دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

۱۰۴ خانه خلاق و نوآوری در ایران فعالیت می‌کنند/ سهم ۳ درصدی صنایع خلاق از GDP جهانی

۱۰۴ خانه خلاق و نوآوری در ایران فعالیت می‌کنند  سهم ۳ درصدی صنایع خلاق از GDP جهانی
مسئول خانه‌های خلاق و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سهم ۳ درصدی صنایع خلاق از GDP جهانی خبر داد و گفت: اقتصاد‌های خلاق در مقیاس محلی و جهانی برای جوامع و سازمان‌ها ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد می‌کنند و پتانسیل درآمدزایی و مشاغل زایی را دارند.
کد خبر : 876416

سید محمدرضا حسینی لواسانی، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و مسئول خانه‌های خلاق و نوآوری معاونت علمی و فناوری و اقتصادی دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به ماهیت خانه‌های خلاق و نوآوری به خبرنگار علم و فناوری آنا گفت: خانه‌های خلاق و نوآوری در راستای اجرای سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور ایجاد زیرساخت مناسب برای حمایت از توسعه ارزش‌های اقتصادی، اجتماعی و حمایت از ایده‌های جدید و کسب و کار‌های نوپا در حوزه‌های صنایع خلاق و فرهنگی تعریف و شکل گرفته‌اند.

وی افزود: خانه‌های خلاق نه تنها جوامع مختلفی را شکل می‌دهند بلکه فرصتی برنامه ریزی شده را نیز ایجاد می‌کنند تا افراد بتوانند به روش‌هایی منسجم‌تر با هم ارتباط برقرار کنند و همکاری‌های جدید بین رشته‌های مختلف، مشارکت‌های اجتماعی و شیوه‌های کاری جدیدی با هم داشته باشند.

وی اظهارداشت: اهداف کلانی برای خانه‌های خلاق و نوآوری مانند شناسایی طرح‌های خلاق و نوآورانه در حوزه‌های مختلف صنایع خلاق و فرهنگی کشور، حمایت از توسعه محصولات حوزه صنایع خلاق و فرهنگی با رویکرد صادراتی و توسعه بازار صادراتی، افزایش انگیزه و مشارکت نیرو‌های ایده پرداز و فرصت سازی در جهت رشد اقتصادی و فرهنگی کشور، اشتغال زایی به همراه توسعه پایدار اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی و... مشخص کرده ایم.

وی گفت: در حال حاضر طبق این اهداف طیف مختلفی از حمایت‌ها برای خانه‌های خلاق و نوآوری در نظر گرفته ایم که بنابر حوزه فعالیت، نیاز‌ها و شرایط هر خانه خلاق و نوآوری متغیر است.

وی یادآورشد: حمایت‌هایی این ستاد شامل مواردی مانند کمک هزینه سرمایه بذری به منظور کمک به تقویت استارتاپ‌های مستقر در خانه‌های خلاق و نوآوری و تجاری سازی طرح‌های آنان، کمک هزینه آموزش یک منتور، پذیرش خانه‌های خلاق و نوآوری به عنوان مبادی دارای صلاحیت شناسایی و معرفی شرکت‌های خلاق، کمک هزینه شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی داخلی منتخب، همکاری و حمایت در برگزاری رویداد‌ها و فراخوان ها، توسعه بازار داخلی، تبلیغات و اطلاع رسانی فعالیت‌ها و ... می‌شود.

۱۰۴ خانه خلاق و نوآوری در ایران فعالیت می‌کنند

حسینی لواسانی گفت: در حال حاضر ۱۰۴ خانه خلاق و نوآوری در حوزه‌های مختلف صنایع خلاق مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: رویکرد اصلی ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم کمی نیست که قصد افزایش خانه‌های خلاق و نوآوری را داشته باشد از این‌رو بر اساس اهداف تعیین شده ستاد، چنانچه شخصیت حقوقی درخواست خانه خلاق و نوآوری داشته باشد، بر اساس شاخص‌ها صلاحیت آن افراد احراز خواهد شد. همچنین عملکرد خانه‌های خلاق و نوآوری کنونی نیز به شکل‌های گوناگون مورد ارزیابی قرار می‌گیرند از اینرو اگر بر اساس شاخص‌ها فعالیت و عملکردشان مورد تایید نباشد، اعتبار آن‌ها لغو خواهد شد.
ایران می‌تواند بازیگر اصلی صنایع خلاق شود

مسئول خانه‌های خلاق و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هم اکنون صنایع خلاق ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند، اما این سهم به سرعت در حال تغییر است، زیرا اقتصاد خلاق در مقیاس جهانی سالانه ۹ درصد و در کشور‌های در حال توسعه ۱۲ درصد رشد می‌کند. با توجه به تجربه موفق دنیا در صنایع خلاق، کشور ایران با پیشنه غنی فرهنگی و تاریخی و استعداد‌های متنوع می‌تواند به عنوان یک بازیگر اصلی در صنایع خلاق تبدیل شود.

وی تاکید کرد: در حوزه اقتصاد خلاق انواع مختلفی از فعالیت‌ها در حال توسعه هستند که یکی از این موارد خانه‌های خلاق و نوآوری است. اقتصاد‌های خلاق در مقیاس محلی و جهانی برای جوامع و سازمان‌ها ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد می‌کنند. اقتصاد خلاق پتانسیل ایجاد درآمد و مشاغل را در ضمن ترویج محتوی اجتماعی، تنوع فرهنگی و توسعه انسانی دارد از اینرو در صورتی که مجموعه فعال به عنوان خانه خلاق نسبت به بکارگیری نیرو‌های متخصص و کارآمد، مدل درآمدی مناسب و ... اقدام کنند با موفقیت همراه خواهند بود همانگونه که اکنون نیز خانه‌های خلاق و نوآوری موفقی داریم.

به گفته وی، یکی از ملاک‌های مهم برای ما انجام فرایند شتاب دهی است که پس از آن تیم استقرار پیدا کرده در خانه خلاق و نوآوری بتواند به عنوان یه شرکت مستقل فعالیت داشته باشد و خروجی آن تیم نیز با یک محصول و خدمت مشخص می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون برای تحقق اهداف تان با چه مشکلاتی مواجه هستید و برای رفع این مشکلات باید چه اقداماتی انجام دهید؟ به آنا گفت: خانه‌های خلاق و نوآوری از جمله زیرساخت‌های نوپا در کشور محسوب می‌شوند از اینرو توسعه و نقش آفرینی آن‌ها زمان بر است و با تداوم فعالیت، آشنایی بیشتر اکوسیستم خلاق با عملکرد آنان، همراهی نهاد‌های متولی به مرور جایگاه خود را در این زیست بوم پیدا خواهند کرد.

وی گفت: بی دقتی نظر مجریان خانه‌های خلاق و نوآوری با مدل‌های اقتصادی از دیگر مشکلات مهم این حوزه است. همچنین برخی از آنان برای شبکه سازی و اتصال به نهاد‌های سرمایه گذار دچار مشکل هستند. از دیگر مشکلات این حوزه می‌توان به ناهماهنگی برخی از دستگاه‌های اجرایی مرتبط در ارائه خدمات به خانه‌های خلاق و متقابلا استفاده از ظرفیت آنان اشاره کرد. در حال حاضر برای رفع این مشکلات برگزاری نشست‌های آموزشی، برنامه تربیت منتور و نیز پیگیری از دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای همکاری در حال انجام داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته