائه داد و گفت: ما هر برنامه‌ای که دو سال پیش هر قولی که برای دانشگاه علمی و کاربردی دادیم را انجام دادیم. یکی از برنامه‌های وزیر نظام آموزش عالی هوشمند، شایسته محور، توانمندسازی و کارآمد است. در این راستا طرح آموزش برای اشتغال دانش‌آموختگان تخت عنوان آباد تدوین شد.

وی افزود: برنامه فوق با هدف رفع کاستی‌های مهارت رشته‌های تحصیلی، ارایه آموزش‌های توانمندساز برای حداقل ۵۰ هزار نفر به صورت سالانه و جلب مشارکت متولیان شغل در ارزیابی صلاحیت آموزش دیدگان بود. ما طرح آباد را در هیات وزیران به تصویب رساندیم.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی تصریح کرد: ما آموزش غیرهدفمند حتی مهارتی را قبول نداریم و معتقد هستیم بر اساس نیاز آموزش داده شود تا مستقیم مشغول کار شوند؛ بنابراین طرح آباد سالانه ۵۰ هزار نفر را برای تامین منابع نیروی انسانی دستگاه‌ها به طور سالیانه تامین می‌کند. امروزه نیازسنجی دستگاه‌ها در همه استان‌ها را دریافت کردیم و حدود ۱۰ درصد طرح را برای امسال عملیاتی کردیم.

بلندی در خصوص توسعه آموزش‌های مهارتی نیز گفت: ما طی سه سال اخیر کسانی که تقاضای ورود به ما داشتند حدود ۳۰ درصد افزایش یافتند. بر اساس آمار وزارت کار ۹۳ درصد دانشجویان مشغول به کار می‌شوند برای اشتغال ۷ درصد باقی مانده نیز ۲۷ مرکز جدید تاسیس کردیم که دانشجویانی که وارد این مراکز شوند از ابتدای تحصیل یا پس از فارغ التحصیلی وارد تضمین اشتغال می‌شوند. تا کنون بیش از ۱۵ هزار نفر دانشجو را تضمین اشتغال دارند. تلاش می‌کنیم طی برنامه ۴ ساله تمامی واحد‌های علمی کاربردی باید دانشجویان را اشتغال شوند و تا پایان چهار سال صد در صد دانشجویان این دانشگاه شغلشان تضمین می‌شود.
وی در خصوص برنامه ارتقای کیفیت علمی دانشگاه و ارتباط منسجم با نیاز‌های ملی و جهانی تاکید کرد و گفت: ما در این زمینه احراز صلاحیت حرفه‌ای مشاغل را در دستور کار قرار دادیم.

بلندی به برقرار ارتباط کوثر بین تحصیل، مهارت و اشتغال با همکاری دستگاه‌های ذی ربط تاکید کرد و افزود: ما در این زمینه سامانه ملی خاستگاه آموزشی شناسه و مشاغل تحت عنوان سامانه خاص را تدوین کردیم هر صنعتی که نیازی دارند را طراحی کردیم و هر صنعتی که نیازی داشته باشند می‌توانیم در کوتاه‌ترین مدت این نیاز‌ها را برآورده کنیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد: ما برای برنامه سیستم جامع برای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با تاکید برفن آوری‌های دیجیتال است که خوشبختانه این برنامه در دانشگاه اجرایی می‌شود.

وی از تصویب ۴۲ برنامه در حوزه‌ای تی در دانشگاه علمی کاربردی خبر داد و گفت: برنامه هفتم کشور را ملزم کرده است طی ۵ سال آینده ۵۰۰ هزار نفر در این حوزه تربیت شوند ما با سازمان صنفی یارانه‌ای کشور تفاهم نامه بستیم تا ۵۰ درصد این برنامه را عملیاتی کنیم. به این ترتیب قرار است سالی ۱۰۰ هزار نفر در این حوزه نیرو تربیت کنیم.

بلندی در خصوص مسولیت اجتماعی مسئله محور نیز تاکید کرد: تدوین طرح برای گروه سربازان، بازنشستگان، زنان خانه دار و معلولان جسمی حرکتی و تدوین طرح نظام آموزش کارشناسی پیوسته در قالب طرح ۳+۳ را انجام دادیم. راه‌اندازی مدارس عالی اشتغال از برنامه‌های پیش روی ما در این زمینه است.

بلندی به برنامه آمایش آموزش عالی علمی کاربردی اشاره کرد و افزود: ما در سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۷۷۵ کد رشته محل داشتیم در مهر ۱۴۰۳ تعداد ۴۴۰۹ کد رشته محل داریم حدود ۹۰۰ کد رشته محل جدید داریم و میزان درخواست پذیرش دانشجو در این دانشگاه از گذشته بیشتر شده است. همه برنامه‌هایی که عمرشان بیش از ۴ سال بگذرد باید به روز رسانی شوند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی سال گذشته ۱۱۵مرکز علمی کاربردی تعطیل شدند، تاکید کرد: البته واحد‌های هلال و شهرداری که تعطیل شده بودند مجدد با پیگیری‌های که از شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام دادم مجدد به دانشگاه برگشتند.

وی تاکید کرد: با طرحی که رییس جمهور شهید تصویب کردند ۲۵ درصد اشتغال از یک میلیون اشتغالی که سالیانه برای بیکاران در نظر گرفته می‌شود، باید برای دانش آموختگان بیکار باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب