دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

از بحران پیری تا دعوا به دلیل بازوبند کاپیتانی بلژیک؛ آتش اختلاف همچنان روشن در اردوگاه شیاطین سرخ اروپا!

از بحران پیری تا دعوا به دلیل بازوبند کاپیتانی بلژیک؛ آتش اختلاف همچنان روشن در اردوگاه شیاطین سرخ اروپا!
دومنیکو تدسکو، سرمربی ۳۷ ساله و آلمانی تیم ملی فوتبال بلژیک با مشکلات بزرگی در جمع شیاطین سرخ مواجه است.
کد خبر : 854067

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، از مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر شش ماه سپری شده؛ رقابت‌های که به دلیل یکپارچگی و اتحاد مثالزدنی بازیکنان تیم ملی آرژانتین با قهرمانی لیونل مسی و یارانش به پایان رسید؛ و در نقطه مقابل، تیم بزرگی همچون بلژیک به دلیل تنش و چنددسته بودن اعضایش، در همان مرحله گروهی حذف دردناکی داشت. اکنون که صحبت از بیرون شدن ناگوار «شیاطین سرخ اروپا» از بزرگترین جام فوتبالی جهان به میان آمد، اجازه دهید به یکسری حقایق در این باره بپردازیم.

از میان تمام به اصطلاح «نسل‌های طلایی» در فوتبال جهان، دوران اخیر بلژیک بی شک غم انگیزترین پیشینه را دارد. سخت است که به گذشته این تیم بدون احساس غم و اندوه نگاه کنیم. سرخ پوشان برای چهار سال متوالی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در رنکینگ فیفا در رده اول قرارداشتند، اما با وجود داشتن برخی از بهترین استعداد‌های جهان، چیزی برای عرضه کردن و درخشش نشان ندادند.


از بحران پیری تا دعوا به دلیل بازوبند کاپیتانی بلژیک؛ آتش اختلاف همچنان روشن در اردوگاه شیاطین سرخ اروپا!


ستاره‌های مثل کوین دبروینه، روملو لوکاکو، تیبو کورتوا، ادن ازارد، توبی آلدرویرلد، یان فرتونگن و ونسان کمپانی را در نظربگیرید. همه این‌ها در دوران اوج خود، جزو بهترین‌ها در سطح بین‌المللی شناخته و محسوب می‌شدند، اما همین‌ها در کنار هم نمی‌توانستند «گروه متحدی» را تشکیل دهند. به دلایل متفاوتی، با هم کنار نمی‌آمدند، نه در زمین و نه در رختکن.

بهترین نتیجه آن‌ها در تورنمنتی بزرگ، کسب مقام سومی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود. با این حال در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ همینطور رقابت‌های جام جهانی قطر ناامیدکننده ظاهرشدند. در همین پیکار‌های چند ماه قبل در قطر حتی نتوانستند از گروه خود بالا بیایند.

همان جا بود که مشخص شد چقدر در این تیم «اختلاف» وجوددارد. زمانی که ۵ بازیکن پرواز خود را از خاورمیانه با هزینه شخصی رزرو کردند، دقیقا مشخص شد که در اردوگاه شیاطین، چقدر «چنددستگی» هست که صد البته آغازگرش، دبروینه بود که ادعای جنجالی «پیر بودن» تیم کشورش را مطرح کرد.

پس از آن حرف، «ادن ازارد» موضع‌گیری کرد و بعد هم داستان درگیری مغز متفکر منچسترسیتی با آلدرویرلد به هنگام بازی با مقابل کانادا پیش آمد.این حالت بازهم ادامه یافت تا جایی که فرتونگن بعد از باخت باورنکردنی مقابل مراکش، با طعنه به دبروینه، عنوان کرد شاید علت ناکامی، پیری بوده است!

او عنوان کرد: شاید ما بد حمله می‌کنیم. زیرا خیلی پیرشده‌ایم. در حالیکه کیفیت زیادی در خط حمله داریم. البته مراکش هم قوی بود و بهتر از ما ظاهر شد. با این حال نتیجه برای ما بسیار ناامیدکننده است.

از بحران پیری تا دعوا به دلیل بازوبند کاپیتانی بلژیک؛ آتش اختلاف همچنان روشن در اردوگاه شیاطین سرخ اروپا!

بلژیک اسیر تنش

پس از آن بازی و اظهارات انتشار یافته بود که منابع نزدیک به تیم عنوان کردند گروهی از اعضای تیم دچار تنش شده و در پایان بازی در رختکن با هم درگیر شدند.یک روزنامه پرتیراژ همان موقع نوشت اگر پادرمیانی لوکاکو نبود، حتی بازیکنان در آنجا با هم برخورد فیزیکی پیدا می کردند. در آن حال «روبرتو مارتینز»، سرمربی وقت تیم چاره‌ای نداشت جز این که «حاشیه سنگین رختکن» را تکذیب کند. او به خبرنگاران گفت:این‌ها همه شایعه و خبر جعلی هستند اما از آنجایی که هیچ دودی بدون آتش وجودندارد، گزارش‌های انتشاریافت مبنی بر این که برخی از بازیکنان پس از حذف تیم در همان مرحله گروهی، اقدام به بازگشت به وطن به صورت دسته جمعی نکرده و هر یک به طور جداگانه به خانه بازگشتند. آن‌ها در اردوگاهی فروریخته و تقسیم شده، حتی مقابل مردم و رسانه ها، «حفظ ظاهر» هم نکردند.

در واقع آن نمایش ضعیف در جام جهانی، محصول کار خودشان بود. به جای آنکه در کنار هم و برای یک هدف مشترک بجنگند و تلاش کنند، «پای همدیگر» را هدف گرفتند. به این ترتیب مشخص شد این روند برای آن‌ها و در نهایت میراث شان، هزینه داشته، ضمن آنکه خود اسباب سقوط و ناکامی خویش را فراهم کردند.

پس از آن ناکامی و اتفاق تلخ در قطر، همینطور تغییر و تحول کادر فنی که مارتینز اسپانیایی جای خود را به «دومنیکو تدسکو» آلمانی داد، انتظار می‌رفت شیاطین اروپایی، از گذشته‌ها درس و پند گرفته تا جایی که در جاده «اتحاد» و «تحول» قدم بردارند. حداقل این که آتش اختلاف کاهش یابد، اما گویا چنین انتظاری از آن‌ها بیهوده بوده و این معضل قرارنیست نزد آن‌ها رفع شود.

از بحران پیری تا دعوا به دلیل بازوبند کاپیتانی بلژیک؛ آتش اختلاف همچنان روشن در اردوگاه شیاطین سرخ اروپا!


درگیری و عصبانیت به دلیل بازوبند کاپیتانی

در هفته‌ای که گذشت، خبری از اردوی تیم بلژیک به بیرون درزکرد که نشان از ادامه اختلاف و تنش‌ها داشت.در این مورد نشریه کیکر آلمان ادعا کرد شنبه شب و به هنگام بازی بلژیک مقابل اتریش در مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴ سر و صدای زیادی که نشان از عصبانیت تیبو کورتوا، دروازه‌بان رئال مادریدی داشته، از رختکن تیم شنیده شده است.

ظاهرا بعد از داد و فریاد‌های او در رختکن، گلر با تجربه روز یکشنبه در تمرین صبح تیم کشورش حاضر نمی‌شود؛ همان جلسه تمرینی که برای بازی سه‌شنبه با استونی درنظرگرفته شد. در این مورد رسانه‌های کشورش گزارش کردند علت این غیبت، اعتراض به خاطر کاپیتانی تیم ملی بوده است.

بعد از آنکه دبروینه به خاطر مصدومیت، امکان همراهی تیم را از دست می‌دهد، سرمربی جوان ژرمنی تصمیم می‌گیرد بازوبند کاپیتانی تیم را برای دیدار با اتریش به «روملو لوکاکو» بسپارد؛ چیزی که اصلا خوشایند کورتوا نبوده و باعث خشم او و ترک تمرین شده است!

از بحران پیری تا دعوا به دلیل بازوبند کاپیتانی بلژیک؛ آتش اختلاف همچنان روشن در اردوگاه شیاطین سرخ اروپا!

البته پس از انتشار این خبر، مرد شماره یک تیم به رسانه‌ها گفت به دلیل درد از ناحیه زانوی‌اش، در جلسه تمرینی حضور نداشته و اصلا موضوع کاپیتانی مطرح نبوده است. وی حتی مجبور شد در صفحه خود در اینستاگرام چنین پستی را منتشرکند: خیلی ناراحت هستم و این حرف‌ها، دور از واقعیت است. کاپیتانی تیم ملی تصمیمی تصادفی یا اختیاری نیست.

کورتوا افزود: به علت مشکل درد زانوی پای راستم، تحت معاینه قرارگرفتم. با کادر پزشکی تیم ملی و باشگاه مرتب در تماس بودم و در نهایت تصمیم بر این گرفته شد که اردوی تیم ملی را ترک کنم. این اظهارات در حالی انتشاریافت که حتی تدسکو به موضوع مصدومیت دروازه بانش اشاره‌ای نداشت.

به همین دلیل بود که گزارشگر روزنامه هت لاتسه نیوز بلژیک نوشت جنجال دروازه‌بان در اردو وجودداشته و تیمی که چنین تقسیم‌بندی‌های گسترده‌ای از اختلاف دارد، نمی‌تواند امیدی به کسب موفقیت داشته باشد.

از بحران پیری تا دعوا به دلیل بازوبند کاپیتانی بلژیک؛ آتش اختلاف همچنان روشن در اردوگاه شیاطین سرخ اروپا!

بازتاب اختلاف بازیکنان

اولیور گمپ، نویسنده روزنامه دیلی میل انگلیس نیز در تحلیلی نوشت: با این شرایط کار تدسکو، مربی جوان و کم تجربه بلژیک حساسیت زیادتری خواهد داشت. چرا که چاره‌ای ندارد جز این که ارتش تکه تکه شده بازیکنانش را به صف کند و تنش‌ها را کاهش دهد.

وی افزود: در این حال واقعا سخت است از بلژیک با ستاره‌هایش به عنوان نسل طلایی یادکرد در حالیکه همین نسل، تحمل بودن در کنار یکدیگر را ندارد. بلژیک مثل گذشته دارای استعداد‌های زیاد و بزرگی در سراسر اروپاست، اما تا مادامی که این ستاره‌ها درگیر تنش‌های داخلی هستند و اردوگاه خویش را تضعیف کنند، نباید انتظار اتفاقات و موفقیت‌های بزرگ را از آن‌ها داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته