دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط دهقانی فیروزآبادی؛

گزارش عملکرد ‌سه‌ساله معاونت علمی ارائه شد/ از راه‌اندازی نهاد‌های علمی جدید تا افزایش صادرات دانش‌بنیان‌ها

گزارش عملکرد ‌سه‌ساله معاونت علمی ارائه شد  از راه‌اندازی نهاد‌های علمی جدید تا افزایش صادرات دانش‌بنیان‌ها
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با ارائه گزارش عملکرد سه‌ساله این‌ معاونت گفت: در این دوره چند نهاد تأثیرگذار علمی راه‌اندازی شد ضمن اینکه صادرات و اشتغال نیز طی این دوره افزایش داشته است.
کد خبر : 918504

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، امروز گزارش عملکرد سه‌ساله دولت شهید رئیسی با محور علم و فناوری با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در این جلسه با تبریک اعیاد ذی‌حجه گفت: خوشبختانه طی مسئولیت در این دولت رابطه خوبی با رسانه‌ها داشتیم که حول محور تبیین برنامه‌های معاونت علمی بود.

وی با مروری بر دستاورد‌های این دولت در حوزه فناوری گفت: رئیس جمهور نگاه ویژه‌ای به اقتصاد دانش‌بنیان داشت که از بدو کار، عنوان اقتصاد دانش بنیان را به اسم معاونت علمی اضافه کرد.

معاون علمی رئیس‌جمهور اضافه کرد: اکوسیستم فناوری و نوآوری نزدیک به ۲۰ سال زیرساخت‌هایی داشت از این رو مردم انتظار دارند که اثر این حمایت‌ها را در زندگی شان ببینند؛ لذا اقتصاد دانش بنیان به ماموریت معاونت اضافه شد 

وی با اشاره به حوزه‌های خاص که در این دولت برنامه ویژه داشت، عنوان کرد: حوزه‌های انرژی، سلامت و امنیت غذا، تجهیزات پزشکی، ستاد‌های ویژه و معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان به ماموریت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اضافه شد.

وی گفت: انجام پروژه‌هایی در زمینه توسعه بازار شرکت‌ها طی این ۳ سال انجام شد.

به گفته دهقانی، رئیس جمهور شهید همواره تاکید داشت از پیشرفت‌های دنیا غافل نشویم و بایستی برای ۱۰ سال آینده هم برنامه داشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: این دو رویکرد کاملا مستقل و کمک کننده در معاونت علمی شروع به اجرا شد که در ۵ حوزه تاثیر داشت.

دهقانی ادامه داد: ایجاد و ارتقا ساختاری و نهادی یکی از حوزه‌های اثر گذار دولت بود و طی این ۳ سال چندین نهاد اثرگذار تاسیس شدند. بنیاد علم، سازمان تعاملات بین المللی، سازمان ملی هوش مصنوعی به عنوان‌نهاد عالی در سطح رئیس جمهور‌از جمله نهاد‌های جدید راه اندازی شده طی این ۳ سال بودند.

دهقانی گفت: ایجاد و ارتقا ظرفیت‌های قانونی از دیگر اقدامات دولت بود که نمونه بارز آن، قانون جهش تولید دانش بنیان است؛ اجرای دقیق این قانون به مدت ۱۰ سال نزدیک به ۱۵_۲۰ درصدتولید ناخالص داخلی را به همراه دارد که این از جمله اقدامات و دستاورد‌های کلان است که در این دوره محقق شد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: ارتقا ظرفیت‌های قانونی در برنامه توسعه کشور از اقدامات دولت سیزدهم بود که به واسطه آن، چند حوزه فناورانه در دولت اسم برده می‌شود که دولت مکلف به اجرای آن است؛ انطور که پیداست ظرفیت قانونی در حوزه‌های میکروالکترونیک، هوش مصنوعی، کوانتوم، علوم شناختی زیست شناسی و مواد ساخت پیشرفته در برنامه هفتم ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه محور سوم فعالیت‌های معاونت علمی دولت سیزدهم، ارتقا کمی و کیفی است، بیان کرد: در کشور قریب به ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان ۲ هزار شرکت خلاق، اشتغال ۳۹۰هزار نفری در شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله امار کمی و کیفی ایم دولت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان اشتغال دردانش‌بنیان‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ از ۲۱۲هزار نفر‌به این تعدادافزایش یافته، عنوان کرد: همچنین فروش شرکت‌ها در ۳ سال گذشته برابر با، ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که اکنون به ۶۱۰ هزار میلیارد تومان ۱۴۰۳ رسیده است.

به گفته وی، رئیس‌جمهور تاکید داشت برای تعریف پروژه‌های کلان، تجهیز کالای دانش بنیان که مورد استفاده دستگاه دولتی است نباید از خارج باشد همین موضوع منجر به تعریف پروژه‌های کلان خصوصا در وزارت نفت شد.

دهقانی گفت: افزایش ۵ برابری و بازار چند میلیارد دلاری که برای دانش بنیان‌ها ایجاد شد؛ تعاملات خارجی یکی از توفیقات رئیس جمهوری بود.

وی گفت: همراه کردن معاونت علمی در سفر‌های خارجی از جمله اقدامات ابن دولت بود که منجر به افزایش صادرات شد.

وی اضافه کرد: صادرات شرکت‌ها از ۱۴۰۰، ۲۹۵ میلیون دلار به ۲.۵۵۰ میلیارد دلار طی ۳‌سال رسیده که توفیق در ارتباط با کشور‌ها در دولت سیزدهم بود.

وی در خصوص نخبگان گفت: آیین‌نامه جامعی توسط دولت تصویب شد که شامل بورسیه و تحصیلی و ... می شود.

به گفته وی، در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری سامانه کانکت وجود داشت که در این دوره ظرفیت بودجه ای آن ۴ برابر افزایش یافت. طی این مسیر قرار شد با هماهنگی نهادهای سربازی، ایرانیان مقیم خارج پروژه فناورانه انجام دهند که معاونت علمی از این قضیه حمایت مالی انجام دهد.

وی گفت: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تعداد ۲۲۴۲ متخصص دانش آموخته از ۲۰۰ دانشگاه برترین‌ها را داشتیم که با کشور همکاری می کنند. ۱۱۹۱ نفر هم تا سال ۱۴۰۱ در قالب های مختلف با کشور همکاری کردند.

دهقانی گفت: در بازگشت از کشورهای دیگر، ۱۸۰ نفر جذب در دانشگاه‌ها به عنوان هیئت علمی شدند.۲۵۰ نفر در قالب پروژه فناورانه نیز فعالیت خود را در کشور آغاز کرده اند.

وی با اشاره به رشد 5 برابری بودجه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین زیرساخت‌های توسعه فناوری و نوآوری گفت: پیش بینی می شود منابعی را که قانون جهش تولید برای توسعه اقتصاد دانش بنیان ایجاد می کند بیش از 20همت باشد که این مهم در زمان شهید جمهور تصویب شد؛ منابع معاونت علمی امسال پنج تا شش برابر سال های گذشته است و پیش بینی شده رقمی معادل سی هزار میلیارد تومان به پروژه های پیشران اختصاص بیابد.

دهقانی با اشاره به حمایت از تولیدات بار اول عنوان کرد: در برنامه تولید بار اول شاهد رشد بسیار خوبی بودیم. در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۶ میلیون رسید سال بعد به ۱۵ میلیون دلار کاهش پیدا کرد اما در سال گذشته به ۷۱ میلیون دلار ارتقا پیدا کرد.

وی با اشاره به این‌که برنامه ملی برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان یکی از اولویت های قانون جهش استفاده از همه ظرفیت های کشور برای توسعه علم و فناوری است، افزود:  سال گذشته برنامه ملی برش استانی اقتصاد دانش بنیان را آغاز کردیم که بر اساس این برنامه، بخشی از وظایف و تکالیف معاونت علمی در امر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به استان های توانمند محول شد و سندی امضا شد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته