دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مقابله با نورهای مصنوعی به کمک ماهواره رصدی

مقابله با نورهای مصنوعی به کمک ماهواره رصدی
دانشمندان با استفاده از ماهواره علم زمین با آلودگی نوری شهری مقابله می‌کنند.
کد خبر : 897589

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، دانشمندان چینی به ماهواره رصد زمین با نام «اس دی جی ست» (SDGSAT-۱) به عنوان ابزاری برای مدیریت تأثیر منابع روشنایی مدرن بر محیط شهری روی آورده‌اند.

این مطالعه که توسط دانشمندان موسسه تحقیقات اطلاعات هوافضا آکادمی علوم چین انجام شده است، اخیراً در مجله بین المللی زمین دیجیتال منتشر شده است.

بر اساس این مطالعه، نیاز دائمی به کربن زدایی منجر به جایگزینی نور مصنوعی در شب با دیود‌های ساطع نور شده است که باعث القای آلودگی نور آبی و اثرات نامطلوب آن شده است. در نتیجه، نیاز فوری به توسعه تکنیکی برای تشخیص سریع، دقیق و در مقیاس بزرگ منابع مختلف روشنایی وجود دارد.

دانشمندان بر این باورند که ماهواره مذکور می‌تواند این نقش را با تکمیل داده‌های نور شبانه موجود با ویژگی‌های چند طیفی و با وضوح بالا ایفا کند.

دانشمندان از پکن به عنوان مثال استفاده کردند و دریافتند که رویکرد آنها در تشخیص انواع مختلف منابع نور بسیار موثر است و دقت کلی ۹۲ درصد را برای چراغ‌های خیابان برآورده می‌کند.

تجزیه و تحلیل تصاویر این ماهواره الگو‌های روشنایی واضح و متمایز از ناهمگونی فضایی را در نور‌های مصنوعی شبانه در امتداد جاده کمربندی پنجم پکن نشان داد و اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی تغییر آلودگی نوری در مناطق مختلف شهری ارائه کرد.

علاوه بر این، دانشمندان تفاوت‌های آماری قابل توجهی را در بین طبقات جاده‌ها و انواع چراغ‌های خیابان کشف کردند که نشان دهنده تأثیر برنامه ریزی شهری و زیرساخت بر رواج فناوری‌های خاص روشنایی است.

در این مطالعه آمده است: این کار بر نقش حیاتی ماهواره اس دی جی ست ۱ در تجزیه و تحلیل نور‌های مصنوعی در شب تاکید می‌کند و بینش‌های ارزشمندی را در مدیریت روشنایی شهری ارائه می‌دهد.

ماهواره اس دی جی ست ۱ که در پنجم نوامبر ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شد، نخستین ماهواره علمی فضایی جهان است که به برنامه ۲۰۳۰ سازمان ملل برای توسعه پایدار اختصاص یافته است.

به گفته آکادمی علوم فضایی چین، این ماهواره برای ارائه داده‌های رصد فضایی برای نظارت، ارزیابی و مطالعه تعاملات بین انسان، طبیعت و توسعه پایدار طراحی شده است.

این ماهواره که نخستین اطلس جهان از داده‌های سنجش از دور نور شهری در شب را ثبت کرد و از تحقیقات توسعه پایدار شهری پشتیبانی کرد، حاوی داده‌های نور شبانه با وضوح ۱۰ متر از ۱۴۷ شهر در ۱۰۵ کشور در سراسر جهان است و قرار است با استفاده از داده‌های به دست آمده به پدیده آلودگی نور شهری پرداخته شود. 

با تحول شهر‌ها و افزایش تعداد وسایل نوری مصنوعی، آلودگی نور شهری در حال افزایش است و این روند باعث کاهش کیفیت آسمان شب و محدود شدن دسترسی به ستارگان و اجرای بهینه تحقیقات نجومی می‌شود.

 با تحلیل تصاویر و داده‌های ماهواره رصدی، می‌توان میزان و الگوی آلودگی نور شهری را در سطح شهر‌ها و محدوده‌های مختلف بررسی کرد. این اطلاعات به مجموعه فرایند‌های تصمیم‌گیری مربوط به تنظیم سیستم نورپردازی شهری کمک می‌کند.

 با استفاده از این تکنولوژی نوآورانه، محققان قادرند پدیده آلودگی نور شهری را بررسی و به ایجاد سیستم‌های نورپردازی هوشمند و پایدار کمک کنند. این مطالعات به دستیابی به اهداف توسعه پایدار (اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد) مرتبط است، که از جمله هدف‌های آن حفظ آسمان تاریک و بهینه‌سازی استفاده از انرژی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته