دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1395 - 10:57
مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی کاردانش و فنی‌و‌حرفه‌ای:

بسته آموزشی ریاضی پایه دهم رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای تألیف شد

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی کاردانش و فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: بسته آموزشی ریاضی پایه دهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای شامل کتاب درسی و راهنمای معلم، تألیف شد.
کد خبر : 91646

به گزارش گروه اجتماعی آنا، احمدرضا دوراندیش، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی کاردانش و فنی‌و‌حرفه‌ای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اظهار کرد: با عنایت به اهداف برنامه درسی ملی و توجه به حوزه و تربیت یادگیری ریاضی و به دنبال تصویب جداول برنامه درسی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش توسط شورای عالی آموزش و پرورش، بسته آموزشی ریاضی پایه دهم شامل کتاب درسی و راهنمای معلم تألیف شد و پس از انجام اعتبار بخشی و اعمال نتایج آن برای انجام فرآیند آماده‌سازی به اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی ارسال شد.


وی با اشاره به فرایند تألیف بسته آموزشی ریاضی، گفت: مرحله اول پژوهش است که در این مرحله، در مطالعه تطبیقی، برنامه درسی ریاضی رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای کشورهای هدف، تحلیل و با برنامه درسی موجود ایران مقایسه شد؛ مرحله دوم نیازسنجی است که در این مرحله، به منظور در نظر گرفتن ارتباط افقی بین درس ریاضی و دروس دیگر، در پی نظرسنجی از گروه‌های درسی شاخه‌های مختلف فنی‌وحرفه‌ای، نیازها و مطالبات این گروه‌ها مشخص شد.


دوراندیش اضافه کرد: مرحله سوم، تعیین عناوین و اهداف آموزشی است یعنی مفاهیم و مهارت‌های ریاضی موضوعات پایه برای یادگیری و دستیابی به شایستگی‌های فنی و غیرفنی مورد نیاز بازار کار و یادگیری مادام‌العمر است؛ در این مرحله با بررسی نتایج حاصل از مطالعات و نظرسنجی‌ها، در نظر گرفتن نیازهای ریاضی شهروندی و در نظر گرفتن ارتباط عمودی بین کتاب‌های ریاضی پایه‌های پیشین، مفاهیم ریاضی پایه‌های دهم تعیین شد.


وی با اشاره به رویکردهای آموزشی کتاب ریاضی پایه دهم گفت: همه افراد قادر به یادگیری ریاضی هستند و برای نیل به این مهم، ریاضی باید با زندگی روزانه و علایق هنرجویان پیوند داده شود و نگرش مثبت نسبت به یادگیری ریاضی در هنرجویان تقویت شود.


مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی کاردانش و فنی‌و‌حرفه‌ای، تصریح کرد: در فرایند نگارش کتاب سعی شده است تا با شناسایی وضعیت‌های مسئله‌ای در زندگی و ایجاد و طرح سؤال در ذهن هنرجویان، آنها را برای حل مسئله هدایت کرده و با طی این فرایند، مفهوم‌سازی ریاضی کنند؛ این مفهوم‌سازی‌ها از طریق فعالیت‌های طراحی شده انجام می‌شود و مثال‌ها و کار در کلاس‌ها به منظور تثبیت یادگیری در نظر گرفته شده‌اند.


وی ادامه داد: از ویژگی‌های این کتاب، توجه به فرایندهای ریاضی از قبیل حل مسئله، اثبات و استدلال، پیوندها و اتصال‌ها، ارتباطات گفتمان‌های ریاضی، بازنمایی‌های مختلف مفاهیم و پرورش مهارت‌های تفکر در سطوح مختلف است.


دوراندیش با تأکید بر به‌کارگیری فناوری در فرایند یاددهی- یادگیری، گفت: ریاضی از موضوعاتی است که در رشد حوزه فناوری اطاعات تأثیر بسزایی دارد و یادگیری آن به هنرجویان کمک می‌کند تا با استمداد از مهارت‌های تفکر از جمله تفکر الگوریتمی، درک بیشتری از این حوزه پیدا کنند؛ در این کتاب علاوه بر تأکید بر این جنبه ریاضی، به تأثیر متقابل فناوری در یادگیری ریاضی نیز توجه شده است.


وی افزود: محیط و ابزار فناوری از جمله استفاده از ماشین حساب و نرم افزارهای پویا مانند جئوجبرا، این امکان را فراهم می‌سازد تا هنرجو فرصت درک شهودی، رشد مهارت های تفکر مانند حدسی و فرضیه‌سازی، الگویابی و غیره را پیدا کند. بنابراین به‌کارگیری فناوری از اصولی است که در تألیف این کتاب به آن توجه شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب