دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1401 - 10:33
وزیر علوم:

بحث تفریغ بودجه برای جلوگیری از مشکلات حقوقی در دانشگاه‌ها جدی گرفته شود

بحث تفریغ بودجه برای جلوگیری از مشکلات حقوقی در دانشگاه‌ها جدی گرفته شود
زلفی گل با طرح مباحثی در رابطه با مهم بودن رعایت مباحث حقوقی در دانشگاه‌ها گفت: بحث تفریغ بودجه یکی از این مباحث مهم است که اعتباراتی که مراکز آموزش عالی دارند، طبق برنامه هزینه می‌شود.
کد خبر : 831451

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در نشست مدیران حقوقی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور که صبح امروز یکشنبه ۲۳ بهمن‌ماه در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با حضور محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور شروع به کار کرد، خطاب به مدیران حقوقی دانشگاه‌ها چند نکته را ذکر کرد و گفت: مدیران حقوقی مرجع هدایت و تصمیم گیری قانونی هستند نه تنها تصمیم گیری در موسسات آموزشی را با قانون تطبیق می‌دهند نقش هدایتی رئیس مجموعه خود را دارند.

وی افزود: هر رئیس به خوبی از این مرجع استفاده کند با مشکلات کمتری در اداره دانشگاه مواجه می‌شود. روسا تا زمانی که در مسئولیت هستند کارشان به دیوان عدالت اداری نمی‌افتد، پس از پایان دوران مسئولیت، تازه شروع کار آنها به دیوان عدالت می‌افتد.

زلفی گل تاکید کرد: بحث تفریغ بودجه بسیار مهم است، یعنی چقدر اعتباراتی که یک سازمان دارد، طبق برنامه هزینه می‌شود، رؤسا را آموزش نداده ایم و تجربه مدیریت مالی را ندارند و دستورهای پرداختی که می‌دهند مطابق قانون نباشند، بعدها سروکار رییس دانشگاه با دیوان محاسبات می افتد و باید پاسخگوی اعمال گذشته باشید.

وی اظهار کرد: رئیس دانشگاه در تمامی قسمت های دانشگاه باید آموزش دیده باشد و جامع الاشراف شود و همه چیز را بداند. مدیران حقوقی باید کمک کنند تا روسای دانشگاه طبق قانون شرع عدم رعایت، قانون جرم و گناه است و البته سروکار با دیوان محاسبات می افتد که آیا بحث بودجه قانونی بوده یا طبق بودجه هزینه کرده اید یا خیر؟

زلفی گل عنوان کرد: بحث دوم سازمان بازرسی است که می گوید تصمیم روسای دانشگاه‌ها طبق قانون بوده است یا خیر؟

وی افزود: مشاوره حقوقی به رئیس دانشگاه در زمانی که به دو راهی می رسد، بسیار مهم است که باید توسط مدیران حقوقی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی انجام شود.

زلفی گل خطاب به مدیران حقوقی گفت: شما بر مقررات و قانون اشراف دارید، برخی اوقات رئیس واحد در حین تصمیم گیری به مشکل بر می‌خورد، شما وظیفه دارید مسیر قانونی را به روسا نشان دهید تا بدون برخورد با مشکل به هدف دست یابند. شما راه کوتاه‌تر و کم هزینه تر را به رؤسا نشان دهید زیرا مشاور و هدایتگر امین هستید.

وی افزود: به این موضوع مهم در دانشگاه‌ها ها توجه نمی‌شود. معمولا مصوبات شورای دانشگاه اعم از آموزشی و پژوهشی و هم سویی منافع ملی و فردی لحاظ نمی‌شود.

وزیر علوم ادامه داد: به همین خاطر دفتری برای مصوبات و مقرراتی که در هیئت امناها دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به تصویب می‌رسد، راه اندازی می‌شود تا بررسی شود که منافع فردی یا منافع ملی در مصوبات لحاظ شده است یا خیر؟

**زمانیان: جمهوری اسلامی ایران باب تظلم خواهی را برای احقاق حق باز گذاشته است 

حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز در در این نشست، با اشاره به حضور پر شور مردم در جشن انقلاب، خاطر نشان کرد: طومار بدخواهان در ماه های اخیر با شکوه حضور مردم در بیست و دوم بهمن‌ماه برچیده شد جشنی که تضمین کننده دوام انقلاب اسلامی است.

وی خطاب به مدیران حقوقی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، گفت: یکی از مشخصات بارز در جمهوری اسلامی این است که‌ باب تظلم خواهی را باز گذاشته است، اگر حق شخصی تضییع شود، مرجعی به نام دیوان عدالت اداری داریم که با مراجعه به آن حق برقرار می‌شود.

زمانیان با تشریح اقدامات این سازمان خاطر نشان کرد: در حال ساخت ماهواره آیات با قدرت پیش بینی زلزله هستیم که برای تکمیل طرح به کمک وزارت علوم نیازمندیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته