دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«آی‌بی‌ام» از یک تراشه کوانتومی جدید رونمایی کرد

«آی‌بی‌ام» از یک تراشه کوانتومی جدید رونمایی کرد
یکی از غول‌های فناوری از تراشه کوانتومی رونمایی کرده است که در صورت عرضه به بازار، راهگشای کاوش در مرز‌های جدید علم خواهد بود.
کد خبر : 883287

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، شرکت «آی‌بی‌ام» (IBM) به عنوان یکی از غول‌های جهان در عرصه فناوری رایانه‌ای و هوش مصنوعی، از ماشین و تراشه کوانتومی جدیدی رونمایی کرده است که می‌تواند حکم بلوک‌های سازنده سیستم‌های به‌مراتب بزرگتر و سریعتر از رایانه‌های سنتی‌ای را داشته باشد که مبتنی بر تراشه‌های سیلیکونی هستند.

رونمایی از این تراشه که «سیستم کوانتومی ۲» (Quantum System Two) نامیده می‌شود و در آن از سه تراشه «هرون» (Heron) استفاده شده که به صورت برودتی خنک می‌شوند، در شرایطی انجام شد که سایر غول‌های فناوری ازجمله مایکروسافت، آلفابت و بایدو نیز مشغول رقابت با یکدیگر برای توسعه ماشین‌هایی هستند که از ذرات ریز اتمیِ بیت کوانتومی‌ای استفاده می‌کنند که برخلاف یک‌ها (۱) و صفر‌های (۰) مورد استفاده در محاسبات سنتی، می‌توانند به طور همزمان در «ابرجایگاه» (superposition) یک و صفر باشند.

یک بیت واحد بنیادی اطلاعات در رایانه است که محاسبات توسط آن، و بر اساس دستگاه اعداد دودویی میسر می‌شود. یک بیت در هر لحظه باید یا نشان دهنده صفر یا نشان دهندهٔ یک باشد؛ مانند یک چراغ که می‌توان برای آن حالت روشن را برابر یک و خاموش را برابر صفر فرض کرد. کیوبیت (بیت کوانتومی) به بیت کلاسیک شباهت‌هایی دارد، اما در کل ماهیتی بسیار متفاوت دارد. اختلاف این است که در حالی که یک بیت کلاسیک باید در هر لحظه، یا در حالت صفر یا در حالت یک باشد، کیوبیت می‌تواند علاوه بر حالت صفر و حالت یک، در برهم نهی‌ای از حالت‌های صفر و یک نیز قرار گیرد.

شرکت آی‌بی‌ام می‌گوید که در برقراری ارتباط میان تراشه‌های یک ماشین و در نهایت برقراری ارتباط میان چند ماشین، به شیوه‌ای جدید دست یافته است که در صورت ادغام آن با یک کد تصحیح خطای جدید، می‌تواند تا سال ۲۰۳۳، ماشین‌های کوانتومی را تولید و به بازار عرضه کند.

آی‌بی‌ام قرار است از این تراشه جدید در پلتفرم هوش مصنوعی سازمانی خود به نام «واتسونکس» (watsonx) استفاده کند.

در حال حاضر، یکی این ماشین‌های جدید در کلینیک «کلیولند» ایالت اوهایو نصب شده است و امید می‌رود که در آینده بتوان از این فناوری برای مدل‌سازی رفتار پروتئین‌ها و شکل‌هایی استفاده کند که آن‌ها بسته به عملکردشان به خود می‌گیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته