مطالبه جامعه زنان تابع میزان باور عمومی جامعه است
محمد علی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با تاکید بر نقش رسانهها در پرداختن به جایگاه زنان در کشور اظهار کرد: رسانهها ابزار گفتمان سازی در جامعه محسوب میشوند لذا پرداختن به جایگاه واقعی زنان جامعه ما نیاز به یک گفتمان عمومی دارد چراکه مطالبه جامعه زنان، تابع میزان باور عمومی جامعه است و رسانهها وظیفه دارند که مطالبات و مسایل حوزه زنان را به یک گفتمان عمومی تبدیل کنند.
وی با اشاره به نقش و عملکرد رسانههای کشور در حوزه زنان گفت: مسائل و موضوعات مربوط به حوزه زنان در کشور ما عمدتا مسائل باوری، نگرشی و گفتمانی به شمار می رود لذا باور جامعه ما نسبت به توانمندی زنان باید اصلاح شود.
نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه نگرشسازی و گفتمانسازی اصولا در حیطه وظایف رسانه است، افزود: البته رسانهها توانستهاند در این زمینه تا حدودی موفق عمل کنند اما تا رسیدن به شرایط مطلوب هنوز فاصله وجود دارد.
وکیلی در خصوص راهکارهای افزایش توجه رسانهها به مسایل زنان و بازنمایی درست هویت زنان در رسانهها گفت: حضور بانوان دست به قلم در رسانهها به طور طبیعی میتواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد البته تصویری که از بانوان ارائه میشود نباید تصویری بین صفر و یک باشد بلکه باید تصویری هم متناسب با فرهنگ و ذائقه جامعه ایرانی و هم متناسب با ظرفیت جامعه ایرانی باشد.
وکیلی یادآور شد: چنانچه تصویری که از زنان جامعه ما در رسانهها ارائه میشود فراتر از ظرفیتهای موجود باشد، در جامعه ایجاد مقاومت و جبهه گیری میکند؛ در عین حال وقتی تصویر سازیها صفر و یکی باشد، تاثیر گذار نخواهد بود. کسانی که میخواهند در حوزه باور عمومی اقدامی انجام داده و گفتمان سازی کنند، باید متوجه ظرفیت جامعه نیز باشند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی برگزاری جشنواره "زن، خانواده و رسانه" را اقدامی موثر در جهت تقویت گفتمان سازی رسانههای معرفی کرد و گفت: برگزاری چنین جشنوارههایی به طور طبیعی رسانهها را به سمت بازنمایی درست هویت زنان و مسایل این حوزه سوق داده و به گفتمان سازی رسانهای در جهت ایجاد باور عمومی یاری میرساند.
انتهای پیام/