دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

آگاهی‌‌بخشی و رفع ابهام در حوزه هوش مصنوعی با تحقیق و پژوهش

آگاهی‌‌بخشی و رفع ابهام در حوزه هوش مصنوعی با تحقیق و پژوهش
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سؤالات و ابهامات در زمینه هوش مصنوعی باید به کمک تحقیق و پژوهش‌های وسیع پاسخ داده شود که این مهم بر عهده دانشگاه، حاکمیت و پژوهشگاه ارتباطات است.
کد خبر : 873226

سید محمد رضوی‌زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه رویداد ملی عصر امید البرز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تشکر از دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری و میزبانی این رویداد ادامه داد: با توجه به آنچه که در این رویداد شاهد هستیم، عزم دانشگاه برای ورود به فناوری‌های نوین و به‌ویژه هوش مصنوعی جدی است و قرار است  با ایجاد دانشگاه هوش مصنوعی فعالیت‌های مستمر در این زمینه ادامه داشته باشد.

رضوی‌زاده درباره هم‌افزایی و استفاده هرچه بیشتر از هوش مصنوعی در جامعه و کاربردی کردن آن در زندگی روزمره ادامه داد: اکنون شرکت‌های زیادی در حوزه هوش مصنوعی وارد شده‌ و محصولاتی ارائه کرده‌اند؛ اما با همه این‌ها هنوز سطح بلوغ جامعه ازلحاظ آگاهی عمومی درزمینهٔ هوش مصنوعی و حتی در سطح حاکمیت در حد قابل قبولی نیست که این‌ها با انجام آموزش و پژوهش مستمر قابل‌ دستیابی است.

وی ادامه داد: با پژوهش می‌توانیم به بسیاری از سؤالات اساسی در حوزه هوش مصنوعی مانند هر فناوری دیگری که مطرح است، پاسخ دهیم مثلاً درزمینهٔ هوش مصنوعی وارد چه حوزه‌هایی شویم و یا چه چالش‌هایی در کشور مواجه هستیم که می‌توانیم با هوش مصنوعی آن‌ها را حل کنیم، یا چه کسانی وارد این حوزه شوند و یا نقش نهادهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی چیست، دنیا در این حوزه چه کرده؟ از سوی دیگر اگر ما وارد شویم بحث اقتصادی در کشور چه می‌شود؟ چون تا فناوری به بلوغ اقتصادی در کشور نرسد و نتواند ازلحاظ اقتصادی رو پای خودش بایستد هرگونه حمایتی هم شود در نهایت تکنولوژی موفق نخواهد بود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این سؤالات باید به کمک تحقیقات و پژوهش‌های وسیع پاسخ داده شود که بخشی بر عهده دانشگاه، بخشی بر عهده حاکمیت است و بخشی نیز بر عهده پژوهشگاه ارتباطات است. از سوی دیگر به افراد و متخصصین در این زمینه نیاز داریم که امیدواریم با کنار هم قرار گرفتن متخصصین و دانشگاهیان این حوزه به این سؤالات و بهامات پاسخ دهیم. 

معاون وزیرارتباطات با ابراز خرسندی از تأسیس دانشکده‌های هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد گفت: امیدواریم این روند را بقیه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حتی آموزش‌وپرورش هم در جهت شناخت و معرفی این حوزه ادامه داشته باشد.

به گزارش آنا، رویداد ملی عصر امید «هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» در قالب ۱۵ کمیته تخصصی و با حضور ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان از ۲۲ تا ۲۵ مهر جاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار می‌شود.

همراه با این رویداد، نخستین کنفرانس ملی پژوهش و نوآوری در هوش مصنوعی، نمایشگاه دستاورد‌های نوین در هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی با محوریت چالش‌های علمی در حوزه هوش مصنوعی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته