دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برگزاری دومین دوره رویداد علمی «شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحده» در دانشگاه علامه طباطبائی

برگزاری دومین دوره رویداد علمی «شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحده» در دانشگاه علامه طباطبائی
دومین دوره رویداد علمی «شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحده با موضوع غزه» در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
کد خبر : 935077

به گزارش خبرگزاری آنا، دومین دوره رویداد علمی «شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحده با موضوع غزه»، امروز 16 مهر ماه 1403، با حضور دکتر شجاع احمدوند، سرپرست دانشگاه علامه‌طباطبائی جمعی از استادان، مدیران و دانشجویان دانشگاه و 17 تیم از 15 دانشگاه مطرح کشور در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

 احمدوند در این رویداد اظهار کرد: اولین بار در دوران تحصیل با مفهوم شبیه‌سازی سیاسی آشنا شدم که یکی از استادان با تقسیم کلاس به سه گروه به دنبال ایجاد فضای گفت‌وگو بود.

وی با اشاره به برگزاری نخستین دوره مسابقات شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحده در سال گذشته، افزود: امسال دانشجویان با یاری از تجربه کسب شده، موضوع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی و سکوت سازمان‌های بین المللی را مورد ارزیابی قرار دادند.

سرپرست دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: حس خوبی برای آمدن به این جلسه داشتم و به نظرم کار اصلی دانشجو همین است که از جهت‌های مختلف به موضوعات بپردازد و حلقه واسط بین تئوری و اجرا است؛ این موضوع در کشورهای پیشرفته مورد تاکید است.
وی افزود: برگزاری اینگونه نشست‌ها علاوه بر افزایش قوه استدلال و آگاهی نسبی دانشجویان با شرایط اجرا باعث کمک به دستگاه دیپلماسی در کشور خواهد شد.
دکتر احمدوند بیان کرد: این نشست می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر رشته‌های علوم انسانی باشد تا زمینه برای عملیاتی شدن تئوری‌ها شود.

 مجید عباسی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در این رویداد با اشاره به نحوه شکل‌گیری شورای امنیت اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل به منظور جلوگیری از جنگ و جنایت علیه حقوق بشر جلوگیری کند، در ساختار سازمان ملل یک رکن اجرایی قوی به نام شورای امنیت به منظور حفظ صلح و امنیت بین‌الملی تشکیل شد، این شورا در برخی از مواقع موفق عمل کرد اما در بسیاری از مواقع به دلیل درگیر شدن در بازی‌های سیاسی و طرفداری از منافع کشورهای ابرقدرت‌ها عملکرد ناموفقی نیز داشته است.

وی افزود: یکی از این موارد عدم موفقیت شورای امنیت پرونده غزه بود، پرونده‌ای که به دلیل تامین منافع کشورهای آمریکا و انگلیس از سیر قانونی خود خارج شده و این شورا توانایی پایان دادن به این مناقشه را ندارد و نمی‌تواند مانع از جنایات رژیم صهیونیستی شود.

عباسی ادامه داد: امسال دومین رویداد شبیه‌سازی شورای امنیت با حضور ۱۷ دانشگاه برگزار شد و هدف از برگزاری این رویداد ایجاد شرایطی به منظور قرار گرفتن دانشجویان در فضای شبیه به فعالیت اجرایی است.

وی تاکید کرد: دانشجویان یک سری دروس تئوری را مطالعه می‌کنند که بعضا در بازار کار، چندان کارایی ندارد و نیاز به آموزش‌های عملی برای پر کردن این خلا است.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی بیان کرد: این دانشکده در موضوع شبیه‌سازی و اینگونه نشست‌ها پیشتاز بوده است و امیدوارم این روند برای دانشجویان علوم سیاسی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مجیدرضا مومنی، دبیر اجرایی این رویداد نیز گفت: این دومین رویداد علمی شبیه‌سازی است که ما در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار می‌کنیم و بر اساس اتفاقات و تحولاتی که در منطقه و عرصه بین الملل رخ داده و ظلم و ستمی که بر مردم مظلوم غزه روا داشته شده و در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و سالروز عملیات طوفان‌الاقصی، موضوع این برنامه را به شبیه‌سازی شورای امنیت در پرونده غزه اختصاص دادیم.

وی تاکید کرد: در این رویداد فرصت معتنمی فراهم شده که دانشجویان علاوه بر آموزه‌های نظری خود، تجربیات عملی را نیز فرار بگیرند تا در آینده نقش‌های حرفه‌ای خود را بتوانند به خوبی ایفا کنند.

مومنی اظهار کرد: در دومین دوره رویداد علمی «شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحده با موضوع غزه»، 17 تیم از دانشگاه‌های سراسر کشور حضور دارند که از این تعداد 9 تیم از دانشگاه‌های خارج از تهران و 8 تیم نیز از دانشگا‌های تهران هستند. امیدوارم این رویداد محفلی باشد که ضمن کمک به دستگاه دیپلماسی در راستای سیاست‌های خارجی، یک فرصتی هم برای دانشجویان به منظور آموختن بیشتر و آشنایی با سازکار و عملکرد نهاد مهم شورای امنیت فراهم کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب