دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به واسطه هوش مصنوعی؛

دستورات صوتی در خودرو‌های هوشمند تحلیل شد

دستورات صوتی در خودرو‌های هوشمند تحلیل شد
بسیاری از خودرو‌های امروزی که بر فناوری‌های پیشرفته مجهزند، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و این سیستم می‌تواند دستورات صوتی راننده را تشخیص دهد و بر اساس آن عمل کند. این روند دستورات صوتی توسط هوش مصنوعی مورد تحلیل قرار گرفت.
کد خبر : 874921

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، رانندگان خودرو‌های هوشمند می‌توانند دستورات مختلفی مثل روشن و خاموش کردن سیستم گرمایش و سرمایش، آدرس مقصد و فعال شدن آپشن‌های خودرو مثل گرمکن صندلی را به طور صوتی به خودروی خود ابلاغ کنند. نحوه کار این سیستم بیشتر بر پایه نرم افزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بوده و کمتر به سخت افزار‌ها وابسته است.

به گفته کارشناسان، عملکرد‌هایی مانند ADAS، سیستم‌های اطلاعات سرگرمی، سیستم‌های ضد تصادف و رابط‌ها را می‌توان بدون تغییر سخت افزاری یا ساخت قطعات جدید بهبود بخشید. برای مثال، امروزه طراحی یک صفحه نمایش لمسی و عملکرد‌هایی که آن را فعال می‌کند را می‌توان با فلش کردن نرم افزار جدید در ماشین ارتقا داد و این عمل در حقیقت مانند بارگذاری یک برنامه جدید در تلفن همراه یا رایانه است.

علاوه بر این، معرفی و به روز رسانی هوش مصنوعی، ایجاد ارتباط انسان و خودرو را امکان پذیر م ی‌سازد تا برای مثال، کنترل خودرو توسط فرمان‌های صوتی امکان پذیر شده و ناوبری خودرو را برای راننده آسان‌تر کند.

اکنون مجموعه گوگل و شرکت بزرگ تامین کننده Continental در نمایشگاه Mobility ۲۰۲۳ مونیخ اعلام کردند که قرار است برای معرفی داده‌های گوگل و فناوری هوش مصنوعی به طور مستقیم در رایانه‌های خودرو با یکدیگر همکاری کنند. این سیستم بر اساس رایانه جدید کابین هوشمند با کارایی بالا HPC خواهد بود.

پایه اصلی طرح فوق بر این اساس است که هوش مصنوعی به سرنشینان این امکان را می‌دهد تا به طور طبیعی با خودرو صحبت کنند. شناسایی و پردازش حرف‌های راننده در فضای ابری انجام می‌شود و هوش مصنوعی از قدرت عظیم رایانه‌های گوگل استفاده کرده و در نهایت دستورات را در یک پردازنده داخل خودرو ذخیره می‌کند.

یکی از تفاوت‌های کلیدی بین این فناوری جدید و آن چه قبلاً معرفی شده بود، نحوه ارتباط راننده با ماشین است. در این فناوری جدید راننده می‌تواند بدون تکرار کل متن، سؤالات بعدی را بپرسد؛ زیرا هوش مصنوعی Google Cloud پرسش‌های قبلی را در حافظه خود نگهداشته است.

موضوع مهم این است که اگر راننده بخواهد محل یک درگاه USB یا فشار باد لاستیک‌ها را بپرسد، هوش مصنوعی باید سریع و دقیق پاسخ دهد. قابلیت‌های این سیستم هوش مصنوعی منحصر به داخل خودرو نبوده و این سامانه با استفاده از گفتار محاوره‌ای قادر است اطلاعات مربوط به مکان‌های دیدنی منطقه، ترافیک یا هر چیز دیگری را که می‌خواهید بدانید، به شما منتقل کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب