دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توسعه اتوبوس برقی توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی

توسعه اتوبوس برقی توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی
کارشناس یک شرکت دانش‌بنیان که کار طراحی سازه و پلتفرم اتاق اتوبوس برقی در ایران انجام می‌دهند، گفت: موفق شدیم نخستین اتوبوس برقی را طراحی کنیم و اکنون هم توانایی ساخت و تولید اتوبوس، ون و ... را داریم.
کد خبر : 901132

سعید شیرازی کارشناس یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: محصول این شرکت در حوزه طراحی و ساخت پلتفرم خودروی تجاری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و ون است. طراحی پلتفرم شامل سازه اتاق، سازه اسکلت، طراحی پروتوتایپ شاسی و مجموعه موتور و شاسی گیربکس اتوبوس می شود.

شیرازی تصریح کرد: نخستین اتوبوس برقی را با همکاری گروه مپنا طراحی و تولید کردیم که سازمان استاندارد نیز آن را تأیید کرده است. 

وی با اشاره به تفاوت‌های ساخت محصول برقی این شرکت با مجموعه‌های دیگر گفت: مجموعه‌های دیگر، خودروی برقی را از کشور چین یا کشورهای دیگر وارد کردند! اما شرکت ما اینطور نیست ضمن آنکه استاندارد 85 گانه خودرویی را الزام داریم تا رعایت کنیم؛ چراکه طراح عمده سازه خودمان هستیم. 

شیرازی تصریح کرد: نخستین شرکتی که طراح سازه و پلتفرم اتاقی اتوبوس برقی در ایران بوده این شرکت دانش‌بنیان است. این سازه برای نخستین بار در شهر مشهد رونمایی شد؛ نمونه اول اتوبوس برقی سه در و نمونه دوم نیز دو در داشت و ابعاد آن نیز کوچکتر شده است.

این کارشناس شرکت دانش‌بنیان گفت: 10 دستگاه اتوبوس برقی برای رسیدن به تولید انبوه شروع به ساخت شده است.

وی تأکید کرد:‌ تأمین باتری اتوبوس برقی‌ها یک چالش جدی است چراکه در ایران نیست و البته توسط برخی شرکت‌ها نیز در حال بومی‌سازی و داخلی‌سازی است.

شیرازی تصریح کرد: باتری‌های اتوبوس برقی باید تست عملکردی آن مثبت شود و البته به نقاط مثبتی در کشور نیز رسیدیم. ذکر این نکته نیز ضروری است که در دستگاه اولی که ما ساختیم باتری‌های خارجی مورد استفاده قرار گرفته است.

این کارشناس شرکت دانش‌بنیان گفت: این باتری‌ها قابلیت شارژ دارد و دارای عمر سه ساله هستند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان زیاد است، گفت: طراحی و ساخت انواع خودروهای تجاری شامل اتوبوس‌های بین شهری شهری میدل باس مینی بوس، ون، شبیه سازی دیجیتالی و مجازی فرایند ساخت و تولید، شبیه سازی و طراحی پیشرفته ربات‌ها، شبیه سازی خطوط پیچیده تولید، مدیریت و برنامه‌ریزی فرآیند تولید، طراحی و شبیه‌سازی کامل کارخانه‌ها، شبیه سازی و پیاده سازی سیستم‌های الکتریکی - مکانیکی - هیدرولیکی، شبیه سازی مجازی انسان‌ها در خط تولید، طراحی فرایند ساخت انواع قطعات صنعتی شامل طراحی انواع کولر و بخاری خودروهای تجاری انواع صندلی از جمله وظایف این شرکت به شمار می رود.

به گفته وی، انواع شبیه‌سازی‌های مکانیکی در تمامی حوزه‌های مهندسی اعم از سازه‌ای ساختمانی در این شرکت انجام می شود که شامل شبیه سازی مکانیکی - حرارتی، شبیه سازی استاتیک ، دینامیک، فرکانسی، شبیه سازی برخورد واژگونی می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته