دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

چشم‌هایی در آسمان برای نجات فضا و زمین/ «جی‌پی‌اس» چطور از حملات سایبری پیشگیری می‌کند؟

چشم‌هایی در آسمان برای نجات فضا و زمین  «جی‌پی‌اس» چطور از حملات سایبری پیشگیری می‌کند؟
تصور کنید سیستم‌های موقعیت‌یاب جهانی مانند جی‌پی‌اس از کار بیفتند یا هک شوند، آن وقت بخش بزرگی از جهان بی‌درنگ به فناوری‌های ارتباطات و ناوبری دهه ۱۹۵۰ میلادی برمی‌گردد؛ اما با این وجود امنیت سایبری فضا تا حد زیادی برای عموم مردم روشن نیست.
کد خبر : 920830

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ تصور کنید سیستم‌های موقعیت‌یاب جهانی مانند جی‌پی‌اس از کار بیفتند یا هک شوند، آن وقت بخش بزرگی از جهان بی‌درنگ به فناوری‌های ارتباطات و ناوبری دهه ۱۹۵۰ میلادی برمی‌گردد. اما با وجود اهمیت زیاد این موضوع در دوران تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، امنیت سایبری فضا تا حد زیادی برای عموم مردم روشن نیست.

حملات سایبری به ماهواره‌ها از دهه ۱۹۸۰ آغاز شد، اما زنگ بیداری جهانی همین چند سال پیش به صدا درآمد. نویسندگان مقاله حاضر گروهی از پژوهشگران دانشگاه ایالتی پلی‌تکنیک کالیفرنیا هستند که در حوزه اخلاق و فناوری‌های نوظهور فعالیت دارند و در ماه ژوئن گذشته گزارشی درباره عواقب حملات سایبری در فضا نوشتند که توسط بنیاد ملی علوم ایالات متحده منتشر شد. این گروه قصد دارند به ارائه سناریو‌های جدید و شگفت‌انگیز در حوزه فضایی کمک کنند. 

در این گزارش با دیدگاه‌های نوین این گروه پژوهشی برای بهبود امنیت فضایی آشنا می‌شوید.

اهمیت فضا در زندگی انسان‌

بیشتر مردم از نقش مهمی که سیستم‌های فضایی در زندگی روزمره آنها ایفا می‌کنند اطلاعی ندارند و به درگیری‌های نظامی اهمیتی نمی‌دهند. به عنوان مثال، جی پی اس (سیستم موقعیت‌یاب جهانی) از سیگنال‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کند. زمان‌بندی دقیق و مجهز به جی پی اس در خدمات مالی ضروری است و در آن همه جزئیات، مانند زمان پرداخت یا برداشت، باید به درستی ضبط و هماهنگ شوند. حتی برقراری تماس با تلفن همراه به هماهنگی دقیق زمان در شبکه متکی است. جی پی اس، علاوه بر ناوبری برای هواپیما، کشتی، اتومبیل و افراد، برای هماهنگی ناوگان کامیون‌هایی که کالا‌ها را هر روز به انبار‌های محلی حمل می‌کنند نیز مهم است.

ماهواره‌های رصد زمین «چشم‌هایی در آسمان» هستند که با یک نقطه دید منحصربه‌فرد به پیش‌بینی آب‌وهوا کمک می‌کنند، بر تغییرات محیطی نظارت دارند، ردیابی و واکنش به بلایای طبیعی را ممکن می‌کنند، بازده محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهند، مدیریت استفاده از زمین و آب را بهینه می‌کنند و در نظارت و بهره‌برداری از بسیاری از منابع انرژی به انسان یاری می‌دهند. از دست دادن این خدمات و سایر خدمات فضایی می‌تواند خسارت‌های سنگینی در حوزه بلایای طبیعی و کشاورزی به بار آورد و یا اقتصاد و امنیت جهانی را به خطر بیندازد.

عوامل اثرگذار در مخاطرات فضایی

در گزارش نویسندگان این مقاله، عوامل متعددی شناسایی شده‌اند که در افزایش تهدید حملات سایبری فضایی نقش دارند. به عنوان مثال، مهم است که بدانیم جهان در ابتدای یک مسابقه فضایی جدید است.

از قرار معلوم، فضا در حال شلوغ‌تر شدن و افزایش رقابت است. هم دولت-ملت‌ها و هم شرکت‌های خصوصی که بیشتر ماهواره‌های موجود در مدار را در اختیار دارند، خود را برای رقابت بر سر منابع و سایت‌های تحقیقاتی آماده می‌کنند.

از آنجا که فضا بسیار دور و دسترسی به آن سخت است، اگر کسی بخواهد به یک سیستم فضایی حمله کند، احتمالاً باید این کار را از طریق یک حمله سایبری انجام دهد. سیستم‌های فضایی اهداف جذابی هستند، زیرا سخت‌افزار آنها پس از پرتاب به راحتی قابل ارتقا نیست و این ناامنی با گذشت زمان بدتر می‌شود. این سیستم‌ها به دلیل پیچیدگی می‌توانند زنجیره تأمین طولانی داشته باشند و حلقه‌های بیشتر در زنجیره احتمال آسیب‌پذیری را افزایش می‌دهد.

از آنجا که فضا بسیار دور و دسترسی به آن سخت است، اگر کسی بخواهد به یک سیستم فضایی حمله کند، احتمالاً باید این کار را از طریق یک حمله سایبری انجام دهد

مخاطرات در فضا به طور غیرعادی زیاد است. زباله‌های مداری با سرعت ۶ تا ۹ مایل در ثانیه در فضا در گردش هستند و می‌توانند به راحتی یک فضاپیما را هنگام برخورد از بین ببرند. سندرم کسلر (Kessler) می‌گوید که زمین در نهایت در پیله‌ای از زباله محبوس می‌شود و توجه به چنین فرضیه‌ای می‌تواند به برنامه‌های فضایی در سراسر جهان پایان دهد. 

علاوه بر این، با توجه به زیرساخت‌ها و خدمات فضایی بسیار مهم مانند جی پی اس، درگیری‌ها در فضا می‌تواند جرقه‌ای برای درگیری در کره زمین باشد و یا حتی به درگیری‌های فعلی در فضای سایبری بیافزاید. برای مثال، روسیه در سال ۲۰۲۲ هشدار داده بود که هک کردن هر یک از ماهواره‌های این کشور اعلان جنگ تلقی می‌شود.

سناریو‌های احتمالی

حتی متخصصان امنیتی نیز که شدت این تهدید امنیت سایبری فضایی را تشخیص می‌دهند با یک چالش بزرگ روبه‌رو هستند. آنها با دو سناریوی مبهم روبه‌رو هستند: ابهام درباره هک ماهواره‌ها و ابهام درباره پارازیت‌ها یا سیگنال‌های جعلی.

چنانچه متخصصان فضایی نتوانند طیف کاملی از احتمالات را در برنامه‌ریزی امنیتی در نظر بگیرند، این ضعف می‌تواند ویرانگر باشد، به‌ویژه در برابر هکر‌هایی که مجموعه متنوعی از انگیز‌ه‌ها و اهداف متنوع دارند. شناسایی این متغیر‌ها حیاتی هستند، زیرا سرنخ‌هایی را در مورد استراتژی‌های مهاجمان به دست می‌دهد. به عنوان مثال، یک حمله هکری از سوی یک دولت به رویکرد متفاوتی نیاز دارد تا حمله‌ای هکری که توسط یک هکر حرفه‌ای به خاطر پول یا ایجاد آشوب انجام می‌شود.

مخاطرات در فضا به طور غیرعادی زیاد است. زباله‌های مداری با سرعت 6 تا 9 مایل در ثانیه در فضا در گردش هستند و می‌توانند به راحتی یک فضاپیما را هنگام برخورد از بین ببرند

نویسنده مقاله حاضر می‌گوید: «پیشنهاد ما برای بهبود امنیت ماتریس ایکاروس (ICARUS) است که جنبه‌های مختلف تهدیدات سایبری بالقوه در فضا را دسته‌بندی می‌کند. این ماتریس می‌تواند بیش از ۴ میلیون ترکیب منحصربه‌فرد از سناریو‌های تهدید بالقوه ایجاد کند و به ما در پیش‌بینی و آماده شدن برای طیف وسیعی از تهدید‌ها کمک کند. ایکاروس یک اصطلاح سرواژه‌سازی شده به معنای «تصور حملات سایبری برای پیش‌بینی خطرات منحصر به فرد در فضا» است.»

در اینجا سه مورد از ۴۲ سناریوی مورد اشاره بررسی می‌شوند:

•    حمله به چاپگر‌های سه‌بعدی در فضا

یک چاپگر سه بعدی می‌تواند منبع ارزشمندی برای تولید سریع قطعات در مأموریت‌های فضایی باشد. از طرفی، هکر‌ها می‌توانند به یک چاپگر در یک ایستگاه فضایی دسترسی پیدا کنند و در قطعات چاپ شده نقص ایجاد کنند. برخی از این اجزا حیاتی هستند و خرابی در آنها بسیار خطرناک است.

•    دستکاری داده‌های کاوشگر‌ها

یک هکر همچنین می‌تواند داده‌های یک کاوشگر سیاره‌ای درباره جو، دما یا آب را دستکاری کند. به عنوان مثال، هکر می‌تواند داده‌های یک مریخ نورد درباره یخ‌های زیر آب در سطح مریخ را دستکاری کند و بنابراین مأموریت‌های بعدی برای اکتشاف بیشتر بی‌نتیجه خواهد بود. 

•    تشویش اذهان عمومی

در سال ۱۹۳۸، یک برنامه رادیویی در مورد حمله بیگانگان به کره زمین پخش شد و، چون شنوندگان از ساختگی بودن آن آگاه نبودند، وحشتزده شدند. به طور مشابه و در عصر حاضر یک هکر می‌تواند به پیام‌رسان‌های شنیداری هوش فرازمینی یا ام‌ ای تی آی (METI) دسترسی پیدا کند و چیزی شبیه به زبان بیگانه را در رونویسی ام‌ای‌تی‌آی وارد کند. این اطلاعات سپس می‌تواند به رسانه‌ها درز کند و باعث ایجاد وحشت در سراسر جهان شود و بازار‌های مالی را به هم بریزد.

تهدیدات داخلی، آسیب‌پذیری‌های هوش مصنوعی، حملات دروغین، اکوتروریسم، حمله باج‌افزاری، و همچنین سناریو‌های درباره استخراج سیارک‌ها، مستعمرات خارج از جهان و دزدان فضایی است از دیگر مواردی است که پژوهشگران در این تحقیق به آن پرداخته‌اند.

این گزارش از پایگاه اینترنتی کانورسیشن به فارسی برگردان شده است.

ارسال نظر
قالیشویی ادیب