دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

بدون اجرای قانون داده‌ها و اطلاعات ملی، دولت هوشمند پیش نمی‌رود

بدون اجرای قانون داده‌ها و اطلاعات ملی، دولت هوشمند پیش نمی‌رود
سید ستار هاشمی در نخستین روز حضور خود به عنوان وزیر ارتباطات، اولویت‌های دوره جدید این وزارتخانه در دولت چهاردهم را اعلام کرد.
کد خبر : 929065

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم تحویل دفتر کار خود از وزیر سابق ارتباطات و در جمع معاونان و مدیران ارشد وزارتخانه با تقدیر از زحمات وزیر و معاونان او در سال‌های گذشته، به نگاه رئیس جمهوری در تشکیل کابینه چهاردهم اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری در جلسات به صورت مکرر به توافق سازی و ایجاد وفاق ملی در پیشبرد کار‌ها تاکید داشت که می‌تواند تجربه جدیدی در این حوزه باشد.

وی افزود: ما نیز تلاش می‌کنیم در این مسیر همین نگاه و استفاده حداکثری از توان خانواده ارتباطات را به صورت جدی دنبال کنیم.

هاشمی، میثاق نامه خود را سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم پیشرفت معرفی کرد و گفت: کسانی که در این مسیر بتوانند کمک کنند ما دست یاری به سمت آنان دراز می‌کنیم.

وی به تدوین و تصویب برنامه هفتم پیشرفت نیز اشاره کرد و افزود: در این برنامه روح جدیدی در کالبد وزارت ارتباطات دمیده شده است.

وزیر ارتباطات به ماده ۶۴ این قانون اشاره کرد و گفت: اینکه اهداف در این ماده به صورت کمی و عدد و رقم آمده از نکات مثبت این قانون است، چون از نوع برداشت‌ها و سلایق متفاوت جلوگیری می‌کند.

وی به متناسب سازی ساختار وزارت ارتباطات بر اساس ماموریت‌های قانون برنامه هفتم پیشرفت اشاره کرد و افزود: با این نگاه راهبردی و دقیق بدون فوت وقت می‌توانیم برنامه‌های خود را در این حوزه اجرا کنیم و به اهداف برنامه برسیم.

هاشمی، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را یکی از اولویت‌های وزارت ارتباطات اعلام کرد و گفت: شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از تکالیف قانونی این وزارتخانه به صورت جدی پیگیری می‌شود، البته مسیر همواری نیست و پیچیدگی‌های اهداف و الزامات آن که از ۵۳ هدف کلان، ۳۸ هدف آن از ماموریت‌های وزارت ارتباطات است، نیاز به همکاری تمام نهاد‌های مرتبط با این موضوع دارد.

وی اقتصاد دیجیتال را یکی دیگر از اولویت‌های این دوره عنوان کرد و افزود: ماموریت وزارت ارتباطات ورای یک ماموریت درون سازمانی است و برای افزایش حجم این حوزه نیاز به سرمایه گذاری است که بخشی از آن توسط پست بانک به عنوان بانک تخصصی این حوزه تامین می‌شود و همچنین برای بخشی دیگر می‌توان استفاده از سرمایه گذاری خارجی و بورس را در نظر گرفت.

وزیر ارتباطات به کاهش سرمایه گذاری در چند سال گذشته در این حوزه اشاره کرد و گفت: باید به دنبال پاسخ به این سوال باشیم که آیا امکان بازگشت سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد و میزان نقدشوندگی آن چقدر است و باید با فعال سازی بورس تخصصی این اطمینان خاطر برای سرمایه گذران این حوزه ایجاد شود.

وی درباره صنعت فضایی نیز افزود: توسعه صنعت فضایی کشور باید به صورت جدی پیگیری و تقویت شود.

هاشمی، پیگیری دولت هوشمند را یکی دیگر از اولویت‌های این دوره اعلام کرد و گفت: دولت هوشمند که در برنامه هفتم نیز مورد توجه قرار گرفته نیاز به الزاماتی دارد که با وجود دستاورد‌های خوب آن، اما مردم کمتر آن را احساس کرده اند و با دریافت بازخورد‌ها و بازنگری و آسیب شناسی علمی و کارشناسی در تعامل با مردم، قدم‌های محکمی بر می‌داریم تا شفافیت و تسهیل گری در این حوزه را افزایش دهد.

وی به قانون داده‌ها و اطلاعات ملی (دوام) اشاره کرد و افزود: اگر این قانون اجرا نشود دولت هوشمند پیش نمی‌رود و بر اساس این قانون دستگاه‌ها باید داده‌های خود را در اختیار بگذارند.

وزیر ارتباطات به محدود بودن منابع اشاره کرد و گفت: باید به بهره وری که منجر به کاهش هزینه‌ها و تسهیل امور می‌شود نیز توجه کرد که در دولت هوشمند محقق می‌شود.

وی افزود: شفافیت، در کلام ساده است، اما در اجرا پیچیدگی‌های خود را دارد که باید به آن توجه کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته