دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دستاورد محققان ژاپنی؛

کشف پروتئین شگفت‌انگیزی که از پیری سلول جلوگیری ‌می‌کند

کشف پروتئین شگفت‌انگیزی که از پیری سلول جلوگیری ‌می‌کند
محققان ژاپنی پروتئینی را شناسایی کردند که نقش مهمی در حفظ سلامت سلول‌ها و جلوگیری از پیری دارد.
کد خبر : 890126

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از فیزدات‌ارگ، محققان «دانشگاه اوزاکا» (Osaka University) پروتئینی به نام «اچ‌کی‌دی‌سی‌وان» (HKDC1) را شناسایی کردند که نقش مهمی در حفظ سلامت و عملکرد دو اندامک سلولی، میتوکندری و لیزوزوم، دارد. میتوکندری اندامکی است که انرژی سلول را تولید می‌کند و لیزوزوم مواد زائد سلول را از بین می‌برد. آسیب به این دو اندامک می‌تواند منجر به پیری سلول و بروز بسیاری از بیماری‌ها شود.

آنها دریافتند که وقتی سلول در میتوکندری یا لیزوزوم با استرس مواجه می‌شود، پروتئین اچ‌کی‌دی‌سی‌وان توسط پروتئین دیگری به نام «تی‌اف‌بی‌ای» (TFEB) فعال می‌شود. سپس اچ‌کی‌دی‌سی‌وان از طریق فرایندی به نام میتوفاژی، میتوکندری‌های آسیب‌دیده را از سلول خارج می‌کند و از آسیب بیشتر به میتوکندری جلوگیری می‌کند.

«منگینگ کوی» (Mengying Cui)، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: ما مشاهده کردیم که پروتئین اچ‌کی‌دی‌سی‌وان با پروتئین‌هایی که روی غشای میتوکندری و لیزوزوم قرار دارند، همکاری می‌کند و کیفیت و عملکرد این دو اندامک را بهبود می‌بخشد.

«شوهی ناکامورا» (Shuhei Nakamura)، نویسنده ارشد این مقاله نیز با اشاره به این نکته که برهم‌کنش این دو پروتئین برای حذف میتوکندری‌های آسیب‌دیده حیاتی است، نیز می گوید: با شناسایی نقش اچ‌کی‌دی‌سی‌وان، مکانیزم جدیدی را کشف کردیم که نشان می‌دهد چگونه سلول با حفظ پایداری این دو اندامک، از پیری سلول جلوگیری می‌کند.

از آنجایی که اختلال عملکرد این اندامک‌ها با پیری و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مرتبط است، این یافته می‌تواند راهگشای روش‌های درمانی جدید برای پیری و بیماری‌های مرتبط با سن باشد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته