دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1395 - 17:08
معاون بهداشت وزارت بهداشت:

آسیب‌های اجتماعی در کشور مورد توجه نیست/احتمال 6 برابری خودکشی ناشی از افسردگی

معاون بهداشت وزارت بهداشت موضوعاتی مثل فقر، بیماری، اعتیاد و طلاق و کودکان خیابانی را از جمله آسیب‌های اجتماعی جوامع امروز برشمرد.
کد خبر : 83500

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، علی اکبر سیاری در جلسه بررسی پیشگیری از اقدامات پرخطر در رفتارهای اجتماعی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر در حوزه بیماری‌های واگیر و کاهش آن اظهار کرد: همچنان آسیب‌های اجتماعی به دلیل چند بخشی بودن آن‌طور که شایسته بوده مورد توجه قرار نگرفته است.


معاون بهداشت وزارت بهداشت موضوعاتی مثل فقر، بیماری، اعتیاد و طلاق و کودکان خیابانی را از جمله آسیب‌های اجتماعی جوامع امروز برشمرد.


به گفته وی، خودکشی به نوعی خشونت علیه خود است.


کاهش اختلالات روانی مختص یک وزارت خانه نیست


در ادامه جلسه، احمد جلیلی، رئیس انجمن روانپزشکان کشور گفت: باید نگرشی ایجاد شود که همه بدانند خودکشی ناشی از بیماری است، افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند افسردگی هستند، ممکن است به این کار اقدام کنند. بنابراین باید به فکر پیشگیری و درمان باشیم و کاری کنیم که بیمار به جامعه بازگردد.


وی با تاکید بر لزوم انجام اقداماتی برای کاهش اختلالاتی چون افسردگی، عنوان کرد: این کار مختص یک وزارتخانه نیست، بلکه به گردش کلی کشور وابسته است. در عین حال رسانه‌ها نیز باید در انتشار اخبار خودکشی به صورت حساب شده عمل کنند، چرا که در غیر این صورت ممکن است این اخبار منجر به خودکشی تقلیدی شود.


اهمیت ارائه خدمات پیشگیرانه در پیشگیری از وقوع خودکشی


همچنین، در ادامه جلسه بررسی پیشگیری از اقدامات پرخطر در رفتارهای اجتماعی سید کاظم ملکوتی رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی بر لزوم توجه به سلامت روان افراد و اختصاص بودجه لازم برای آن تاکید کرد.


رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی با اشاره به تحقیقات انجام شده در کشور در خصوص خودکشی، افزود: افسردگی احتمال وقوع خودکشی را 6 برابر ، اعتیاد و الکل 3 برابر، بیکاری و سیگار 2 برابر می‌کند.


ملکوتی با بیان اینکه در حال حاضر افسردگی در جامعه از 5 درصد به 11 درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: این مسئله نشان می‌دهد که اگر اقدامات لازم را انجام ندهیم، خودکشی در سال‌های آینده افزایش می‌یابد.


به گفته وی، ارائه خدمات پیشگیرانه در پیشگیری و جلوگیری از وقوع خودکشی دارای اهمیت است و انجمن جلوگیری از خودکشی این آمادگی را در جهت تعامل هر چه بیشتر با وزارت بهداشت و بهزیستی به منظور پیشگیری از وقوع خودکشی دارد.


رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی افزود: ارائه خدمات مشاوره و راه‌اندازی سامانه‌هایی در این زمینه جهت کاهش خودکشی بسیار مؤثر بوده و لازم است با ارتباط بین‌بخشی با دستگاه‌ها مانع از بروز خودکشی در کشور شویم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته