دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فناوری کوانتوم راز ذرات تاریک را برملا می‌کند

فناوری کوانتوم راز ذرات تاریک را برملا می‌کند
دانشمندان در حال توسعه فناوری کوانتومی فوق سرد برای درک مرموزترین ماده کیهان هستند که در حال حاضر یکی از بزرگترین اسرار علم فیزیک است.
کد خبر : 920670

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان دو روش جدید کوانتومی را برای شناسایی ذرات تاریک کشف کرده‌اند. 

ذرات تاریک یکی از پررمزوراز‌ترین و مهم‌ترین مسائل در فیزیک ذرات بنیادی است. این ذرات به‌طور مستقیم قابل مشاهده نیستند، اما براساس آثار گرانشی که بر جرم‌های مشاهده‌شده در کیهان دارند، وجود آنها را می‌توان استنباط کرد.

با وجود آنکه میزان ماده تاریک از مقدار ماده معمولی در کیهان حدود شش برابر بیشتر است، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که این ماده دقیقا چیست؛ تاکنون هیچ آزمایشی که توسط بشر ابداع شده قادر به تشخیص آن نبوده است.

دو روش جدید کوانتومی که دانشمندان برای شناسایی ذرات تاریک به کار گرفته‌اند به شرح زیر است:

۱. استفاده از پدیده فراهم‌سازی کوانتومی:

در این روش، دانشمندان از خواص عجیب فراهم‌سازی کوانتومی برای شناسایی ذرات تاریک استفاده می‌کنند. فراهم‌سازی کوانتومی یک پدیده کوانتومی است که طی آن ذرات فرعی موقتاً با انرژی بالا ایجاد می‌شوند. این ذرات فرعی می‌توانند با ذرات تاریک برهم‌کنش داشته باشند و آثار گرانشی آنها را نشان دهند. دانشمندان امیدوارند که با استفاده از این روش بتوانند به ردپای ذرات تاریک پی ببرند.

۲. استفاده از انتقال اسپین کوانتومی:

در این روش، دانشمندان از خاصیت اسپین ذرات برای شناسایی ذرات تاریک استفاده می‌کنند. اسپین یک خاصیت ذاتی ذرات است که با آنها برهم‌کنش می‌کند. ذرات تاریک نیز ممکن است خاصیت اسپین داشته باشند. دانشمندان امیدوارند که با بررسی الگو‌های انتقال اسپین بتوانند به وجود ذرات تاریک پی ببرند.

این دو روش کوانتومی جدید می‌توانند کمک شایانی به شناسایی ذرات تاریک کنند و حل این پازل بزرگ در فیزیک ذرات بنیادی را در پی داشته باشند. این کشفیات می‌توانند چشم‌انداز‌های جدیدی در درک ساختار ماده در مقیاس بنیادی ایجاد کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته