ارائه خدمات الکترونیکی و هوشمند برای کاهش تخلفات اداری
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی اصلان زاده، معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع وزیر ارتباطات در جلسه هماهنگی و هماندیشی اعضای هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری با مدیران ارشد دستگاههای تابعه، با اشاره به اهمیت و حساسیت کار در هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری، تاکید کرد: آرای این هیئتها باید بر اساس قوانین و مقررات و ناظر به عدالت باشد چرا که با دنیا و آخرت صادرکننده رای و فرد دریافت کننده رای مرتبط است.
وی آموزش در دستگاههای اداری را یکی دیگر از موضوعات مهم این حوزه عنوان کرد و افزود: بر اساس نگاه پیشگیرانه در دستگاههای اداری باید برای مدیران و کارکنان دورههای مستمر آموزشی تعریف شود تا این افراد با تکالیف و ماموریتهای سازمانی خود آگاه شوند.
اصلان زاده به تکلیف قانون بودجه سال جاری برای الکترونیکی کردن خدمات نیز اشارهای کرد و گفت: بر اساس قانون بودجه سال جاری تمام دستگاهها باید صد در صد خدمات خود را به صورت الکترونیکی و ۲۰ درصد از خدمات الکترونیکی شده را به صورت هوشمند ارائه کنند و همین موضوع باعث کاهش نقطه تماس ارباب رجوع با کارکنان میشود. آمار افزایشی ورودی پروندههای هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری افتخار نیست و باید تلاش کنیم که این آمار کاهشی باشد و در این بخش نقش حراست و بازرسی نیز بسیار مهم است.
معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع وزیر ارتباطات به بررسی فراوانی تخلفات تاکید کرد و افزود: منشا و علت فراوانی تخلفات باید بررسی شود و اگر نیاز به اصلاح فرآیندهها برای کاهش این تخلفات وجود دارد به سرعت فرآیندها اصلاح شود.
وی با تاکید به بازدارندگی رسیدگی به تخلفات و اهمیت آن، اظهار کرد: باید در این حوزه تخلفات دستهبندی شود و تخلفاتی که دارای اهمیت بیشتری هستند مانند جریان و شبکهای از فساد، باید به صورت ویژه و خارج از نوبت بررسی و رای آن صادر شود تا بتواند اثرگذار باشد.
اصلان زاده به عدم تبعیض در رسیدگی، پاکدستی، اقدام عملی و دوری از شعار اشاره کرد و گفت: در حوزه مبارزه با فساد مقام معظم رهبری در بیانات مختلف تاکیداتی داشتند که باید مورد توجه مدیران و هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری قرار گیرد. موضوع عفاف و حجاب هم یکی دیگر از موضوعات مهمی است که باید در دستگاهها و سازمانهای مختلف پیگیری شود.
حجتالاسلام آقایی نماینده وزیر و مسئول هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری نیز در این جلسه با بیان اینکه شناسایی عوامل بروز تخلفات و فساد اداری نقش تعیین کنندهای در پیشگیری از تخلفات اداری دارد، گفت: باید از مرحله برخورد به مرحله پیشگیری در نظام اداری حرکت کنیم.
وی ضمن ارائه گزارشی از نحوه رسیدگی هیئت ها، از هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری به عنوان ایستگاه آخر در مقابله با فساد یاد کرد و افزود: با توجه به اینکه این هیئتها به عنوان متولی برخورد با تخلفات اداری شناخته میشوند باید در رسیدگی به پروندهها اصل عدالت و انصاف و کرامت انسانی متهمین و حفظ محرمانگی اسناد و مدارک پروندهها را رعایت کرده و با تسریع در رسیدگی به پروندهها مانع از اطاله رسیدگی شوند.
آقایی تصریح کرد: این هیئتها باید در مورد پروندههای موضوع گزارشات سازمان بازرسی کل کشور و آماده به خدمتی موضوع ماده ۱۳ قانون رسیدگی به تخلفات اداری و همچنین پروندههای ارجاعی از سوی مقام عالی وزارت خارج از نوبت رسیدگی و رأی متناسب و بازدارنده صادر کنند.
وی افزود: که یکی از علل نقض آرای هیئتها در دیوان عدالت اداری و همچنین هیئت عالی نظارت عدم استفاده از نظر گروه تحقیق و کارشناس در پروندههای مالی و فنی بوده و بر این اساس به سازمانها و شرکتهای تابعه اعلام شده که افراد متعهد و متخصص و خبره در امور مالی، اداری، فناوری اطلاعات و سایر امور تخصصی دستگاه مربوطه را برای تشکیل بانک اطلاعات گروه تحقیق معرفی کنند تا هیئتها در صورت لزوم بتوانند از خدمات آنها به منظور جمع آوری دلایل و مدارک در رسیدگی به پروندهها استفاده کنند.
مسئول هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری وزارت ارتباطات تاکید کرد: توسعه سامانه الکترونیکی تخلفات اداری و آسیب شناسی علل بروز تخلفات و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از تخلفات اداری و احصاء تخلفات پر تکرار پنج سال گذشته و ارائه آن به سازمانها و شرکتهای تابعه به منظور پیشگیری از تخلفات اداری و همچنین پیشنهاد اصلاح و بازنگری قانون رسیدگی به تخلفات اداری به دبیرخانه هیات عالی نظارت از برنامههای پیش روی دفتر هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری است.
وی در این نشست نکاتی را نیز درخصوص تعامل مدیران و مسئولان ارشد سازمانها و شرکتهای تابعه مطرح و از آنها خواست که در حوزه پیشگیری از تخلفات اداری همکاری بیشتری با هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری داشته باشند و ضمن شناسایی علتهایی که زمینه بروز تخلفات اداری را فراهم میکند نسبت به فرآیندسازی فعالیتها و آگاهی بخشی به کارکنان در رعایت قوانین و مقررات موضوعه و شرح وظیفه شغلی اقدام و آموزشهای لازم در این خصوص به ویژه آشنایی با نظام رسیدگی به تخلفات اداری و همچنین رعایت انضباط اداری داده شود.
آقایی با اشاره به اینکه یکی از راههای پیشگیری از تخلفات اداری نظارت همگانی بر عملکرد دستگاهها است، بیان کرد: بر این اساس برای ایجاد تعامل دو سویه با ارباب رجوع و سنجش میزان رضایتمندی آنها از نحوه برخورد و ارائه خدمات و همچنین مشاهده هر گونه مفاسد اداری حسب ماده ۴۹ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اداری هیئت عالی نظارت به همه دستگاهها تکلیف شده که نسبت به نصب صندوق اعلام تخلف در ساختمانهای محل تردد ارباب رجوع اقدام کنند. روزهای دوشنبه هر هفته ملاقات عمومی با همکاران وارباب رجوع درمحل دفتر هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری برگزار میشود.
بر اساس این گزارش، در این جلسه اعضای هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری نکاتی را درباره رسیدگی به پروندهها مطرح و پیشنهاداتی را در این باره ارائه کردند.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/