دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

بودجه تمام پارک‌های علم و فناوری نصف بودجه یک دانشگاه کلان/ بودجه‌های مصوب محقق نمی‌شود

بودجه تمام پارک‌های علم و فناوری نصف بودجه یک دانشگاه کلان  بودجه‌های مصوب محقق نمی‌شود
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: مجموع بودجه همه پارک‌های علم و فناوری کشور از نصف بودجه یکی از دانشگاه‌های بزرگ و کلان کشور کمتر است که همین میزان هم به طور کامل محقق نمی‌شود.
کد خبر : 892759

سعید جعفری‌راد رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اکنون 6 پارک علم و فناوری در سطح یک قرار دارند و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی از جمله پارک های سطح یک کشور است. همچنین 5 پارک علم و فناوری در کشور کار ارزیابی دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها را انجام می دهند. پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی از جمله پارک هایی است که در غرب و شمال غرب کشور کار ارزیابی این شرکت‌ها را انجام می‌دهد.

این دکتری شیمی به برنامه های آینده پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: عمده کارهای مجموعه ما در ارتباط با بحث واگذاری اراضی تحت تملک پارک علم و فناوری است؛ معمولا شرکت‌ها از حدی که جلوتر پیش می روند باید واحدهای کارگاهی نیمه صنعتی داشته باشند. برنامه داریم، 60 هکتار زمین مابین آزادراه تبریز-سهند و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی را تملک کنیم و طبق نقشه طرح جامع، واگذاری این اراضی به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان را انجام دهیم.

وی عنوان کرد: غیر از این بحث، شرکت‌های بزرگی که قصد انجام کار صنعتی دارند را نیز مورد حمایت قرار می‌دهیم. قرار است 20 هکتار از اراضی شهرک بعثت تحت عنوان پردیس مشترک بین پارک علم و فناوری و شهرک های صنعتی بعثت به این شرکت‌ها اختصاص پیدا کند. اکنون مجوزهای اولیه این کار از سوی وزارت عتف صادر شده است تا فرایند صادرات محصولات این شرکت‌ها تسهیل پیدا کند.

به گفته وی، شهرک صنعتی بعثت با 1200 هکتار مساحت، بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه در تبریز است که در مسیر ایران به اروپا قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود طی 6 ماه آینده اراضی این شهرک به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار شود.

فروش محصولات دانش‌بنیان با همکاری کارگزاری های ملی و بین المللی

جعفری‌راد به مشکلات اجرای این طرح ها اشاره کرد و در این خصوص به آنا گفت: عمده مشکلات شرکت‎های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در ارتباط با تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت است. مجموعه پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی سعی دارد از محل تسهیلات تبصره 18، این مشکلات را جبران کند. سال گذشته تسهیلات بسیار خوبی از جزو یک بند«ر» و جزو دو بند «ب» تبصره ماده 16 به منظور اشتغال در اختیار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری قرار گرفت. امسال برای تبصره 18 سال 1401 و 1402 اقدام کرده‌ایم. 

وی یادآورشد: سیاست کلی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی این است که به جای تسهیلات و ارائه وام، بیشتر فروش شرکت‌ها را تقویت کند زیرا اگر فروش شرکت‌ها تقویت شود، خود به خود سرمایه در گردش آنها نیز فراهم می‌شود. در حال حاضر علاوه بر دپارتمان فروش و تجاری سازی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، 3 کارگزاری فروش نیز از بخش خصوصی انتخاب شده‌اند. این کارگزاران بخش خصوصی قرار است در کنار پارک علم و فناوری فروش محصولات دانش‌بنیان را رونق دهند.

وی تصریح کرد: همچنین در حوزه فروش صادراتی با 4 کارگزاری بین المللی همکاری می کنیم که کار صادراتی محصولات ایرانی به کشورهای آسیای میانه، اروپای شرقی، ترکیه و قفقاز را تسریع می کنند. اکنون پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به عنوان هاب عمل می کند تا زمینه صادرات محصولات سایر پارک های علم و فناوری مانند پارک استان سمنان، گلستان و اصفهان را فراهم کند.

افزایش بودجه پارک های علم و فناوری از سوی سازمان برنامه و بودجه

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی درباره بودجه های اختصاصی پارک های علم و فناوری گفت: سال 1401 بودجه پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نسبت به سال 1400 حدود 100.4 افزایش پیدا کرد. سال 1402 نیز با وعده‌های وزارت عتف افزایش خوبی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که این بودجه صرف چه اموری می‌شود؟ گفت: ردیف بودجه‌های دولتی مشخص است. ما نمی توانیم بودجه‌ای که سازمان به ما اختصاص داده است را جای دیگری هزینه کنیم. حداقل باید 30 درصد از بودجه اختصاصی و جاری را صرف پرداخت تسهیلات کنیم؛ تسهیلاتی که پارک علم و فناوری به شرکت‌ها اختصاص می دهد. این تسهیلات به غیر از تسهیلات تبصره 18 است. طبق این تسهیلات وام 4 درصدی با تنفس 3 ساله به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارائه می‌شود.

وی به بودجه پارک های علم و فناوری نسبت به پارک های بزرگ و کلان کشور اشاره کرد و در این خصوص عنوان کرد: مقام معظم رهبری هر سال تاکید ویژه ای به مباحث فناوری و دانش‌بنیان دارند بنابراین ضرورت دارد مسئولان سازمان برنامه و بودجه عنایت بیشتری نسبت به بودجه پارک های علم و فناوری داشته باشند.

جعفری‌راد خاطرنشان کرد: مجموع بودجه پارک های علم و فناوری کشور از نصف بودجه یکی از دانشگاه های بزرگ و کلان کشور کمتر است. مسئولان سازمان برنامه و بودجه امسال سعی کرده‌اند، میزان بودجه پارک های علم و فناوری را افزایش دهند.

وی گفت: هرچند در مصوبات سفر ریاست جمهوری اعداد خیلی خوبی برای حوزه فناوری در نظر گرفته شده است اما متاسفانه این بودجه در بعضی از استان ها تخصیص خوبی ندارد و از میانگین تخصیص استان ها کمتر است. این موضوع نیز باید بررسی شود که چرا باوجود اینکه همه مسئولان تاکید بر اختصاص مبالغ خوب در سال دانش‌بنیان دارند اما مبالغ تخصیصی در این حوزه ها بسیار کمتر است؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته