فانی: پرسشگری و پژوهشگری در دانشآموزان را دنبال میکنیم
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه جشنواره ملی فنآوری سلولهای بنیادی گفت: «در سند تحول نظام آموزش و پرورش، سندی که حدود 10 سال تولید و تصویبش به طول انجامید، 6 ساحت برای تربیت دانشآموزان پیشبینی شده که یکی از آنها ساحت تربیت علمی و فنآورانه است.»
او ادامه داد: «ما باید دانشآموزان را در همه ساحتها از جمله علمی و فناوری تربیت کنیم و در ذیل آن باید دانشآموزان را عادت دهیم به فکر کردن، پژوهشگری و پرسشگری درباره پدیدههای اطرافشان. دانشآموزان باید با سه سوال مواجه شوند: چیستی، چرایی و چگونگی. این سه سوال و پاسخ آنها دانشآموزان را آماده میکند که همیشه پژوهشگر و پرسشگر باشند.»
فانی تعداد دانشآموزان کشور را 13میلیون نفر اعلام کرد و گفت: «دستگاه آموزش و پرورش باید روحیه خلاقانه را به جای روحیه محافظهگرایی پیش بگیرد. مقام معظم رهبری نیز در این باره گفتهاند آموزش و پرورش به جای حافظهپروری به خلاقیت و نوآوری گرایش پیدا کند.»
وزیر آموزش و پرورش افزود: «ما در آموزش و پرورش و تألیف کتاب درسی و آموزشی رویکرد پرسشگری و پژوهشگری را در همه پایههای تحصیلی دنبال میکنیم. مخصوصاً در مقطع ابتدایی و متوسطه اول با پیشبینی درس تفکر و پژوهش، این روحیه را در دانشآموزان تقویت میکنیم. در این راستا، در آموزش ابتدایی جشنواره جابرابنحیان و برای تربیت پژوهشگری در متوسطه اول جشنواره نوجوان خوارزمی و در متوسطه دوم جشنواره جوان خوارزمی را دنبال میکنیم.»
فانی به ابتکارات دانشآموزان اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر بیش از 500 پژوهشسرا در 500 منطقه آموزشی وجود دارد که در آنها دانشمندان آینده کشور تربیت میشوند. افرادی که در این پژوهشسراها مشغول پژوهش هستند با علم نه فقط به صرف علم بودنش بلکه برای کاربردی بودنش آشنا میشوند.»
او به اهداف دولت یازدهم در این زمینه اشاره کرد و افزود: «یکی از اهداف بزرگ دولت یازدهم، تأسیس پژوهشسراها است و قصد داریم تا پایان این دولت هر منطقه آموزشی یک پژوهشسرای دانشآموزی داشته باشد تا در آن فناوریهای نوین مانند نانوتکنولوژی دنبال شود و در جهت توسعه فنآوریهای نوین مخصوصاً فناوری سلولهای بنیادی تلاش میکنیم و امیدواریم بتوانیم در سنین نوجوانی و جوانی دانشآموزان را با فناوری و پژوهشگری آشنا کنیم.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «خروجی آموزش و پرورش باید بتواند ورودی دانشگاهها باشد و باید با نهادینه شدن تحقیق، پژوهش و پرسشگری بتوانیم دانشمندان زیادی در همه حوزهها از جمله فناوری سلولهای بنیادی تربیت کنیم.»
او در پایان ابراز امیدواری کرد در آینده هر ایرانی یک پژوهشگر و یک دانشمند نه فقط برای ایران بلکه برای جامعه جهانی باشد.
انتهای پیام/