دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1395 - 11:21

ریسک یک میلیارد یورویی اروپا روی فناوری‌های کوانتومی

اتحادیه اروپا در راستای رقابت با چین و آمریکا، برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی روی فناوری‌های کوانتومی دارد.
کد خبر : 84025

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اتحادیه اروپا قصد دارد سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی روی فناوری‌های کوانتومی انجام دهد. اگر این سرمایه‌گذاری به نتیجه مثبت برسد اتحادیه اروپا می‌تواند در برابر رقبای اصلی یعنی آمریکا و چین توانمندی خود را به نمایش بگذارد و جایگاه خود را حفظ کند اما اگر این پروژه به شکست ختم شود عقب ماندگی بزرگی برای این اتحادیه رقم خواهد خورد.


هفته گذشته این اتحادیه اعلام کرد که برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی روی فناوری‌های کوانتومی دارد. این سومین پروژه پرچمداری فناوری‌های نوظهور و آینده (Future and Emerging Technologies Flagship projects) اتحادیه اروپا است، پروژه‌ای که قرار است بیش از یک دهه به طول انجامد.


یکی از این برنامه‌های پرچمداری، گرافن است که بسیاری از کارشناسان چشم‌انداز روشنی برای این ماده ورقه‌ای شکل متصور هستند. پروژه بزرگ دیگر این اتحادیه، «پروژه مغز انسان» است که اطلاعات چندانی از آن منتشر نشده که دلیل این امر بایکوت خبری این پروژه است. هدف نهایی از این پروژه، تقلید از مغز و ساخت ابزار محاسباتی دیجیتال شبیه به آن است هر چند تردید‌های زیادی نسبت به موفقیت این پروژه از نظر برخی از محققان وجود دارد.


پروژه «فناوری‌های کوانتومی» از سال 2018 آغاز و خبر آن نیز به صورت رسمی چند ماه دیگر اعلام خواهد شد. در واقع اروپا وارد رقابت جدی برای ساخت کامپیوترهای کوانتومی شده است تا بتواند به فناوری ساخت سیستم‌های مخابراتی غیرقابل هک شدن، برسد. در حال حاضر تردیدهایی نیز در بخش کامپیوترهای کوانتومی وجود دارد و عدم قطعیتی از وجود رفتار کوانتومی در این کامپیوترها نزد برخی دانشمندان به چشم می‌خورد.


دسامبر سال گذشته میلادی، گوگل از کامپیوتر کوانتومی خود رونمایی کرد. این کامپیوتر 10 میلیون دلاری، به ادعای گوگل با سرعت 100میلیون برابر سریع‌تر از کامپیوترهای کلاسیک رایج کار می‌کند. چین نیز از قافله کامپیوترهای کوانتومی عقب نمانده است و میان دو شهر پکن و شانگهای یک خط ارتباط کوانتومی به طول 2000 کیلومتر ایجاد کرده که غیرقابل هک شدن است. در این فناوری به جای صفر و یک از فوتون‌هایی استفاده شده که از حالت‌های کوانتومی ویژه برخوردار هستند.


تحرکات آمریکا و چین موجب شده تا اروپا نیز از قافله عقب نماند و اقدام به چنین سرمایه‌گذاری هنگفتی روی فناوری‌های کوانتومی کند. در فناوری کوانتومی از دستکاری نانومقیاس عناصر اتم استفاده می‌شود، به همین دلیل این حوزه از زیرمجموعه‌های فناوری‌نانو بوده و از سوی دیگر برای کاربردی شدن نیاز به همگرایی با صنعت الکترونیک و فناوری‌ اطلاعات دارد. از این رو فناوری‌های کوانتومی از جمله مصادیق « همگرایی فناوری‌ها» هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته