مطالعه نقش مهم پرندگان در تنظیم جمعیت حشرات

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پرندگان به طور ناخواسته با مصرف حشرات و سپس انتقال تخم‌های آن به مکان‌های جدید به گسترش جمعیت این موجودات کمک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، تیمی از جانورشناسان در مطالعات جدید خود کشف کرده‌اند که تخم برخی از حشرات مانند چوبک سانان با نام علمی (Phasmatodea) که بدنی شبیه به شاخه درختان دارند، وقتی توسط پرندگان خورده می‌شوند تا مسافت‌های زیادی حمل شده و و حتی به نقاطی در صد‌ها کیلومتر دورتر می‌رسند که عبور از آن برای این حشره غیر ممکن است. محققان معتقدند که این تخم‌ها در سفر طولانی خود از دستگاه گوارش پرندگانی که مادر آن‌ها را خورده اند، زنده می‌مانند.

در حالی که دانشمندان مدت‌ها فرض می‌کردند که پرندگان می‌توانند به کنترل و کاهش جمعیت حشرات کمک کنند، مشاهده مستقیم پرنده‌ای که یک حشره باردار را می‌خورد و سپس تخم هایش را در مکانی جدید پخش می‌کند، دشوار است.

طی این تحقیقات، پژوهشگران دانشگاه کوبه (Kobe University) در ژاپن با مطالعه الگو‌های ارتباط ژنتیکی رامولوس میکادو، یک حشره چوبسان ساکن ژاپن، رویکردی نوآورانه را در پیش گرفتند.

«سوئتسوگو کنجی» (Dr. Suetsugu Kenji) سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: ما طی تحقیقاتمان از ایده انزوای ژنتیکی بر اساس فاصله جغرافیایی استفاده کردیم. بر اساس این ایده، زمانی که فواصل پراکندگی در یک موجود مانند حشرات فاقد قدرت پرواز کمتر باشد، تجمع جهش‌های ژنتیکی در نهایت منجر به همبستگی مثبت بین تمایز ژنتیکی بین مکان‌ها و فاصله جغرافیایی که آن‌ها را از هم جدا می‌کند، می‌شود.

کنجی در ادامه توضیحاتش می‌افزاید: طی این پژوهش، ما از ویژگی فوق بهره گرفتیم و به طور قابل توجهی، ژنوتیپ‌های یکسانی را از این حشرات در فواصل بسیار وسیع شناسایی کردیم که نشان دهنده پراکندگی ژنتیکی غیرفعال آن‌ها در فواصل طولانی است. تخم‌های بیشتر گونه‌های حشرات معمولاً درست قبل از تخم گذاری، با تکیه بر اسپرم‌های ذخیره شده در حشرات ماده پس از جفت گیری بارور می‌شوند. با این حال، در برخی از گونه‌های حشرات، ماده‌ها پارتنوژن هستند، یعنی می‌توانند بدون لقاح تخم‌های زنده تولید کنند.

در حالی که حشرات چوبی عمدتاً به شباهت خود به چوب به عنوان مکانیزم دفاعی در برابر شکارچیان متکی هستند، بسیاری از گیاهان برای تکثیر خود به خورده شدن توسط حیوانات و متعاقباً پراکنده کردن دانه هایشان توسط آن‌ها وابسته هستند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the Royal Society B Biological Sciences منتشر شده است.