دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

مادران باردار از فناوری بهره‌مند می‌شوند/ از تشخیص ناباروری تا کاهنده درد

مادران باردار از فناوری بهره‌مند می‌شوند  از تشخیص ناباروری تا کاهنده درد
محققان کشور با استفاده از ایده‌های فناورانه نسبت به رفع چالش‌های مرتبط با حوزه مادر، نوزاد و کودک اقدام کرده‌اند.
کد خبر : 859697

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سلامت مادران یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در مراقبت‌های اولیه بهداشتی طی دوران بارداری محسوب می‌شود. از آنجایی که دوران رشد جنین در همه مراحل از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توان با صراحت گفت که به‌کارگیری هر روش و امکاناتی نیز مهم است.

در جای جای دنیا، مادران از امکانات ویژه‌ای بهره‌مند می‌شوند تا بتوانند بهترین دوره را سپری کنند. در این راستا از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده می‌شود؛ لذا اهمیت این موضوع در کشور‌ ما کمتر‌ از سایر کشورها نیست؛ از این رو استفاده از فناوری برای مادران ایرانی در صورت تأیید می‌تواند به رشد بهتر جنین و راحتی مادران کمک بسزایی کند.

به همین منوال محققان کشور همواره در صدد هستند تا با ایده‌های خود از فناوری بهره‌ ببرند تا شرایط بهتری‌ برای مادران طی دوره بارداری فراهم شود.

بر همین اساس در صدد برآمدیم گزارشی مبنی بر معرفی تعدادی ایده فناورانه بپردازیم.

اخیرا رویدادی برگزار شده که ایده‌های فناورانه در زمینه سلامت مادران بود. این رویداد تحت عنوان ایده‌بازار مادر، کودک و نوزاد با هدف شناسایی، پایش و جذب سرمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان، نوپا، استارت‌آپ‌ها، طرح‌های فناورانه و ایده‌های نوآورانه‌ای برگزار شد. در ایده‌بازار محققان درصدد هستند تا چالش‌ها و مشکلات مادران، نوزادان و کودکان را مرتفع کنند.

ایده‌های فناورانه کارشناسان مامایی در ایده‌بازار مادر، نوزاد و کودک به شرح زیر است:

فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی مادر، ماساژور کاهنده درد مادر، دستگاه‌های تشخیص ناباروری از جمله دستاوردهای این حوزه هستند که به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

راه‌اندازی فروشگاه تخصصی تجهیزات بهداشتی و پزشکی مادران باردار و شیرده

لاله عظیم شقاقی ایده‌پرداز و کارشناس مامایی درباره طرح اولین فروشگاه تخصصی تجهیزات بهداشتی و پزشکی برای مادران باردار و شیرده به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: طیف وسیع و گسترده‌ای از تجهیزات مادران شیرده وجود دارد؛ از این رو درصدد برآمدیم تا یک فروشگاه تخصصی مملو از وسایل با محوریت مشاوره طراحی کنیم.

وی افزود: در این فروشگاه تلاش می‌کنیم تا به مادران برای هر وسیله‌ای که تهیه می‌کنند، در مقابل مشاوره استفاده از آن را نیز ارائه دهیم. همچنین ساخت این فروشگاه یک فرصت شغلی مناسب برای گروه مامایی ایجاد می‌کند. مهم‌ترین وجه تمایز این فروشگاه طراحی فضای مشاوره مامایی و ترویج زایمان طبیعی و شیردهی توسط کارشناسان مامایی و پرسنل زن‌ دوره‌دیده است.

عظیم شقاقی با بیان اینکه گروه مامایی در ساخت این فروشگاه تمام تلاش خود را می‌کند تا خدمت جدیدی را به مادران، نوزادان و کودکان ارائه دهد، اظهار کرد: همچنین درصدد هستند تا مشاوره مامایی را در سراسر کشور توسط این فروشگاه رواج دهند. قصد داریم تمام نیاز‌ها و تجهیزاتی مورد نیاز یک مادر شیرده را به صورت یک هایپرمارکت ایجاد کنیم. این گروه قطعه گمشده از پازل آموزش کشور محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: با از میان برداشتن موانع قابل اصلاح اجتماعی و فرهنگی، مسیر را برای تهیه و تأمین طیف وسیعی از ملزومات در یک مکان واحد که تاکنون در دسترس نبوده است، هموار می‌سازیم. توانمندی‌های گروه مامایی برای تمام افراد مشخص است؛ بنابراین برای ایجاد فروشگاه‌های تخصصی از این قشر استفاده کردیم تا به‌خوبی جهت داده شود.

این کارشناس مامایی مطرح کرد: اگر بخواهیم از نظر مزایا وسایل این فروشگاه را نسبت به وسایل موجود در بازار متمایز جلوه دهیم، می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که فروشگاه تخصصی تجهیزات بهداشتی و پزشکی مادران باردار و شیرده از نظر خدمات، فضای مشاوره، اصلاح‌بخشی، پیگیری، اثربخشی با توجه به سیاست‌های جمعیتی همگام با دولت است.

عظیم شقاقی اضافه کرد: این فروشگاه مکانی برای ارائه‌دهندگان آگاه در سرویس‌های فروش با هدف بیان صحیح ضرورت‌ها، دریافت نتایج مطلوب در انتخاب و ارتقای اثربخشی در مصرف کالا‌های اختصاصی زنان است. تمام زنان واجد شرایط باروری، در دوران تصمیم به بارداری، بارداری و نومادران پس از زایمان و شیردهی و تمام پدران و افرادی که قبول زحمت برای مادران در طول بارداری و پس از زایمان کرده‌اند، جزء گروه هدف این فروشگاه هستند.

وی با بیان اینکه چرا دوران بارداری و شیردهی را انتخاب کردیم، یادآور شد: برای آگاهی از مشکلات شایع در بارداری، دانش آکادمیک به فیزیولوژی بارداری و اشراف به راه‌حل‌های اصولی این دوره را انتخاب کردیم. خدمات این طرح از زمانی‌که مادر باردار می‌شود تا بعد از تولد نوزاد به مدت ۴ سال ادامه دارد. طرح تحقیقاتی به نتیجه و سودآوری رسیده و طرح پایلوت انجام شده است.

این کارشناس مامایی افزود: خدمات موجود در فروشگاه‌های طبی و بهداشتی، خرید ناآگاهانه و فروشندگان مرد دوره‌ندیده، مراجعات مکرر برای هر یک از اقلام طبی و بهداشتی، تجمع خدمات زنان در یک مکان واحد و پیگیری اثربخشی و توجیه اقتصادی همگام با سیاست‌های جمعیتی دولت در افزایش موالید از مهم‌ترین مزایای این فروشگاه محسوب می‌شود.

عظیم شقاقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این فروشگاه دایر بوده، اما هدف اساسی توسعه این فروشگاست. مادران مشتاق هستند تا این فروشگاه‌ها در اقصی‌نقاط کشور وجود داشته باشد، زیرا برای برطرف‌سازی کوچکترین نیاز‌های بهداشتی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

ساخت دستگاه ماساژور کاهنده درد زایمان فرآیند طبیعی زایمان را شیرین‌تر و می‌کند

محققان برای کاهش درد زایمان موفق به ساخت یک دستگاه شدند که باعث می‌شود این فرآیند طبیعی برای مادران شیرین و ساده‌تر بگذرد و درد کم‌تری را نسبت به قبل حس کنند؛ از این رو مادران باردار برای استفاده از این دستگاه مشتاق هستند.

این دستگاه‌ها زیر نظر پزشک متخصص زنان و زایمان باید انجام شود تا مادران باردار مشکلی در زایمان نداشته باشند.

مانا پرواز، کارشناس مامایی، مخترع و سازنده دستگاه ماساژور کاهنده درد زایمان با بیان اینکه زحمات مادر غیرقابل جبران است گفت: زمانی که وارد حرفه مامایی شدم، مدام در این فکر بودم که چه کنم تا بتوانم از رنج مادران بکاهم. با بررسی روش‌های کاهش درد زایمان به یک روش خوبی برخورد کردم، اما این روش نمی‌توانست اجرایی شود، زیرا انرژی بسیار زیادی از ماما می‌گرفت.

وی اضافه کرد: در گذشته کاهش درد زایمان به واسطه روش ماساژ فشاری انجام می‌شد. این ماساژ در راستای کاهش درد زایمان بسیار کمک‌کننده و موثر عمل می‌کرد؛ زیرا درد و مدت لیبل زایمان را کاهش می‌دهد. برای مثال اگر مادری قرار است ۶ ساعت در بیمارستان بستری شود، مدت زمان بستری به ۳ یا ۲ ساعت کاهش پیدا می‌کند.

پرواز با بیان اینکه قصد داریم روش جدید را در کشور رایج کنیم، اظهار کرد: باید میزان زایمان سزارین را در کشور به حداقل برسانیم. هم‌اکنون در سراسر کشور متخصصان زنان و زایمان اجازه ندارند بدون دلیل خاصی سزارین انجام دهند؛ بنابراین به دنبال این هستیم که زایمان طبیعی ارتقا یابد.

کارشناس مامایی تصریح کرد: این طرح با توجه به منویات مقام معظم رهبری درباره جوانی جمعیت می‌تواند ثمربخش باشد. نمونه اولیه این طرح ثبت اختراع و نمونه نیمه صنعتی این ماساژور تولید شده است، حال پس از بررسی قصد داریم نمونه نهایی آن را تولید کنیم. بازار هدف تمام زایشگاه‌های کشور بوده و ارزش و سودآوری این طرح در مشارکت با بیمارستان‌هاست. قیمت ماساژور کاهنده درد زایمان ۶ میلیون تومان پیش‌بینی شده و این طرح امتیاز زیادی به بیمارستان ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاربردی بودن این محصول درخواست حمایت جهت تسریع در معرفی و توزیع همزمان این محصول به بیمارستان‌های کشور داریم.

تشخیص ناباروری در خانه با طراحی یک پلتفرم خودمراقبتی

در دنیای مدرن ناباروری به یک بحران تبدیل شده و از هر پنج زوج، یک زوج نابارور هستند؛ بنابراین کارشناسان در یک مجموعه درصدد برآمدند تا تشخیص ناباروری را در خانه برای مادران باردار تسهیل کنند. این موضوع توجه محققان را در پی دارد، زیرا هر ساله ۷۰ تا ۹۰ هزار زوج به آمار زوج‌های نابارور در کشور افزوده می‌شود.

ناباروری در ایران بیش از آمار‌های جهانی است و محققان در راستای پیشگیری از این اتفاق ناگوار اقداماتی انجام دادند. فائزه‌السادات حسینی، بنیان‌گذار استارت‌آپ مدبی گفت: به همراه تیم تخصصی خود در این راستا موفق به طراحی یک پلتفرم برای خودمراقبتی باروری مادران شدند.

وی با بیان اینکه طراحی این پلتفرم خدماتی را به مادران باردار ارائه می‌دهد، تصریح کرد: این خدمات به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند مشکلات و وضعیت هورمون‌های خود را در خانه ارزیابی کنند. تاثیر آنلاین آزمایش نیز در این پلتفرم وجود دارد و مطالبی نیز درباره سلامتی خود می‌توانند دریافت کنند. همچنین فروش این استارت‌آپ به دو صورت آفلاین و آنلاین انجام شده تا ارائه خدمات به مشتریان تسهیل شود.

بنیان‌گذار استارت‌آپ مدبی با اشاره به اینکه تقریبا نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و ۲۰ میلیون نفر از خدمات اینترنتی استفاده می‌کنند، عنوان کرد: تنها با در نظر گرفتن ۱۰ درصد از این جمعیت‌ها می‌توانیم ۴۰۰ هزار نفر را در ارائه خدمات این پلتفرم پوشش دهیم.

وی اضافه کرد: مادران باردار هورمون‌های خود را تنها توسط این پلتفرم می‌توانند ارزیابی کنند، زیرا سایر پلتفرم‌ها در قسمت فروشگاهی آرایشگاهی زنان فعالیت می‌کنند.

حسینی با اشاره به اینکه استارت‌آپ مدبی با انجام تحقیقات بازار و اعتبارسنجی پلتفرم آماده فعالیت است، یادآور شد: اما در این راستا نیاز داریم شبکه را گسترده‌تر کنیم و وارد بازار شویم. برای اینکه فروش را به صورت گسترده در کشور انجام دهیم، به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز داریم.

برنامه‌های آموزشی یک پلتفرم در راستای توسعه فردی مادر گام برمی‌دارد

توسعه فردی مادر و کودک از مهم‌ترین مباحث در دنیای امروز محسوب می‌شود. حال فائزه آقایی، مدیر و بنیان‌گذار نینوپیا با بیان اینکه یک پلتفرم در راستای توسعه فردی مادر و کودک طراحی کردیم، گفت: این مجموعه از سال ۱۳۹۷ آغاز به کار کرده است. ۱۱ هزار و ۵۰۰ کاربر فعال در سایت داریم.

وی افزود: مادران دهه ۶۰ و ۷۰ از برنامه‌های آموزشی آگاهی و تجربه کافی ندارند و همین امر موجب بروز مشکلات می‌شود. پلتفرم توسعه فردی مادر این امکان را فراهم کرده تا والدین بتوانند با استفاده از دسته‌بندی‌ها و فیلتر‌های جغرافیایی برنامه مناسب با رده سنی فرزند خود را انتخاب کنند.

آقایی عنوان کرد: همچنین مادران با استفاده از برنامه برگزارکننده‌ها و کسب‌وکار‌های فعال در حوزه کودک می‌توانند از داشبورد‌های مختلف بهره ببرند و گزارش‌های موردنیاز خود را دریافت کنند. مشتریان هدف این پلتفرم والدین دارای فرزند یک تا هفت سال هستند، زیرا این دوره از دوران طلایی برای ورود به مدرسه و جامعه است؛ از این رو والدین و کودکان نیاز دارند آگاهی کسب کنند تا بزرگسالی توانمند در جامعه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سرمایه موردنیاز برای توسعه این پلتفرم یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان است، خاطرنشان کرد:  ۳۷ درصد آن به منابع انسانی، ۴۳ درصد بخش تبلیغات و ۲۰ درصد از آن به هزینه‌های جاری و زیرساخت‌ها اختصاص می‌یاید.

هم‌اکنون در ایران رشد تکنولوژی پزشکی در بارداری و زایمان یک پدیده کاملاً جا افتاده است. به جرأت می‌توان گفت تکنولوژی، تجربه مادر را در زمینه بارداری متحول کرده است و مادران با رواج فناوری تجربه شیرین‌تری نسبت به گذشته حس می‌کنند.

لذا انتظار می‌رود که بیش از گذشته از فناوری برای مادران طی دوران بارداری حمایت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب