دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 فروردين 1394 - 10:48
دیپلمات پیشین هسته‌ای مطرح کرد:

با دیپلماسی، اتحاد دشمنان ایران را متزلزل کردیم/ قاسم سلیمانی نمونه «دیپلماسی عمل» ایران است

دیپلمات پیشین هسته‌ای کشور گفت: آقای ظریف در مذاکرات دیپلماتیک به دنیا می‌گویند که ایران مخالف تروریسم و قربانی تروریسم است و افرادی مثل حاج قاسم هم در صحنه عملیاتی این ادعای آقای ظریف را به نمایش می‌گذارد.
کد خبر : 8440

گروه بین‌الملل- مریم یوسفی: این روزها در حالی که مذاکرات هنوز ادامه دارد. تاکید بر جملاتی مانند «مذاکرات پیشرفت داشته است» و «به حصول توافق امیدواریم» بسیار شنیده می‌شود، حالا مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت بزرگ جهان وارد حساس‌ترین مرحله خود در ماه مارس میلادی شده است. در همین ارتباط خبرنگار آنا با سید حسین موسویان محقق دانشگاه پرینستون آمریکا، دیپلمات سابق و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای گفت‌وگویی انجام داده است.


سید حسین موسویان «دیپلمات پیشین هسته‌ای» پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و سپردن سکان گفت‌وگوهای هسته‌ای به وزارت امور خارجه، از هیچ تلاشی برای رساندن پیام ایران و دفاع از منافع ملی ایران دریغ نمی‌کند. در گفت‌وگوها و سرمقاله‌هایش در رسانه‌های معتبر جهانی بارها از حق ایران در مذاکرات هسته‌ای دفاع کرده است.


او در این گفت‌وگو به سوالات خبرنگار آنا درباره سیاست‌خارجی دولت یازدهم و مهمترین نقاط صعف وقت وزارت امور خارجه در سالی که گذشت، پاسخ داد.


سیاست خارجی ایران در سالی که گذشت را چطور دیدید؟ و مهمترین تغییر با روی کار آمدن دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی چه بود؟


سیاست‌خارجی دولت یازدهم با عقل و تدبیر، تشنج در روابط خارجی را کاهش داد، روند تحمیل قطع‌نامه‌های ظالمانه و تحریم‌های چندجانبه و بین‌المللی را مهار کرد، اجماع بی‌چون و چرای کشورهای 1+5 علیه ایران را متزلزل کرد، آمریکا را در برابر سیاست‌های ضد ایرانی نتانیاهو مردد کرد و با نحوه مذاکرات هسته‌ای به دنیا نشان داد که ایران یک کشور منطقی است و در صورت تامین حقوق مشروعش، با مقررات بین‌المللی همراه خواهد بود.


مهمترین نقطه قوت و نقطه ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در سالی که گذشت، از نظر شما کدام موارد است؟


حقیقت این است که باید واقع‌بینانه قضاوت کرد. موضوع هسته‌ای ظرفیت اصلی دیپلماسی ایران در سال گذشته را به‌خود اختصاص داد. آقای ظریف هم به‌عنوان رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مجبور بود تمام‌قد وارد شود. احتمالا سال آینده هم همین‌طور خواهد بود و لذا به‌ناچار خلاء در برخی از بخش‌های دیگر دیپلماسی احساس می‌شد.









امثال آقای ظریف در مذاکرات دیپلماتیک به دنیا می‌گویند که ایران مخالف تروریسم و قربانی تروریسم است و افرادی مثل حاج قاسم هم در صحنه عملیاتی این ادعای آقای ظریف را به نمایش می‌گذارد



شما چه توصیه‌ای برای رفع این خلاءها دارید؟


توصیه من به دستگاه دیپلماسی کشور این است که از ظرفیت‌های 35 ساله دیپلماسی جمهوری اسلامی کمک بگیرند. ما وزرای امور خارجه و معاونین وزرای امور خارجه سابق زیادی مثل آقای کمال خرازی داریم که از ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود در حالی که هر کدام می‌توانند بخشی از کمبودها را جبران کنند.


سفر آقای ولایتی به مسکو یک نمونه بود. آقای ظریف می‌تواند نیروهای نامدار و مجرب دیپلماتیک ایران در 35 سال بعد از انقلاب را بسیج و از توان و تجربه و ظرفیت و اعتبار آنها در جهت پیشبرد دیپلماسی کشور بهره بگیرد.


حضور افرادی مانند سردار سیلمانی در حوزه دیپلماسی در سال 93 را چطور ارزیابی می‌کنید؟


حضور ایشان مثبت و بسیار هم موثر بوده است. سردارانی مثل قاسم سلیمانی که امروزه جان برکف در خط مقدم مبارزه با تروریسم کور در صحنه‌های نبرد هستند‌، نمونه «دیپلماسی عمل» جمهوری اسلامی هستند. امثال آقای ظریف در مذاکرات دیپلماتیک به دنیا می‌گویند که ایران مخالف تروریسم و قربانی تروریسم است و افرادی مثل حاج قاسم هم در صحنه عملیاتی این ادعای آقای ظریف را به نمایش می‌گذارد.


چشم انداز آینده دیپلماسی ما را در این حوزه چگونه می‌بینید؟ آیا در سال 94 توافق ایران و غرب بر سر پرونده هسته ای ایران به نتیجه می‌رسد؟


تا زمانی که دپیلماسی ما بر مبنای تدبیر و خرد پیش رود، باید خوشبین بود و به‌همین دلیل هم من در مورد توافق هسته‌ای خوشبین هستم چون نظام جمهوری اسلامی مذاکرات را با واقع‌بینی و تدبیر به پیش می‌برد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته