دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1402 - 11:10

عایق الاستومری چیست؟

عایق الاستومری چیست؟
عایق الاستومری از یک نوع لاستیک مصنوعی یکدست یا یکپارچه ساخته‌ شده است. عایق دارای لبه ‌های بیرونی صاف و بدون هیچ زائده‌ اضافی است که این امر به علت ایجاد خاصیت کاهش کاهش دما در عایق ایجاد شده است.
کد خبر : 877045

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عایق الاستومری از یک نوع لاستیک مصنوعی یکدست یا یکپارچه ساخته‌ شده است. عایق دارای لبه ‌های بیرونی صاف و بدون هیچ زائده‌ اضافی است که این امر به علت ایجاد خاصیت کاهش کاهش دما در عایق ایجاد شده است.

به دلیل ماهیت انعطاف ‌پذیر عایق الاستومری، در مقایسه با گزینه‌ های عایق مانند شیشه سلولی، پلی ایزو و فومفنولیک، کمتر مستعد ترک، شکستگی و از دست دادن مواد است. در نهایت، برای انتشار مواد شیمیایی نیز فاقد فیبر بوده و دارای VOC کم است.

نام‌ های جایگزین عایق الاستومری

عایق الاستومری را می‌ توان عایق انعطاف‌پذیر، عایق محافظ، عایق لوله ‌کشی، عایق مقاوم تجهیزات، عایق لاستیکی، عایق سلولی، عایق ضد تعریق و… نیز نامید.

ویژگی‌ های عایق الاستومری

یکی از ویژگی ‌های اصلی عایق الاستومری کنترل تراکم است و این امر سبب شده تا اغلب به ‌عنوان عایقی مناسب برای لوله ‌کشی‌ های زیرسطحی و لوله ‌کشی محیط ‌های سرد باشد.

با عدم القا یا واکنش به آب، آب‌گریز است.

به‌ طور طبیعی مقاوم در برابر اشعه ماوراءبنفش و میکروب است.

این عایق دارای نفوذپذیری کمی نسبت به آب و بخار آب است. همین ویژگی سبب شده است تا عایق به ‌کار رفته در لوله و تجهیزات مقاومت بسیاری در شرایط آب و هوایی مرطوب از خود در برابر خوردگی نشان دهد.

هنگامی‌ که عایق الاستومری به ‌درستی طراحی و نصب شود، می ‌تواند به‌ طور مؤثر افزایش یا افت گرما و کنترل تراکم را برای افزایش عمر سیستم و وسایل مکانیکی مدیریت کند. برخلاف انواع عایق فیبری سلول باز، فوم سلول بسته کارایی حرارتی خود را از دست نمی‌ دهد یا به ‌عنوان منبع غذایی برای رشد کپک در تماس رطوبت با عایق عمل نمی‌ کند.

ضخامت عایق یکی از اساسی‌ترین نکات در حین طراحی و نصب است. ضخامت عایق را می‌ توان بر اساس عواملی نظیر دما، اندازه لوله، دمای محیط و اینکه عایق در کدام قسمت از لوله و تجهیزات قرار خواهد گرفت اندازه ‌گیری و محاسبه کرد.

ایمن ‌سازی برای لوله ‌های فولادی ضدزنگ

عایق الاستومری بعنوان عایق صوتی و حرارتی در سیستم های تهویه مطبوع و تاسیسات موتورخانه مورد کاربرد قرار میگیرد.

عایق الاستومری چیست؟

دریچه داکت اسپلیت چیست؟

بعد از نصب و شروع به کار دستگاه داکت اسپلیت برای اینکه تجهیزات و قطعات آن پوشش و کاور داده شوند از این مدل استفاده می‌شود. همینطور کمک می‌کند تا در زمان‌های مورد نیاز برای بررسی‌های دوره‌ای و یا زمانی که دستگاه نیاز به تعمیر و تعویض دارد از این دریچه استفاده کرد. همینطور در قسمت زیرین دستگاه و روی یک کلاف که برای آن در نظر گرفته شده قرار می‌گیرد. از آنجا که دستگاه داکت اسپلیت درون سقف کاذب قرار می‌گیرد، استفاده از این مدل کالا ضروری است.

مزایا و معایب دریچه‌های داکت اسپلیت

از مزیت‌های مهم به‌کارگیری این دریچه‌ها، افزایش زیبایی ظاهر دستگاه است. برخی افراد وقتی سیستم‌های تهویه روی دیوار و یا سقف نصب می‌کنند، از اینکه ظاهر خانه‌شان بهم ریخته ناراحت می‌شوند. اما دریچه‌ بازدید داکت اسپلیت نه تنها ظاهر را برهم نمی‌زند بلکه زیبایی را چند برابر هم می‌کند.

از آنجا که شرایط را برای بازدیدهای منظم و دوره‌ای فراهم می‌کنند باید گفت معایب چندانی ندارند. شاید وزنی که دریچه‌های آلومینیومی دارند را بتوان از مشکلات آن‌ها دانست که در زمان‌های جداسازی آن‌ها، فرد را دچار سختی می‌کنند.

کاربردهای جالب داکت اسپلیت

در مناطق مرطوب کشور که فلزات دچار فرسایش و اکسیداسیون می‌شوند، می‌توان از دریچه‌های پلاستیکی مانند abs که پلاستیکی مرطوب است، استفاده کرد.

همچنین انواع دریچه کانال داکت اسپلیت از نظر وزن هم مناسب هستند و از آنجا که این دربچه‌ها بزرگ هستند، بهتر است به جای فلزات از دریچه‌های پلاستیکی که سبک‌تر هستند استفاده شود.

نکته دیگر در مورد دریچه داکت اسپلیت این است که در همه اندازه‌ها، مدل‌ها و انواع ساخته می‌شوند و بنابراین به راحتی می‌توان آن‌ها را سفارشی تولید کرد و از طرفی که برای نصب وجود دارد، مانند پیچ مخفی و دیگر روش‌های عادی، آن‌ها را نصب کرد و راه انداخت؛ بنابراین باید گفت دریچه‌ها نصب آسانی دارند.

دو راه برای نصب این دریچه‌ها وجود دارد.

روشی که درهای دریچه به روی فریم نصب می‌شوند می‌تواند به صورت وزنه‌ای و لولایی باشد که این موضوع به سلیقه مشتری و همچنین شرایط محیطی بستگی دارد.

عایق الاستومری چیست؟

لوور هوارسان

لوور هوارسان به منظور تهویه هوای داخل سازه ها و ساختمان ها استفاده می شود. در سازه هایی که سیستم تهویه هوای مناسبی وجود ندارد و نیاز به یک یا چند دریچه برای خروج و ورود هوای تازه در کنار جلوگیری از نفوذ آب باران و برف است، از پنجره های لوور استفاده می شود.

تاریخ استفاده از دریچه های ورود و خروج هوا مانند دمپر و لوور، به سالیان بسیار دور گره خورده است. با گذشت زمان تقریبا می توان گفت که ساختار کلی این نوع پنجره کور ثابت مانده و با تغییرات جزئی در طراحی همراه بوده است. اما باید اشاره کرد که با همان کاربری گذشته، در ساخت و ساز ها استفاده می شود. لوور ها و دمپر های هوا در انواع مختلفی از نظر طراحی و محل نصب، متریال ساخت، ابعاد گوناگون و… در بازار موجود هستند که در این مقاله به بررسی این دستگاه فنی پرداخته ایم.

لوور هوارسان و تاریخچه تولد آن

لوور هوارسان (louver تلفظ آمریکایی، louvre تلفظ بریتیش) از زمان قرون وسطی (از سده پنجم تا سده پانزدهم میلادی) در سقف آشپزخانه های بزرگ استفاده می گردید. این نوع پنجره ها از مواد مختلفی مانند چوب طراحی و ساخته و در سوراخی درون سقف تعبیه می شد. این دریچه درکنار این که هوای داخل آشپزخانه را تهویه می کرد، از ورود آب باران و برف نیز جلوگیری می کرد.

در حقیقت این دریچه های تهویه هوا از تعدادی نوار ضخیم و پهن که به صورت عمودی و زاویه دار درون قابی قرار داده شده است، ساخته می شوند. این نوار های پهن و زاویه دار (معمولا با زاویه ۴۵ درجه) همچنین که اجازه ورود و خروج هوا را می دهد، از وارد شدن نور مستقیم خورشید، آب باران و برف نیز جلوگیری می کند. در مواردی می توان نوار های داخل فریم و قاب لوور را با استفاده از رشته یا طنابی باز و بسته کرد.

عایق الاستومری چیست؟

دریچه پادری چیست؟

جواب سوال اینکه دریچه پادری چیست را در ادامه بخوایند . دریچه های پادری یا درب لوور وسیله ای با تیغه های افقی است.این دریچه از جنس چوب یا شیشه و مواد دیگری با نام لوور تهیه شده است. این دریچه ها زمانی که مکان موردنظر نیازمند تهویه هوای تازه و طبیعی است استفاده می گردد. این وسیله به راحتی امکان عبور هوا را در فضای بسته را فراهم می‌کنند .همچنین افقی بودن تیغه های دریچه‌ پادری به آن امکان تهویه هوا را همراه با حفظ حریم خصوصی مکان انجام می‌دهد.

این ها موضوعات مختصر در ارتباط با دریچه پادری بود. ما در ادامه مقاله قصد داریم تا به طور مفصل درباره این موضوع صحبت کنیم. برای آشنایی بیشتر با این وسیله، بهتر است با ادامه مطلب، همراه باشید.

کاربرد اصلی دریچه پادری

از دریچه های پادری در جهت ارتباط سازی میان اجزای ساختمان به‌منظور فراهم نمودن گردش هوا در استفاده می شود. در فضاهای بسته که امکان تهویه و ورود هوای تازه وجود نداشته باشد باعث می شود فشار منفی بر اثر برگشت هوا به درون محیط ایجاد شود. در این شرایط نیازمند وسیله ای برای ورود هوا و تهویه محیط خواهیم بود. گزینه دریچه پادری بهترین عملکرد را در این حالت دارد.

نصب دریچه های پادری بر روی درب ها و دیوارهای حایل میان دو محیط این امکان را فراهم می‌کند که بدون ایجاد دید میان دو فضا تهویه مناسب را فراهم شود. کار اساسی این وسیله به این صورت است که بر اساس اختلاف فشار هوا میان دو فضا هوا را از محیط پرفشار به محیط کم ‌فشار انتقال می دهد و هوای محیط کم فشار را جایگزین می کند.

دریچه های پادری معمولاً در مکان ها و فضاهایی که امکان تعبیه و تعویض هوا وجود نداشته باشند استفاده می شود. در این مکان‌ ها هوا حبس شده و امکان خروج ندارد. از دریچه های پادری در محیط هایی که دارای هوای سنگین مانند حمام ها، تامین هوای مصرفی در موتورخانه ها و سرویس بهداشتی استفاده می شود.

عایق الاستومری رولی چه کاربردی دارد؟

در انواع متنوع و در ضخامتهای متفاوت تولید و به بازار عرضه می گردد. عایق الاستومری رولی،جهت عایق کاری مقاطع و سطح های با کندانس نسبتا بالا مورد استفاده قرار میگیرد. عایق الاستومری رولی در برابر حرارت بالا، گاز ازن و اشعه ماورای بنفش و همچنین در برابر شرایط نامناسب جوی ،رطوبت،آلاینده ها و گازهای خورنده و همچنین مواد شیمیایی، مقاومت بسیار بالایی دارد. . قیمت عایق الاستومری که از آن بعنوان عایق الاستومری رولیک نیز یاد می شود می تواند بعنوان عایق صوتی نیز مورد استفاده قرار گیرد، بطوریکه عایقی به ضخامت ۲ سانتی متر می تواند شدت صوت را تا ۳۵ دسی بل کاهش داده و عملا به عنوان یک عایق صوتی ایفای نقش کند. عایق الاستومری رولی،غیررشته ای و غیرمتخلخل بوده که باعث پایداری عایق هنگام نصب در برابرِ پارگی یا تکه تکه شدن می شود. عایق الاستومری رولی را که در بعضی جاها اجبارا بصورت اکسپوز،نمایان می ماند می توان با استاده از رنگِ پلیمری که مخصوص عایق الاستومری لوله ای می باشد رنگ آمیزی نمود. در محلهای سربسته و داخلی ، عایق الاستومری رولی را می توان بدون هیچ پوششی نصب نمود، اما در محلهای روباز، سطح بیرونی عایق الاستومری رولی را با لایه ای از آلومینیوم در ضخامتهای گوناگون جهت حفاظت در برابر ضربه، عوامل فرسایشی جوی و افزایش طول عمر عایق الاستومری رولی، کاور می کنند.

عایق الاستومری رولی ابزاری خاص و بسیار پربازده در زمینه تاسیسات است که با ویژگی های خاص خود میتواند به عایق شدن خطوط لوله و اتصالات در مقابل حرارت و تغییرات دمایی کمک کند. این موضوع به طور مستقیم و محسوس در افزایش عمر لوله تاثیر خواهد گذاشت. در ادامه با مزیت ها و نکاتی که در هنگام خرید عایق الاستومری لازم است به آن توجه داشته باشید خواهیم پرداخت.

عایق الاستومری چیست؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته