دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«سیستم مدیریت دارایی ناوگان ترانسفورماتوری» مجهز به هوش مصنوعی طراحی شد

«سیستم مدیریت دارایی ناوگان ترانسفورماتوری» مجهز به هوش مصنوعی طراحی شد
محققان فعال در حوزه صنعت فولادسازی و صنایع معدنی، موفق به طراحی «سیستم مدیریت دارایی ناوگان ترانسفورماتوری» مجهز به فناوری هوش مصنوعی در صنایع معدنی شدند.
کد خبر : 896702

رشید دِه‌سنگی، فناور و مدیر تیم استارت‌آپی در گفت‌وگویی با خبرنگار  خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره طرح فناورانه خود با عنوان «مدیریت دارایی ناوگان ترانسفورماتوری» گفت: در صنایع معدنی و به‌ویژه صنعت فولادسازی که دارای ترانسفورماتور‌های کوره‌سازی هستند، نیاز است که به این سیستم مجهز شوند. 

ده‌سنگی ادامه داد: این سیستم مدیریت ناوگان، درواقع یک سیستم پایش برای بررسی وضعیت ترانسفورماتور‌ها است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درخصوص ماهیت اصلی این سیستم توضیح داد: درواقع این طرح یک نرم‌افزار مدیریتی است که در فواصل زمانی معین، گزارش دقیقی از وضعیت ترانسفورماتور‌ها ارائه می‌کند. اطلاعاتی مانند کدام بخش‌ها نیاز به تعمیر دارد و یا برای کدام بخش‌ها باید هزینه بیشتری صرف شود.

وی در راستای کاربرد‌های دیگر این سیستم مدیریتی ناوگان ترانسفورماتوری افزود: یکی از اساسی‌ترین قابلیت‌های این سیستم، تشخیص این نکته است که کدام یک از ترانسفورماتور‌های یک مجموعه کاربردی و استراتژیک و کدام یک از اهمیت کم‌تری برخوردار است. 

ده‌سنگی به فناوری هوش‌مصنوعی یا AI به‌کار رفته در این سیستم اشاره کرد و ادامه داد: هوش مصنوعی برای شناسایی الگو‌های خرابی در ترانسفورماتورها، کاربرد دارد.

وی افزود: هوش مصنوعی براساس برنامه و داده‌هایی که از گذشته به آن داده شده است، الگو‌های کارکرد و خرابی ترانسفورماتور‌ها را بررسی و شناسایی می‌کند.

این فناور حوزه صنعت فولاد، درخصوص یکی از حیاتی‌ترین نیاز‌های این مجموعه برای توسعه سیستم مدیریت ناوگان ترانسفورماتورها، تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های مجموعه، در اختیار داشتن داده‌های ترانسفورماتور‌ها است. اکثر سیستم‌ها و فناوری‌هایی که با هوش‌مصنوعی در ارتباط هستند، نیاز به دسترسی داده‌های گذشته دارند. 

وی ادامه داد: برای دراختیارداشتن داده‌های ترانسفورماتور‌ها نیاز به یک‌سری مجوز از صنایع معدن و وزارت‌خانه‌های مربوطه داریم.

به گزارش آنا، این طرح فناورانه در چهارمین رویداد«اینوماین» یا ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع معدنی تقدیر شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته