دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

روشی برای هوشمند سازی مدیریت پروژه در صنعت احداث

روشی برای هوشمند سازی مدیریت پروژه در صنعت احداث
محققان ایرانی در روشی با عنوان BIM توانستند به کمک محیط نرم‌افزار و استفاده از برنامه‌های کامپیوتری قبل از ساخت ساختمان یا تأسیسات، برنامه آن سازه، ساختمان، نیروگاه یا پتروشیمی و پالایشگاه را طراحی کنند تا در مدت کوتاهی ساخته شود.
کد خبر : 914628

سعید بزرگی مدیرعامل یک شرکت مدلسازی اطلاعات ساخت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: حوزه تخصصی ورود شرکت ما BIM (building information modeling) مدل سازی اطلاعات ساخت است.

وی افزود: در این روش به کمک نرم افزار‌های تخصصی، قبل از اجرای پروژه عمرانی می‌توانیم در محیط نرم افزار ساختمان، نیروگاه، پتروشیمی، پالایشگاه و هرگونه احداثاتی را به صورت مدل سه بعدی بسازیم و به همین خاطر می‌توانیم تمام کانفیلیگت‌های بین دپارتمان‌های متفاوت سازه، برق، مکانیک و معماری را در محیط نرم افزار برطرف کنیم.

بزرگی ادامه داد:  به واسطه این فناوری، بسیاری از مواردی را که ممکن است بعد از اجرای پروژه به آن برخورد کنیم که تاثیر نامطلوب در کیفیت و زمان و هزینه پروژه دارد، قبل از اجرا و قبل از آنکه هرگونه عملیات اجرایی آغاز شود قابلیت اصلاح دارد.

کاهش زمان ساخت پروژه‌های عمرانی به کمک متد BIM

بزرگی گفت: وقتی بتوان به روشی مناسب، زمان اجرای پروژه را کوتاه‌تر کرد با توجه به بحث‌های تورمی، تعدیل و ... طبیعتا هزینه اجرای پروژه نیز کاهش پیدا خواهد کرد که این امر با توجه به ظرفیت‌های موجود در متد مدلسازی سه بعدی محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گفت: در این روش هوشمند مدیریت پروژه با توجه به اینکه هنوز عملیات اجرایی پروژه آغاز نشده است لذا تیم مدیریت پروژه در فاز طراحی امکان پیاده سازی و تحلیل بهتر کلیه ملا‌حظات مهندسی و بررسی دقیق متریال مورد استفاده و ارتباط بین فضا‌ها و سایر المان‌های پروژه رو داشته در نتیجه کیفیت اجرای پروژه نیز در مقایسه با روش‌های معمول از سطح بالاتری برخوردار خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما به کمک مدیریت پروژه به روش BIM می‌توانیم پارامتر های مثلث معروف اجرای پروژه‌ها را که شامل هزینه، کیفیت و زمان است را به بهترین نحو اپتیمایز کرده و با افزایش بهره وری به سمت پروژه با کیفیت تر، اقتصادی‌تر و با زمان اجرای کوتاهتر پیش رویم.

بزرگی ادامه داد:  حوزه BIM در دنیا خیلی شناخته شده است و تقریبا در بیشتر کشور‌های پیشرفته و حتی کشور‌های حاشیه خلیج فارس به عنوان یکی از الزاماتی است که در صنعت ساختمان و صنعت احداث وجود دارد.

وی ادامه داد: در ایران نیز در سند چشم انداز بیست ساله در افق ۱۴۰۴ با توجه به الزام دستگاه‌ها در جهت افزایش بهره‌وری به کمک استفاده از فناوری‌های نوین برای رفع چالش‌های فنی، اداری، اجرایی و حقوقی پروژه‌های عمرانی، هیئت محترم دولت در سال ۹۷ با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر بکارگیری فناوری BIM در صنعت احداث با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سایر ذینفعان موافقت کرد که امیدواریم هر چه سریعتر استفاده از این متد در پروژه‌های عمرانی به عنوان یک الزام مورد توجه قرار گیرد.

 وی در ادامه افزود: در BIM با کمک مدل سازی سه بعدی این قابلیت را داریم که با کمک VR و AR تصویر بهتری از آینده اجرای پروژه و بهره برداری عملیاتی از پروژه را شاهد و به همین دلیل تصمیم گیری و تصمیم سازی بهینه برای پروژه حادث شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در آینده‌ای نه چندان دور به کمک کلیه دستگاه‌های متولی حوزه صنعت احداث شاهد استفاده از این فناوری هوشمند در کلیه پروژه‌های عمرانی باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته