دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

مردم چگونه با دانش‌بنیان‌ها شریک شوند؟

مردم چگونه با دانش‌بنیان‌ها شریک شوند؟
دستیار معاون علمی رئیس‌جمهور درباره کاربست شراکت مردم با دانش‌بنیان‌ها برای تولید و چرخه اقتصادی بهتر توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : 921428

حمیدرضا شکری دستیار معاون علمی رئیس‌جمهور و مدیر برنامه ملی آبادیران در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: برنامه‌ای را که در مجموعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اجرا می‌کنیم، حمایت از شرکت‌های مردم‌نهاد علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور است.

وی با بیان اینکه قرار است مجموعه‌هایی را شناسایی کنیم که علاوه بر نوآوری، مردم‌نهاد هم هستند، خاطرنشان کرد: برای این منظور کاربستی در نظر گرفته شده است؛ کاربستی حول محور سرمایه، مردم و کارهای نوآورانه.

شکری با تاکید بر اینکه سازوکارهای این کاربست در حال تهیه و تدوین است، افزود: هنوز آیین‌نامه اجرایی این کاربست نهایی تهیه نشده است.

وی در توضیح  این کاربست گفت: کاربست فناوری این است که شما صاحب فناوری نیستید؛ لکن از فناوری استفاده می‌کنید مانند گلخانه‌ای که می‌تواند با استفاده از فناوری و سرمایه مردم داشته باشیم.

شکری ادامه داد: سرمایه‌های زیادی از مردم بلااستفاده مانده که می‌توان بر اساس این سازوکار مورد استفاده فناوران قرار بگیرد و برای صاحب سرمایه نیز سودآور باشد.

دستیار معاون علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه سازوکار حمایتی این کاربست در حال تدوین است، گفت: این اقدام موجب تجاری شدن محصولات دانش‌بنیان می‌شود و مردم هم از تولید باکیفیت بهره می‌برند.

وی با اشاره به نمونه دیگر این کاربست فناوری گفت: بعضی مواقع دانش‌بنیان‌ها می‌توانند با سرمایه مردمی محصولات خود را ارتقا دهند که در این کاربست قرار می‌گیرد. شرکت دانش‌بنیان می‌تواند با سرمایه مردم، نیروی کار بیاورد، آموزش دهد تا تولیدات بیشتری داشته باشد. این می‌تواند مدل مشارکتی دوم باشد. همچنین یک شرکت دانش‌بنیان با جمع سپاری مردمی محصول خود را تولید کند تا هزینه کمتری در راه‌اندازی مکان جدید داشته باشد.

وی با اشاره به الگوی سوم گفت: ارتقای زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی با کاربست فناوری مدل دیگری است که مردم می‌توانند محصولات خام دانش‌بنیان‌ها را به محصول تبدیل کنند.

شکری با بیان اینکه ارتقای بهره‌وری با کاربست فناوری است، ادامه داد: در مراحل قبل تمرکز روی ایجاد بود، اما این مرحله زیرساخت است که باید برای ارتقای بهره‌وری باید از کاربست فناوری کمک گرفت. تأمین تجهیزات تولیدات سنتی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر مدل‌های همکاری در کاربست فناوری است. این چهار مدل الگو‌های پیش‌فرض آن آیین‌نامه مردم‌نهاد است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته