دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خطاب به رئیس صندوق نوآوری مطرح شد؛

پیشنهاد وزیر علوم برای بورسیه دانشجویان نخبه در شرکت‌های دانش‌بنیان

پیشنهاد وزیر علوم برای بورسیه دانشجویان نخبه در شرکت‌های دانش‌بنیان
وزیر علوم خطاب به رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: پیشنهاد می‌کنم همان تسهیلاتی که صندوق برای نخبگان شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است برای بورسیه دانشجویان هم در نظر بگیرد.
کد خبر : 900419

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فنادری آنا، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در مراسمی که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: بنیاد نخبگان از مرحله فعالیت تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. امروز در همه استان‌ها این بنیاد، نخبه دارد و اکنون بحث بنیاد نخبگان با شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح است. 

وی افزود: این اقدام که میان نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان ارتباط برقرار می‌کند، بسیار مبارک است؛ چراکه بحث ارتباط میان شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان مهم است.

وزیر علوم با بیان اینکه ما نیاز داریم که در سیستم دولتی، صنایع خصوصی و قوای سه گانه نخبگان حضور و مدیریت جامعه را برعهده داشته باشند، گفت: زیرا نخبگان همیشه کوتاه‌ترین مسیر را برای رسیدن به اهداف شان انتخاب می‌کنند. یک اصطلاحی است، دانشمندان تنبل‌ترین انسان‌ها هستند، زیرا ساده‌ترین و کم مسیرتربن برای رسیدن به هدف شان انتخاب می‌کنند. دانشمندان همیشه به دنبال این هستند که مسیری را انتخاب کنند که با سرعت و شتاب بیشتر و هزینه کمتر به هدف شان برسند.

به گفته زلفی گل، باید ساده‌ترین مسیر را برای رسیدن به هدف مان انتخاب کنیم این ویژگی نخبگان است. آنها می‌توانند با کمترین هزینه بیشترین آورده را برای هر ارگان خصوصی و دولتی ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: وقتی یک فرایند علمی و نوآوری از نقطه آغاز بررسی شود، بعد‌ها متوجه ضعف فکری نخستین مخترعان خواهیم شد. به مرور زمان در می‌یابیم نفری بعدی پایش را به دوش نفری قبلی گذاشته و وسعت دیدش بزرگتر شده است. بهتر و دقیق‌تر دیده است. 

مقام عالی وزارت علوم بیان  کرد: خداوند به هر انسانی یک توانایی منحصربه‌فردی داده است. کافی است آن انسان، آن توانمندی‌های منحصر به فرد را در وجود خود بشناسد و شناسایی کند.

وزیر علوم گفت: نخبگان روانشناسی خود را خوب می‌دانند. به خوبی نقاط قدت خود را می‌شناسند و از آن نهایت استفاده را می‌کنند. یک فرد نخبه در یک منطقه قرار بگیرد، آن ناحیه را گلستان می‌کند. یک رهبر خوب، نماینده مجلس و رئیس جمهور خوب، مدیر شایسته در هر منطقه قرار بگیرد، آن ناحیه را گلستان می‌کند از اینرو ما باید از نخبگان بهترین بهره را ببریم و نهایت بسترسازی سخت افزاری و نرم افزاری برای ظهور و بروز این افراد مهیا کنیم.

زلفی‌گل تاکید کرد: نخبگان انتظار دارند در جایی قرار بگیرند که احساس اثربخشی داشته باشند. وقتی آنها کنار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرند، می‌توانند برای این شرکت‌ها خلق ثروت کنند از اینرو بحث تسهیلاتی که صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده، بسیار ارزشمند است.

وزیر علوم افزود: ما سال گذشته با صنایع مختلف ارتباط برقرار و بحث بورسیه صنعت را شروع کردیم، خوشبختانه تا حدودی هم موفق بوده ایم.

وی ادامه داد: از صندوق نوآوری و شکوفایی درخواست می‌کنیم همین کار را انجام دهند، زیرا یکی از مشکلات نخبگان این است که در زمان دانشجویی نگران آینده شان هستند. برخی نخبگان در خانواده‌هایی متولد شده اند که پرداخت هزینه تحصیل برای آنها دشوار است، این افراد اگر حق بورسیه دریافت کنند با خیال بهتری درس می‌خوانند و می‌توانند موثرتر باشند و از فرصتی که دانشگاه در اختیارشان قرار داده بهترین استفاده را ببرند.

وزیرعلوم خطاب به رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: پیشنهاد می‌کنم همان تسهیلاتی که صندوق برای نخبگان شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته برای بورسیه دانشجویان هم در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته