دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سامانه تصویربرداری راداری برای گسل‌شناسی ساخته شد

سامانه تصویربرداری راداری برای گسل‌شناسی ساخته شد
محققان کشور با طراحی نخستین سامانه تصویربرداری راداری پلاریمتری موفق به مدیریت حوادث غیرمترقبه از جمله گسل‌شناسی شدند.
کد خبر : 870476

احمد سلیمانی، کارشناس تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه موفق به طراحی و ساخت سامانه تصویربرداری «سارپلاریمتری» شدیم، به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این سامانه نخستین سامانه تصویربرداری راداری پلاریمتری کشور است که متخصصان این پژوهشگاه به دانش فنی طراحی و ساخت و تست عملیاتی آن دست یافته‌اند.

وی با بیان اینکه سامانه سارپلاریمتری نوعی رادار با قابلیت نصب بر سکو‌های متحرک هواپیما و پهپاد است، اظهار کرد: این سامانه با تشکیل تصاویر همزمان در پلاریزاسیون‌های مختلف تصاویر رنگی از ناحیه هدف را استخراج می‌کند و اطلاعات کاملتری را نسبت به تصاویر خاکستری سامانه‌های سار تک‌پلاریزاسیون ارائه می‌دهد.

سلیمانی با اشاره به مشخصات عملیاتی این سامانه، تصریح کرد: سامانه سارپلاریمتری قابلیت تصویربرداری در کلیه ساعات شبانه‌روز و در هر شرایط آب‌وهوایی و همچنین قابلیت نصب بر هواپیما و پهپاد دارد.

کارشناس تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه سامانه تصویربرداری سارپلاریمتری کاربرد‌های متنوعی دارد، عنوان کرد: این سامانه در دسته‌بندی و پایش محصولات کشاورزی، زلزله‌شناسی و گسل‌شناسی، زمین‌شناسی و اکتشاف معادن، مدیریت حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، خشکسالی، سیل، طوفان و...، مطالعات اقیانوس‌شناسی، مدیریت و کنترل ترافیک شهری، شناسایی آلودگی‌های زیست‌محیطی، مطالعات مراتع و جنگل‌ها و نقشه‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی، این محصول امکان ارائه خدمات متنوع به مشتریان بخش دولتی و خصوصی، داده‌های خام برای امور پژوهشی و تحقیقاتی و پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش را برای مشتریان فراهم می‌کند. همچنین امکان صادرات این محصول به کشور‌های همسایه وجود دارد.

سلیمانی با اشاره به مشتریان این محصول، اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان نقشه‌برداری از جمله مشتریان این محصول به‌شمار می‌روند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته