دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نمایشگاه ایران‌ساخت عرضه شد؛

آنالیز نمونه‌های معدنی با «طیف‌سنج فلورسانس پرتو ایکس»

آنالیز نمونه‌های معدنی با «طیف‌سنج فلورسانس پرتو ایکس»
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید طیف‌سنج فلورسانس پرتو ایکس (XRF) شدند که توانایی آنالیز عنصری نمونه‌های معدنی به‌صورت کیفی و نیمه کمّی را دارد.
کد خبر : 889097

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، علیرضا سلامی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در معرفی این شرکت گفت: این شرکت، در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی و سیستم‌های جانبی همکاری گسترده‌ای با صنایع کشور از جمله سیمان، ریخته گری، فولاد و…. مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی دارد.

وی افزود: همچنین این شرکت علاوه بر ارائه و فروش دستگاه‌های آزمایشگاهی توانسته با ارائه خدمات پس از فروش، نصب و راه اندازی، تأمین قطعات یدکی و آموزش‌های مقدماتی و پیشرفته گام مؤثری در جهت رفع نیاز‌های صنعتی بردارد. از محصولات این شرکت می‌توان به دستگاه‌های XRF, XRD و کوانتومتر، دستگاه‌های آماده سازی نمونه از قبیل آسیاب، پرس، فیوژن، تراش نمونه، پولیشر و سیستم‌های حمل نمونه، دستگاه تصفیه گاز آرگون Gas purifier، انواع پمپ‌های خلأ، روتاری، خشک، توربومولکولار و دیافراگمی، اجرای انواع اتوماسیون صنعتی به همراه طراحی کامل سیستم‌های الکترونیکی و نرم افزاری و. اشاره کرد.

وی با اشاره به رونمایی از محصول جدید این شرکت در افتتاحیه یازدهمین دوره نمایشگاه ایران ساخت گفت: طیف سنجی فلورسانس پرتو ایکس یک روش آنالیز دستگاهی است که در آن از روش طیف نشری اشعه ایکس برای تجزیه لایه‌های سطحی استفاده می‌شود. این روش توانایی انجام آنالیز عنصری به‌صورت کیفی و نیمه کمی نمونه‌های معدنی مانند نمونه‌های زمین‌شناسی، کانی‌ها، سنگ‌ها، شیشه، سیمان، سرامیک‌ها، آلیاژ‌های فلزی و ... را دارد. برانگیختگی نمونه در اثر تابش پرتو ایکس موجب انتقال الکترونی در لایه‌های مختلف اتم می‌شود که هر انتقال الکترونی همراه با نشر یک خط طیفی پرتو x است. طول موج خطوط طیفی نشر شده مبنای تجزیه کیفی عناصر و شدت پرتو‌ها متناسب با فراوانی یا کمیت عناصر موجود در نمونه است.

سلامی خاطرنشان کرد: طیف سنجی فلورسانس پرتو ایکس به طور وسیعی در صنعت و مراکز پژوهشی استفاده می‌شود و در بسیاری از کاربردها، جایگزین روش‌های آنالیز شیمی‌تر شده است و کاربرد اصلی آن در صنایعی مانند فولاد و سیمان است. در این صنایع، تغییر مقدار عنصر‌های موجود در نمونه در گستره کوچک و مشخصی است و دوم آن که نیازمند سرعت زیاد آنالیز برای تصمیم گیری در تنظیم ترکیب هستند. محدود بودن عنصر‌های موجود در نمونه مجهول و گستره تغییر آن‌ها، امکان استفاده از منحنی‌های کالیبراسیون را با اطمینان به وجود می‌آورد. بدیهی است که در این نوع صنایع، دستگاه همزمان بیشتر مورد توجه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته