دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آمریکا چگونه صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین را محدود می‌کند؟

آمریکا چگونه صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین را محدود می‌کند؟
دولت بایدن به‌روزرسانی گسترده‌ای را برای محدودیت‌های صادرات هوش مصنوعی پیشرفته به چین و سایر کشور‌ها منتشر کرد.
کد خبر : 873818

به گزارش خبرگزاری علم و فناروی آنا به نقل از رویترز، دولت بایدن به روزرسانی گسترده‌ای را برای محدودیت‌های صادرات هوش مصنوعی پیشرفته به چین و سایر کشورها منتشر کرد.

این اقدامات برای جلوگیری از دستیابی چین به تراشه های پیشرفته مورد نیاز برای توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی مانند مدل‌های زبانی بزرگ طراحی شده‌اند که برنامه‌های کاربردی مانند «چت جی‌پی‌تی» دارند؛ اما به گفته مقامات آمریکایی، کاربردهای نظامی نیز دارند که تهدید امنیت ملی محسوب می شوند.

قوانین اولیه در سال گذشته توسعه تراشه‌ها را محدود می‌کرد، که با یک آزمون دو مرحله ای برای میزان قدرت محاسباتی تراشه های موجود و سرعت ارتباط آن ها با تراشه های دیگر مواجه می شدند. این اقدامات از آن جهت مهم تلقی می شدند که سیستم‌های هوش مصنوعی برای پردازش حجم عظیمی از داده ها نیاز به  زنجیره‌ای از هزاران تراشه دارند.

مقامات آمریکایی گفتند که آن‌ها تنها روی قدرت محاسباتی تمرکز خواهند کرد که تاثیر کنترل طیف گسترده‌تری از تراشه‌ها از جمله تولیدات اخیر انویدیا برای چین را دارد.

قوانین جدید همچنین شرکت‌های تولیدکننده تراشه را ملزم می‌کند تا هنگام فروش تراشه‌هایی که شامل محدودیت‌ها نمی‌شوند، به مقامات آمریکایی اطلاع دهند تا آن‌ها بتوانند پیگیری کنند که آیا این تراشه ها در مقادیر زیادی برای کارهای هوش مصنوعی استفاده می‌شوند یا خیر.

موضوع دیگری که قانون گذاران آمریکایی به دنبال بررسی آن بودند، فناوری جدیدی به نام «چیپلت» است که در آن بخش‌های کوچک تر یک تراشه به یکدیگر متصل می شوند تا یک تراشه کامل را تشکیل دهند. تحلیلگران ابراز نگرانی کرده بودند که شرکت‌های چینی می توانند از چنین فناوری برای دستیابی به چیپست‌هایی استفاده کنند که در محدوده قانونی باقی می مانند اما بعدا می توانند به صورت مخفیانه در یک تراشه بزرگ تر مونتاژ شوند که قوانین را زیر پا می گذارد.
 
ناظران صنعت تراشه بر این باورند که اگر تراشه های هوش مصنوعی آمریکایی در چین ممنوع شوند، شرکت های چینی به دنبال پر کردن خلا موجود در بازار خواهند بود.
 
مقامات آمریکایی دو شرکت بزرگ تراشه سازی چینی به نام های بیرن و مور تردز را به فهرست سیاه تجاری آمریکا اضافه کردند. بیرن و مور تردز هر دو توسط کارمندان سابق انویدیا در چین تاسیس شدند و اعتقاد بر این بود که نامزدهای اصلی چین برای تولید جایگزین های داخلی برای تراشه های انویدیا هستند.
 
اضافه شدن آن ها به آنچه به عنوان لیست سیاه شناخته می شود، می تواند این استارتاپ ها را به دردسر بیندازد؛ زیرا آن ها را از تولید تراشه های خود توسط شرکت تولید نیمه هادی تایوان یا دیگر سازندگان مطرح که از تجهیزات آمریکایی استفاده می کنند، بی نیاز می کند.
 
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته