کشف سیاه‌چاله با جرم یک میلیارد بزرگتر از خورشید

دانشمندان در یک پژوهش شگفت‌انگیز موفق به کشف سیاه‌چاله‌ای شده‌اند که کمی بعد از انفجار بزرگ شکل گرفته و جرمی بیش از یک میلیارد برابر خورشید دارد.
کد خبر : 919313

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، اخترشناسان اخیراً سیاهچاله‌ای عظیم را کشف کرده‌اند که زیست متفاوتی نسبت به همه سیاه‌چاله‌های تاکنون کشف شده دارد.

به گفته دانشمندان سیاهچاله پرجرم تغذیه کننده که اختروش را در قلب کهکشان J۱۱۲۰+۰۶۴۱ نیرو می‌دهد، زمانی وجود داشته که کیهان تنها ۵ درصد سن کنونی خود را داشته است.

این کهکشان یکی از دورترین کهکشان‌های قابل مشاهده در جهان است و تخمین زده می‌شود که حدود ۱۳.۵ میلیارد سال پیش، تنها ۷۵۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ، تشکیل شده باشد.

جرم این سیاهچاله برابر با یک میلیارد برابر جرم خورشید است که آن را به یکی از بزرگترین سیاهچاله‌های شناخته شده کیهان تبدیل می‌کند. با این حال، با توجه به سن آن، این کشف بسیار غیرمنتظره بود.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کردند که سیاهچاله‌های اولیه در طول زمان با بلعیدن گاز و گرد و غبار و ادغام با سیاهچاله‌های دیگر رشد می‌کنند. با این حال، جرم عظیم این سیاهچاله نشان می‌دهد که باید در مدت زمان کوتاهی پس از انفجار بزرگ رشد کرده باشد.

به گفته محققان، احتمال دارد که این سیاهچاله از یک ابر متراکم از گاز و غبار در اعماق کهکشان مذکور تشکیل شده باشد. این ابر می‌توانسته به سرعت فرو بریزد و به یک سیاهچاله عظیم تبدیل شود. همچنین ممکن است این سیاهچاله با بلعیدن سیاهچاله‌های کوچکتر در طول زمان رشد کرده باشد. این فرآیند به عنوان "هم‌آمیزی سیاهچاله" شناخته می‌شود و تصور می‌شود که نقش مهمی در تکامل سیاهچاله‌های کلان جرم در جهان داشته باشد.

علاوه بر این موارد، انتظار می‌رود فرآیند‌های ادغام و تغذیه که چنین رشدی را تسهیل می‌کنند چیزی حدود یک میلیارد سال طول بکشد. این بدان معناست که یافتن چنین سیاه‌چاله‌های بزرگی که قبل از عمر ۱۳.۸ میلیارد ساله جهان وجود داشته‌اند،   یک چالش جدی باشد.

کشف این سیاهچاله عظیم چالش‌های جدیدی را برای درک دانشمندان از چگونگی تشکیل و تکامل سیاهچاله‌ها در جهان اولیه ایجاد می‌کند. این کشف نشان می‌دهد که سیاهچاله‌ها می‌توانند در مدت زمان کوتاهی پس از انفجار بزرگ به سرعت رشد کرده باشند و مسیر‌های جدیدی را برای تحقیقات آینده در مورد این اجرام شگفت‌انگیز و مرموز پیشنهاد می‌دهد.