دستگاه کمکراننده پیشرفته ساخته شد
محمدرضا اکرمی مدیر بخش کنترل یک شرکت دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار علم و فناوری آنا گفت: محصول اصلی این شرکت سیستم کمک راننده پیشرفته است که قابلیت هشدار خروج از خط و هشدار برخورد با اجسام را دارد.
وی افزود: با استفاده از این سیستم اگر خودرو قابلیت فرمان برقی و ترمز برقی داشته باشد میتواند درمواقع خطر به صورت خودکار وارد عمل شود و ترمز بگیرد، یا خودرو را به بین خطوط هدایت کند.
مدیر بخش کنترل این شرکت دانش بنیان گفت: این سیستم بر مبنای استانداردهای 85 گانه خودرو (استاندارد سیستم هشدار انحراف از مسیر و استاندارد سیستم ترمز اضطراری) طراحی، ساخته و تست شده است؛ این می تواند گامی در جهت رفع نیازهای کشور و عبور از تحریمها باشد.
این فعال دانشبنیان با اشاره به ویژگی های این سیستم تصریح کرد: تشخیص خطوط جاده و مسیر قابل رانندگی و اعلام خروج از آن، تشخیص وسایل نقلیه و اعلان احتمال برخورد، پایش راننده و هشدار در صورت عدم توجه و خواب آلودگی، قابلیت اتصال به خودرو جهت پایش سلامت و کنترل خودرو و قابلیت ضبط و ارسال ویدئو جاده و راننده و سایر دادهها از جمله امکانات این سیستم است.
اکرمی عنوان کرد: خودروهای مجهز به این سیستم دارای یک دوربین سمت راننده هستند که خوابآلودگی راننده را بررسی میکند؛ درواقع با توجه به جهت سر راننده و باز و بسته شدن پلک، به صورت تصویری و صوتی هشدار میدهد.
به گفته وی، تمامی این اطلاعات لاگ شده و میتواند به سرور مرکزی ارسال شود.
این مدیر شرکت دانشبنیان گفت: سازمان استاندارد، استانداردهایی را به صورت اجباری برای سیستم ترمز اضطراری و سیستم هشدار خروج از خط تدوین کرده است و شرکتهای داخلی نیز در پی دریافت مجوز استاندارد آن هستند.
اکرمی خاطرنشان کرد: این سیستم قابلیت لاگ سیستم ECU خودرو را دارد یعنی میتواند روی پروتکل OBD2 فرمان به قسمتهای مختلف خودرو بدهد.
اکرمی گفت: این شرکت دانشبنیان فعالیت خود را در زمینه هوشمندسازی صنعت خودروسازی کشور و طراحی و ساخت سیستمهای کمکراننده پیشرفته از سال 1397 آغاز کرده و تاکنون موفق به تولید چند نمونه سیستم کمک راننده پیشرفته مطابق با استانداردهای جهانی شده است.
وی تأکید کرد: ما توانستیم با تکیه بر توان داخلی و به کارگیری پتانسیل محققان جوان، با توسعه سیستمهای کمک راننده پیشرفته و رفع نیاز کشور در این زمینه گامی در جهت کاهش تلفات جادهای و ایمنی بالاتر راههای کشور برداریم.
نماینده این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: همچنین طراحی و ساخت خودرو کاملاً خودران از اهداف بلندمدت این شرکت دانشبنیان است.
اکرمی گفت: سیستم ساخته شده در این شرکت قادر است تصاویر دریافتی از دوربینها را به صورت همزمان و real-time با استفاده از انجینهای قدرتمند هوش مصنوعی پردازش کند و هشدارهای مورد نظر را به راننده نشان بدهد.
وی ادامه داد: علاوه بر تصاویر دوربین، دادههای دریافتی ECU خودرو، حسگرهای مکانیابی و IMU نیز در فرایند نتیجهگیری استفاده میشوند. سیستم دارای پورتهای صنعتی برای ارتباط با خودرو، دوربینها، نمایشگر و سایر حسگرها هستند.
وی گفت: این سیستم با بدنه تمام فلزی مطابق با استانداردهای EMC طراحی شده و قابلیت تحمل شوک و لرزشهای شدید را دارد. همچنین دارای استانداردهای MISRA C:2012 و MISRA C++:2008، استاندارد خروج از خط و استاندارد ضربه و ارتعاشی خودرو است.
وی تصریح کرد: از جمله دستاوردهای این شرکت، تفاهمنامه همکاری با یک شرکت خودروسازی جهت تست و نصب، تفاهمنامههای همکاری با شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران برای طراحی ساخت و توسعه سیستم مانعیاب ریلی به شمارمیرود.
انتهای پیام/