دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هوش مصنوعی در کشف ترکیبات دارویی چقدر موفق است؟

هوش مصنوعی در کشف ترکیبات دارویی چقدر موفق است؟
نرم‌افزار آلفافولد می‌تواند با شناسایی هزاران داروی روانگردان حوزۀ کشف ترکیبات دارویی را متحول کند.
کد خبر : 892062

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیچر، محققان در مفید بودن ابزار هوش مصنوعی آلفافولد (AlphaFold) که برای کشف ساختار پروتئینی داروها کاربرد دارد، به تردید رسیده‌اند.

 محققان از ابزار آلفافولد برای شناسایی صد‌ها هزار مولکولی استفاده کرده‌اند که به طور بالقوه قابلیت روانگردانی دارند و می‌توانند به توسعه انواع جدیدی از دارو‌های ضدافسردگی کمک کنند. این نرم‌افزار می‌تواند ساختار پروتئین‌ها را پس از اتصال به دارو‌ها و سایر مولکول‌ها پیش‌بینی کند.

این بخش از توسعه نرم‌افزار آلفافولد که به هوش مصنوعی مجهز است، به روش یادگیری عمیق در لندن انجام شده است و نقطه عطفی در علم زیست‌شناسی به شمار می‌رود. لابراتوار ایزومورفیک (Isomorphic) در لندن تاکنون بیش از ۸۲ میلیون دلار  برای توسعه یادگیری ماشینی در نرم‌افزار آلفافولد هزینه کرده است.

پایگاه داده‌های آلفافولد برای تقریباً همه پروتئین‌های شناخته‌شده، ساختار‌هایی پروتئینی و مولکولی پیشنهاد می‌دهد که در صنعت داروسازی و برای شناسایی و بهبود دارو‌ها بسیار مهم و نویدبخش هستند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که ساختار‌های پیش‌بینی‌شده برای برخی از اهداف دارویی مفید هستند، اما برای برخی دیگر مفید نیستند، و در ۱۰ درصد از موارد، پیش‌بینی‌های بسیار دقیق آلفافولد، به طور چشمگیری با ساختار تجربی تفاوت داشتند.

بنابر این گزارش، پیش‌بینی‌های آلفافولد به طور کلی و برای همه موارد مفید نیستند و نمی‌توانند به طور کامل جایگزین آزمایش‌های عملی شوند اما، می‌توان از این نرم‌افزار  برای کمک به کشف دارو‌ها استفاده کرد.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته