دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

امشب زحل را در بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین حالت تماشا کنید

امشب زحل را در بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین حالت تماشا کنید
سیاره زحل امشب دقیقاً در مقابل خورشید قرار می‌گیرد از این رو زمان بسیار خوبی برای رصد این غول گازی حلقه‌دار است.
کد خبر : 865316

به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس‌ایکس، به گفته منجمان، سیاره زحل امشب دقیقاً در مقابل خورشید قرار می‌گیرد و این زمان بسیار خوبی برای رصد این غول گازی حلقه‌دار است.

زحل به لطف موقعیت کنونی خود در منظومه شمسی، امشب شرایط بسیار خوبی برای تماشای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود، این غول گازی حلقه‌دار دقیقاً در مقابل خورشید قرار گیرد و زمین در وسط آن‌ها جای بگیرد. از نظر داشتن کوتاه‌ترین روز در منظومه شمسی سیاره زحل دومین رتبه را دارد؛ درواقع یک روز در زحل فقط ۱۰/۷ ساعت طول می‌کشد (مدت زمانی که برای یک دور چرخش سیاره زحل حول خودش لازم است) و زحل در حدود ۲۹/۴ سال زمینی (۱۰ هزار و ۷۵۶ روز زمینی) زمان لازم دارد تا یک دور کامل به دور خورشید (یک سال به وقت سیاره زحل) گردش کند. در حقیقت در حدود ۳۰ سال زمینی برابر یک سال در سیاره زحل است.

به گفته منجمان تقریباً امشب، زحل به «حضیض»، (نزدیک‌ترین فاصله آن به زمین) می‌رسد. ترکیب این دو رویداد آسمانی به این معنی است که زحل در بزرگترین و درخشان‌ترین حالت خود ظاهر می‌شود. تماشاگران آسمان در آمریکای شمالی، درست پس از غروب خورشید باید به سمت شرق-جنوب شرقی نگاه کنند تا زحل را در صورت فلکی دلو بیابند. در عرض چند ساعت، سیاره زحل نسبتاً در ارتفاعات آسمان قرار می‌گیرد. حدود نیمه شب به وقت محلی یکشنبه (۲۷ اوت) به «اوج»، بالاترین نقطه خود خواهد رسید، در حالی که لحظه دقیق «تقابل»، چند ساعت بعد، حدود ساعت ۴:۲۰ صبح به وقت شرقی (۰۸۲۰ GMT) یکشنبه رخ خواهد داد.

به گفته ناسا، هنگامی که سیاره زحل در مقابل خورشید قرار بگیرد، به‌راحتی با چشم غیر مسلح به عنوان یک گوی روشن و بدون سوسو در آسمان قابل مشاهده است.

با این حال، مشاهده زحل از طریق دوربین جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد و رنگ زرد کم‌رنگ سیاره را نشان می‌دهد. در شرایط مناسب، برخی از دوربین‌های دوچشمی پرقدرت حتی می‌توانند آثار ضعیفی از حلقه‌های زحل یا حتی بزرگترین قمر آن، تیتان را نشان دهند. با این حال، از طریق یک تلسکوپ، حلقه‌های زحل به وضوح نمایان می‌شوند.

به گفته ناسا، حلقه‌های این غول گازی در حال حاضر شروع به کج شدن بیشتر در لبه به سمت زمین کرده‌اند و این روند تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. این روند باعث می‌شود یک‌شنبه زمان مناسبی برای تماشای یکی از بهترین پدیده‌های آسمان شب باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته