دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
انرژی هسته‌ای در ماه؛

نخستین مرحله راه‌اندازی راکتور هسته‌ای در ماه به پایان رسید

نخستین مرحله راه‌اندازی راکتور هسته‌ای در ماه به پایان رسید
ناسا نخستین مرحله از پروژه جاه‌طلبانه راکتور هسته‌ای در ماه را به پایان می‌رساند؛ هدف این پروژه راه‌اندازی یک رآکتور روی ماه در اوایل دهه ۲۰۳۰ است.
کد خبر : 894522

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا نخستین مرحله از پروژه جاه‌طلبانه راکتور هسته‌ای در ماه را به پایان می‌رساند. هدف این پروژه راه اندازی یک رآکتور روی ماه در اوایل دهه ۲۰۳۰ است.

ناسا در حال تکمیل فاز نخست طراحی پروژه‌ای برای توسعه راکتور شکافت هسته‌ای کوچک و تولید کننده برق برای استفاده در ماه است. این پروژه با هدف توسعه منابع انرژی ایمن، پاک و قابل اعتماد در ماه، جایی که هر شب آن حدود ۱۴.۵ روز زمینی طول می‌کشد، است. چنین سیستمی می‌تواند نقش بزرگی در برنامه آرتمیس برای اکتشاف ماه داشته باشد.

پروژه «کیلو پاور»، یک مینی‌راکتور سبک وزن شکافت هسته‌ای است که می‌تواند برای تأمین انرژی مأموریت‌های رباتیک، پایگاه‌ها و مأموریت‌های اکتشافی مورد استفاده قرار گیرد. ناسا با همکاری سازمان ملی امنیت هسته‌ای، آزمایش‌های موفقیت‌آمیز این مینی راکتور را پشت سر گذاشته است.

ناسا و وزارت انرژی ایالات متحده قرارداد‌هایی را با سه شرکت «لاکهید مارتین»، «وستینگهاوس» و «آی‌ایکس» برای فاز اولیه این راکتور در سال ۲۰۲۲ امضا کردند.

این سه شرکت موظف به ارائه طرح اولیه برای راکتور و زیرسیستم‌ها، هزینه‌های تخمینی و برنامه توسعه بودند که می‌تواند راه را برای حضور پایدار انسان در سطح ماه برای حداقل ۱۰ سال هموار کند.

مدیر مأموریت‌های نمایش فناوری در اداره مأموریت فناوری فضایی ناسا، در بیانیه‌ای در ۳۱ ژانویه گفت: شب قمری از منظر فنی چالش برانگیز است، بنابراین داشتن منبع انرژی مانند این راکتور هسته‌ای که مستقل از خورشید کار می‌کند، گزینه‌ای توانمند برای اکتشاف طولانی مدت و تلاش‌های علمی در ماه است. یک راکتور می‌تواند به‌ویژه در قطب جنوب ماه مفید باشد.

ناسا قصد دارد قرارداد‌های فاز نخست را تمدید کند تا مسیر پروژه برای فاز دوم را که شامل طراحی نهایی رآکتور است، اصلاح کند. انتظار می‌رود فاز دوم این راکتور در سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته