دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نورالینک برای دومین آزمایش ایمپلنت انسانی آماده می‌شود

نورالینک برای دومین آزمایش ایمپلنت انسانی آماده می‌شود
سازمان غذا و داروی آمریکا به دومین آزمایش انسانی دستگاه رابط مغز و رایانه ایلان ماسک چراغ سبز نشان داد.
کد خبر : 912755

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، بنا بر گزارش ها، شرکت تراشه مغزی نورالینک متعلق به ایلان ماسک پس از ارائه راه حلی برای مشکلات مربوط به نخستین تأثیر انسانی خود، تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را برای کاشت تراشه مغزی خود در دومین بیمار انسانی دریافت کرده است.

ایمپلنت اولیه که در مغز شرکت کننده نولاند آرباگ که مبتلا به کوادری پلژی یا فلج چهاراندام است، قرار داده شد، پس از یک ماه دچار جدا شدن نسبی سیم‌های فوق نازک دستگاه شد. این اتفاق منجر به از دست دادن موقت عملکرد ایمپلنت شد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، یک منبع آشنا با نورالینک فاش کرد که رفع سیم‌های جداشده شامل تعبیه برخی از سیم‌ها در عمق بافت مغز است. این به منظور جلوگیری از جابجایی آنها از موقعیت به دلیل حرکت طبیعی مغز است. ایمپلنت اول سیم‌هایی به عمق ۳ تا ۵ میلی متر قرار داد، در حالی که ایمپلنت دوم رساندن عمق سیم‌ها به ۸ میلی متر را هدف قرار داده است. بر اساس گزارش رویترز، نورالینک پیش بینی می‌کند کاشت دوم را در ماه ژوئن انجام دهد.

سازمان غذا و داور آمریکا اعلام کرد نمی‌تواند اطلاعاتی مرتبط با هرگونه آزمایش بالینی شرکت یا مطالعات مرتبط با آن منتشر کند. از سوی دیگر نورالینک در فوریه اعلام کرد نخستین دریافت کننده تراشه مغزی توانسته با کمک افکارش ماوس رایانه را کنترل کند و هیچ عوارض جانبی را تجربه نکرده است.

طبق گزارش ها، بیش از هزار بیمار کوادری پلژی ابراز علاقه کرده اند و در رجیستری بیماران نورالینک ثبت نام کرده اند. این شرکت امیدوار است که فناوری رابط مغز و رایانه روزی به افراد فلج اجازه دهد تا کنترل خود را دوباره به دست آورند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

نورالینک به سرعت درحوزه کاشت ایمپلنت‌های مغزی درحال پیشرفت است، که این شرکت امیدوار است که به افراد فلج یا دارای معلولیت شدید حرکتی ابزاری برای درگیر شدن با رایانه برای برقراری ارتباط، کار و حتی بازی کردن ارائه دهد.

اولین بیمار انسانی این شرکت که از شانه‌ها به پایین فلج است، پس از کاشت تراشه در سال گذشته، توانست مکان‌نمای ماوس را با افکار خود کنترل کند. سیم‌های ظریفی که به مغز بیماران کشیده می‌شوند، فعالیت در ناحیه‌ای از مغز مرتبط با حرکت عمدی را ثبت می‌کنند.

سپس این سیگنال‌ها توسط ایمپلنت پردازش می‌شوند و به سیگنال‌هایی تبدیل می‌شوند که یک رایانه متصل می‌تواند از آن برای انجام فعالیت‌های ساده روی صفحه استفاده کند، اما پتانسیل برای تعاملات بسیار پیچیده‌تر وجود دارد، زیرا طبق گزارش‌ها، آرباگ از استفاده از مکان‌نما برای کنترل حرکات شطرنج خارج شده بود.

برای افراد فلج چهاراندام و کسانی که دارای ناتوانی حرکتی شدید هستند، چشم انداز ایمپلنت مغزی که توانایی استفاده از یک مغز سالم را برای تعامل با جهان از طریق فکر به جای حرکت فیزیکی باز می‌گرداند، به طور قابل درک یک چشم انداز هیجان انگیز است، و علیرغم مشکلات کاشت آرباگ که به نظر می‌رسد که تاکنون برطرف شده است، موفقیت ایمپلنت‌های نورالینک و خوبی آشکار و عملی که می‌تواند به همراه داشته باشد، چیزی است که حتی سرسخت‌ترین منتقدان ایلان ماسک نباید از تشویق کردن آن ابایی داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته