دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تأمین انرژی هوش مصنوعی با راکتور‌های هسته‌ای کوچک

تأمین انرژی هوش مصنوعی با راکتور‌های هسته‌ای کوچک
مایکروسافت می‌خواهد راکتور‌های هسته‌ای کوچکی را برای تأمین انرژی هوش مصنوعی و خدمات محاسبات ابری خود ایجاد کند.
کد خبر : 870233

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیل گیتس یکی از طرفداران سرسخت انرژی هسته‌ای است و اگرچه دیگر بر فعالیت‌های مایکروسافت نظارت نمی‌کند؛ اما استراتژی تجاری آن هنوز هم بازتاب‌دهنده این احساس است. بر اساس فهرست شغلی جدیدی که برای اولین بار روز سه‌شنبه توسط ورج رؤیت شد، این شرکت فناوری در حال حاضر به دنبال «مدیر برنامه اصلی» برای فناوری هسته‌ای است که وظیفه آن بلوغ و پیاده‌سازی یک رآکتور کوچک جهانی و استراتژی انرژی ریز رآکتور است. 

در میان نگرانی‌های بسیاری که در پس گسترش سریع فناوری هوش مصنوعی وجود دارد، میزان انرژی موردنیاز برای تأمین پرهزینه‌ آن وجود دارد و این ترس با  فروپاشی اقلیمی تشدید می‌شود. مایکروسافت معتقد است که انرژی هسته‌ای کلید کاهش حجم عظیمی از گاز‌های گلخانه‌ای تولیدشده توسط صنایع سوخت فسیلی است و این باور را در ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است.

مایکروسافت فکر می‌کند این استارت‌آپ می‌تواند تا سال ۲۰۲۸ همجوشی هسته‌ای را انجام دهد؛ برخلاف طراحی‌های رآکتورهسته‌ای سنتی، یک راکتور به‌مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر، با ساختی آسان‌تر و کوچک‌تر است، درحالی‌که هنوز قادر به تولید مقادیر عظیمی از انرژی است. اوایل سال جاری میلادی، کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای ایالات‌متحده اولین راکتور نوع خود را تصویب کرد، با توجه به فهرست مشاغل مایکروسافت، پیش‌بینی می‌شود که موارد بیشتری درراه باشند. در میان مسئولیت‌های متعدد، این انتظاروجود دارد که مدیر برنامه اصلی با تیم‌های مهندسی و طراحی برای اطمینان از امکان‌سنجی فنی و ادغام بهینه سیستم‌های راکتور و میکروراکتور همکاری کند.

اما همان‌طور که ورج توضیح می‌دهد، تبدیل این بلندپروازی‌های هسته‌ای به واقعیت با چالش‌های زیادی مواجه است. اول‌ از همه، راکتور‌ها نیاز به «هالئو» (HALEU) دارند که نسبت به نیاز راکتور‌های سنتی اورانیوم بسیارغنی‌شده‌تری نیاز دارند. سال‌هاست که بزرگ‌ترین تأمین‌کننده «هالئو» در جهان، روسیه است که حمله مداوم آن به اوکراین، زنجیره تأمین را تحت‌فشار قرار می‌دهد. در همین حال، ذخیره‌سازی زباله‌های هسته‌ای یک نگرانی دائمی برای این صنعت و همچنین شبح عواقب فاجعه‌بار و ناخواسته است.

مشخصاً مایکروسافت به‌خوبی از چنین مسائلی آگاه است و همین موضوع می‌تواند دلیل سرمایه‌گذاری روی راهکار‌های انرژی خورشیدی مانند همجوشی هسته‌ای باشد. همجوشی هسته‌ای که نباید باقابلیت‌های شکافت راکتور‌های کنونی اشتباه گرفته شود، شامل کنار هم قرار دادن اتم‌ها در دما‌های بسیار بالا است، درنتیجه یک اتم جدید و کوچک‌تر در کنار مقادیر عظیمی از انرژی تولید می‌شود. در ماهمی، مایکروسافت از همکاری خرید انرژی با استارت‌آپ همجوشی هسته‌ای به نام «هلیون» (Helion) خبر داد که هدف بسیار بلندپروازانه‌ای برای آنلاین کردن اولین ژنراتور خود در سال ۲۰۲۸ دارد.

هدف‌های هسته‌ای مایکروسافت از ادغام یا همجوشی، دست‌کم به یک موقعیت شغلی جدید نیاز دارد؛ موقعیتی که با حقوق اولیه ۱۳۳،۶۰۰ دلار آغاز شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته