دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قرارداد کلاف لوله مغزی سیار کاربردی در صنعت نفت منعقد شد

در راستای بومی‌سازی فناوری کلاف لوله مغزی سیار که از سوی شرکت ملی نفت به جهاد دانشگاهی واگذار شده بود، قرارداد همکاری در تولید دانش این لوله منعقد شد.
کد خبر : 868708

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم انعقاد قرارداد مشارکت در تولید دانش لوله مغزی سیار بین سازمان جهاد دانشگاهی تهران و شرکت صنعتی سپنتا (از شرکت‌های زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)) با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی و یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری این نهاد، برزو قنبری مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت ایران، جمال رحیمیان سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران و مهنس فرشیدفر مدیرعامل شرکت صنعتی سپنتا برگزار شد.

همکاری مناسب جهاددانشگاهی با شرکت ملی نفت ایران

حسن مسلمی نائینی در این مراسم اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در طول سال‌های گذشته خدمات زیادی را با همکاری شرکت ملی نفت ایران انجام داده است. کارهای بزرگ و بعضاً نشدنی مانند دکل‌های حفاری، مته‌های حفاری و پمپ‌های درون‌چاهی که با همت جهاد گونه به انجام رسیده است.

وی با اشاره به این‌که خوشبختانه با تمام فراز و نشیب‌هایی که وجود داشته تمام این کارها با موفقیت انجام شده است، گفت: در این زمینه جدید (لوله مغزی سیار) هم کار بزرگی در حال انجام است. با توجه به تجربه موجود در جهاد دانشگاهی این کار هم انجام شدنی است و می‌توان با افزایش بخش علمی کار را به موقع تحویل داد.

رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر این‌که دیدن تولید مته حفاری توسط جوانان بسیار لذت‌بخش است، بیان کرد: هر کاری شدنی است و شعار ما می‌توانیم سرلوحه کارها در جهاد دانشگاهی است.

اعتماد شرکت ملی نفت به جهاددانشگاهی برای بومی سازی لوله مغزی سیار

قنبری در ادامه اظهار کرد: بر مبنای وظایفی که شرکت ملی نفت در جهت زنجیره تأمین به کالا، مواد و تجهیزات موردنیاز خود در چرخه تولید دارد یکی از مواردی که دارای اهمیت زیادی برای این شرکت است و جزو اقلام راهبردی بر مبنای الزاماتی که برای شرکت تعریف شده، کلاف لوله مغزی سیار است.

وی ادامه داد: این طرح با توجه به کاربرد آن در صنایع حفاری و نقش آن در میزان ارزبری کشور در دستور کار مدیریت پشتیبانی ساخت شرکت قرار گرفت و بر مبنای آن پروژه‌ای تعریف شد که خوشبختانه جهاد دانشگاهی با توجه به سوابق و فعالیت‌هایی که پیش از این با شرکت در زمینه ساخت دکل، مته حفاری، پمپ‌های درون‌چاهی و دمولسیفایر و سایر پروژه‌ها داشته است.

 سید عزیز آشنا مدیر پروژه لوله مغزی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: امروز با امضای این قرارداد فصل جدیدی از کار جهاد دانشگاهی در زمینه ساخت تجهیزات موردنیاز شرکت ملی نفت ایران آغاز می‌شود که همان پروژه ساخت لوله مغزی سیار است؛ این پروژه به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک صنعت نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: لوله مغزی سیار را در دنیا کشورهای محدودی می‌سازند و چون بازار آن محدود است و مورد استفاده در کشورهای نفت خیر است هیچ‌کدام علاقه‌ای ندارند که بازار از آن‌ها گرفته شود و تحمل رقیب را ندارند.

 آشنا با اشاره به این‌که کشورهای تولیدکننده این تجهیزات راغب به ساخت شدن این تجهیزات در کشور ایران نیستند، گفت: قرار گرفتن در بین این کشورها یک همت جمعی می‌خواهد تا این کار در کشور انجام و قطع وابستگی در این زمینه صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: شرکت ملی نفت حمایت بسیار خوبی از ساخت بار اول این پروژه کرده است و جهاد دانشگاهی هم تلاش دارد در پاسخ به این اعتماد و حمایت صوتر گرفته این پروژه را به نحو مطلوب انجام دهد. امروز نیز شرکت سپنتا به‌عنوان همکار لوله ساز پروژه قرارداد خود را با سازمان جهاد دانشگاهی تهران امضا می‌کند و در ادامه برنامه‌های اجرایی ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته