دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1395 - 09:26
قائم‌مقام دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با آنا

با جمع بودجه امسال دانشگاه‌ها و بدهی سال گذشته، هنوز هم رشد و گشایشی نداشته‌ایم

دکتر سید علی‌اکبر صفوی قائم‌ مقام دانشگاه شیراز با اشاره به فشار مالی‌ که دانشگاه‌ها متحمل شده‌اند، از عدم رشد بودجه امسال دانشگاه‌ها خبر داد.
کد خبر : 93285

سید علی‌اکبر صفوی قائم‌مقام دانشگاه شیراز در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «اتفاقات خوبی در کل بودجه دانشگاه‌ها در سال گذشته و حتی بودجه کل کشور نداشتیم. متاسفانه رقم درشتی از بودجه دانشگاه‌ها، یعنی حدود 10 درصد، به دلیل فشارهایی که دولت تحمل می‌کرد تحقق پیدا نکرد.»


او گفت: «دانشگاه‌ها محیط‌هایی هستند که خدمات علمی و پرورشی به جامعه می‌دهند. فشاری که بر دانشگاه‌ها است، بر روی کیفیت علمی و کیفیت تربیت دانشجو و بسیاری از برنامه‌ها در بلندمدت اثر منفی دارد.»


صفوی افزود: «اگر شما در مواقع خرید در جیبتان پول باشد، اولین چیزی را که مشاهده می‌کنید خریداری می‌کنید، اگر مناسب نبود آن را به راحتی کنار گذاشته و نمونه دیگری می‌خرید. یعنی اگر به اندازه کافی پول داشته باشید، از یک دیدگاه نیاز به فکر کردن زیاد درباره خریدتان ندارید. اما اگر پولتان کم باشد، مطالعه و بررسی شما بیشتر می‌شود که چه چیزی باید بخرید و از حداقل، نهایت استفاده را می‌کنید چون امکان جبران وجود ندارد.»


قائم مقام دانشگاه شیراز گفت: «وقتی در کشور با بحران مالی مواجه می‌شویم، از جمله جاهایی که نباید فشار مالی داشته باشد و در عوض بیشترین همکاری با آنها صورت گیرد، بخش‌های آموزش و پژوهش کشور، شامل آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها خصوصا بخش‌های تحقیقاتی است.»


او با اشاره به تاثیر کمبود بودجه بر تحقیقات کشور گفت: «در این کمبود بودجه ما فشارهای زیادی را متحمل شدیم، ولی بر دولت هم خرده نمی‌گیریم. اما انتظار داریم حتی اگر لازم شد، قید قسمت‌های دیگر زده شود تا بخش تحقیقات کشور زمین نماند. چون فعال‌کردن مجدد آن سخت و اثرش بر توسعه کشور بسیار زیاد است و ما این بحران را در سال گذشته داشتیم. سال گذشته 2 ماه دیرتر از موقعی که باید بودجه ابلاغ می‌شد، تصویب شد و اخیرا نیز ابلاغ شده است، اما هنوز دانشگاه‌ها چیزی دریافت نکرده‌اند. بنابراین این مدت را نیز ما در بحران و سختی گذرانده‌ایم.»


صفوی گفت: «بنابراین فشارهای مالی سال گذشته تا دو ماه اخیر نیز بر ما وارد شد اما خوشبختانه عددهایی که در حال حاضر ابلاغ شده است، به نسبت سال گذشته بهتر است. یعنی دولت سعی کرده است تا بخشی از خسارتی را که دانشگاه‌ها به خاطر کمبود بودجه با آن مواجه بوده‌اند را جبران کند.»


او با اشاره به عدم رشد بودجه امسال گفت: «اما اگر بخواهیم بودجه امسال همراه با خسارت سال گذشته و همچنین رشد 10 تا 15 درصدی بودجه را جمع ببندیم، باید بگویم که عملا هیچ رشد بودجه‌ و در واقع کشایشی نداشته‌ایم. ما امیدواریم دولت اعتبار ویژه‌ای را برای ماموریت‌هایی که دانشگاه‌های بزرگ دارند و همچنین کارهای تحقیقاتی و پژوهشی اختصاص دهد که ما بتوانیم با اتفاقات بین‌المللی پیش برویم.»


او گفت: «یکی از دانشگاه‌های آلمان که در بلوک شرق واقع شده است، دارای 200 کیلومتر خط ریل برای تحقیقات است. حالا شما فکر کنید اگر ما بخواهیم در ایران درباره راه‌آهن تحقیقات داشته باشیم، عملا دانشگاه‌ها امکاناتی ندارند. فاصله امکاناتی ما نسبت به دانشگاه‌های برتر دنیا بسیار زیاد است، در حالیکه پتانسیل نیروی انسانی خوبی داریم. اما این نیروی انسانی هم باید ابزار کامل در اختیار داشته باشد تا بتواند توان خود را به روز نگه دارد، آن توان را به دانش و دانش را به محصول و در نهایت به جامعه خدمت کند.»


صفوی افزود: «به اعتقاد من در بحث بودجه هیچ اتفاق جدیدی برای دانشگاه‌ها نیفتاده است؛ اما خوشبینیم به اینکه دولت بدهی خود به دانشگا‌ه‌ها را جبران کرده است. اگر کشوری می‌خواهد پیشرفت کند باید ابتدا از کودکستان تا دانشگاه آموزش و دانشگاه‌ قدرتمند داشته باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته