دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دهقانی تأکید کرد؛

ایجاد بستر‌های مساعد برای اثرگذاری علوم انسانی در اقتصاد دانش‌بنیان

ایجاد بستر‌های مساعد برای اثرگذاری علوم انسانی در اقتصاد دانش‌بنیان
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور بر ضرورت ایجاد بستر‌های مساعد برای اثرگذاری علوم انسانی در اقتصاد دانش‌بنیان کشور تأکید کرد.
کد خبر : 887002

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این معاونت در مقام یک‌نهاد هماهنگ کننده و جریان ساز عمل می‌کند. در دوره های مختلف مأموریت های مختلفی تعریف شده بود اما در این دوره چهار مأموریت اندیشه‌ورزی، توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در دستور کار معاونت علمی قرار گرفته است.

وی  اضافه کرد: نقدهایی به معاونت علمی، مبنی بر این که به جایگاه علوم انسانی و اثرگذاری دانشگاه های علوم انسانی کم تر توجه شده وارد است. در دوره جدید بنا داریم تا با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های برجسته در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، متناسب با ظرفیت و توانمندی هر دانشگاه، ماموریت‌هایی برای اثربخش کردن هرچه بیش‌تر علوم انسانی در اقتصاد به ویژه اقتصاد دانش‌بنیان تعریف کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که همسان انگاشتن دانشگاه های علوم انسانی با دانشگاه های علوم پایه، فنی و مهندسی و توقع تجاری سازی و کارآفرینی از علوم انسانی به آن شکلی که در حوزه‌های فناورانه اتفاق می‌افتد، صحیح نیست، ادامه داد: توقع تجاری‌سازی صرف و حتی رویکرد کاربردی کردن علوم انسانی در اقتصاد و اشتغال، جفا به این حوزه است چرا که دایره اثرگذاری علوم انسانی را صرفاً به اشتغال، کاربرد و تجاری سازی محدود می کند، این در حالی‌است که نقش علوم انسانی در اندیشه‌ورزی و تولید علم بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر است.

وی افزود: انتظار نداریم در علوم انسانی و دانشگاه های علوم انسانی، به شکلی افراطی و غیر دقیق، تجاری‌سازی علوم انسانی را دنبال کنیم، بلکه بیشتر به‌دنبال اندیشه ورزی، تحلیل‌گری و ارائه راهبرد از حوزه‌های اثرگذاری علوم انسانی در اقتصاد دانش‌بنیان کشور هستیم.

دهقانی اضافه کرد: برنامه اثربخشی علوم انسانی در اقتصاد دانش‌بنیان که طی همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش دانشگاه علامه طباطبایی اتفاق می‌افتد، به جای تجاری‌سازی و کاربردی‌سازی صرف، بر اثریخش کردن علوم انسانی در اقتصاد با استفاده از تمامی جنبه‌ها، ظرفیت‌ها و وجوه این حوزه توجه دارد و از این حیث، چنین رویکردی برای نخستین بار در کشور نسبت به علوم انسانی و نسبت آن با اقتصاد اتخاذ می‌شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، تاکید کرد: دقیقا حوزه‌ای که کمتر به آن توجه شده و ضعف داریم همین حوزه علوم انسانی است. در حوزه فناوری‌ها بیش از متوسط دنیا پاسخ داریم اما در حوزه مسایل اجتماعی، اقتصادی، حکمرانی و ... سوالات بی‌پاسخ زیادی داریم و مهم ترین سوالات امروز ما ریشه و راه حل در علوم انسانی دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته