دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی مطرح کرد؛

افزایش توان صادراتی شرکت‌ها با تاجر دانش‌بنیان در باره ۳ تا ۵ ساله

افزایش توان صادراتی شرکت‌ها با تاجر دانش‌بنیان در باره ۳ تا ۵ ساله
رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: قرار است طی برنامه ۵ساله شرکت‌های دانش بنیان با برنامه تاجر دانش بنیان به توان صادراتی برسند.
کد خبر : 934448

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در اختتامیه رویداد تجربه محور صادرات (تاجر دانش‌بنیان) گفت: در ابتدای بحث‌های شکل‌گیری این رویداد، موضوع‌های متعددی عنوان و عبارت تاجر دانش‌بنیان‌ها برای صادرات مطرح شد؛ عبارتی که در بحث صادرات دانش‌بنیان‌ها پیش از این خلأ آن احساس می‌شد.

وی افزود: دانش‌بنیان و تجارت دو فضا و حال و هوای متفاوتی دارند. اغلب شرکت‌ها در فضای تجارت شیرازه ذهنی‌شان به هم می‌ریزد. به عنوان مثال سال 96-97 یک شرکت دانش‌بنیان محصولی بسیار فاخر و کاربردی در حوزه حمل‌ونقل داشت که کشورهایی ژاپنی و اسپانیایی‌ها خواهان آن محصول بودند. این شرکت نیاز به سرمایه‌گذار داشت.

وی اظهار کرد: جلسات متعددی با یکی از سرمایه‌گذاران برای اجرای این طرح برگزار کردیم. هنگامی‌که روی مسئله سهم صحبتی به میان آمد و سرمایه‌گذار طلب سهم 85 درصدی را کرد، مذاکره نتیجه‌ای به همراه نیاورد. شرکت دانش‌بنیان تصور می‌کرد باید سهم 85 درصدی داشته باشد زیرا ایده بسیار نابی داشت. چندی بعد این شرکت به تفاوت این دیدگاه‌ها پی برد و توانست سرمایه‌گذار دیگری جذب کند و با درصد کمتری کارش را ادامه دهد.

وی افزود: فضای شرکت‌های دانش‌بنیان کاملاً فضای متفاوتی است از این‌رو ما به دنبال موضوع تاجر دانش‌بنیان هستیم زیرا تاجر دانش‌بنیان یک عنوان شغلی جدید است و در حوزه تجارت فرصت جدیدی ایجاد می‌کند.

میرآبادی یادآور شد: بحث تاجر دانش‌بنیان دو خدمت را به زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور ارائه می‌دهد. نخست، فرصت جدید شغلی ایجاد می‌کند و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند رشد و توسعه پیدا کنند. دوم، فضای کسب‌وکار بین‌المللی و فضای صادرات را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: این برنامه باید به‌صورت موازی در کشور توسعه و تکثیر پیدا کند یعنی نباید منتظر بمانیم که این دوره تمام و دوره بعدی آغاز شود. باید از ظرفیت این افراد هم استفاده کنیم و این برنامه را به‌صورت موازی در سایر استان‌های کشور اجرایی سازیم. باید بتوانیم در یک افق سه تا پنج‌ساله تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان را که توان صادراتی یا محصولات قابل ارائه به بازارهای بین‌المللی را دارند را آماده ورود به بازارهای بین‌المللی کنیم. در این هنگام می‌توانیم انتظار جهش جدی در حوزه صادرات دانش‌بنیان داشته باشیم.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این مسیر بسیار ارزشمند است. طی چند ماهی که این برنامه اجرا شد، در دیدارهای مختلف بازخوردهای بسیار خوب از مقام‌های مسئول داشتیم. این مسئله نشان می‌دهد برنامه در کشور دیده شده است. افرادی که وارد این مسیر شده‌اند به علت اینکه اولین برنامه بوده، موردحمایت قرار می‌گیرند که به خروجی‌های مطلوب برسند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب