بعضی دانشجویان معترض با اقدامات ناخواسته پازل براندازان را تکمیل میکنند
گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، لاله قلی پور: دانشگاه و فضای کالبدی آن، دارای هویت و فضایی متفاوت از بیرون است و اصولاً سنخیتی با فضای هیجانزده و بهدوراز عقلانیت ندارد. ضمن اینکه خانه گفتگوی دانشجویان و محلی برای شکلگیری هویت اجتماعی سیاسی و تغییرات در هویت فردی و نیز تبادل نظرات علمی، سیاسی، اعتقادی و نیز ایده پردازیهای اجتماعی، است و هرگونه اقدامی خارج از دایره شاخصهای مطرحشده شأنیت دانشجو را با چالش روبهرو کرده و توهین به جایگاه مقدس اندیشه و تفکر محسوب میشود.
دانشجو نیز بهعنوان قشر فرهیخته و مؤذن جامعه باید بتواند در چارچوب قانون، اخلاق و آداب نقد و نیز اعتراض در شکل سالم، انتظارات خود را بدون نگرانی از داشتن تبعات حقوقی، مطرح کند. همچنان که فضای نقد و اظهارنظر دانشجویان از تفکرات و دیدگاههای سیاسی مختلف در چارچوبهای قانونی فراهم شود.
البته بر کسی پوشیده نیست که در عین اینکه شعارها، نوع و روش اعتراضی از سوی دانشجویان باید حاوی ملاکهای حقوقی و اخلاقی باشد، صبوری و گشودن باب گفتگو از سوی مسئولان دانشگاهی و انعکاس انتظارات آنان به مراجع ذیربط از ضروریات کار در حوادث حساس جامعه است. محمد اسکندری، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی با حضور در تحریریه آنا بر ضرورت ترسیم مسیری از سوی مسئولان برای تحقق مطالبات دانشجویی تاکید کرد.
**مطالبه گری انرژی دانشجو را متمرکز بر یک موضوع مشخص سیاستگذارانه میکند
آنا: در فضای مطالبهگری و مسئله محوری دانشجویان چه مصادیق و مسائلی باید مد نظر قرار گیرد؟ مطالبه شما به عنوان نماینده دانشجویان تشکل خود برای مسئولان دانشگاهی و کشوری چیست؟
اسکندری: مسئله محوری و مطالبه گری دانشجویان از یک حیث خوب است، انرژی دانشجو در این صورت صرف تمرکز بر یک موضوع مشخص سیاستگذارانه میشود. اما یک چالشی دارد آنهم اینکه وقتی ماجرا صرفا محدود به مسئله محوری شده و غالب میشود، شاهد این هستیم که دانشجو از قالب دانشجویی خود خارج میشود و تبدیل به یک کارشناس حوزه سیاستگذاری میشود. زیرا نگاه کارشناسی دید جزئی نگر دارد. در صورتی که دانشجو دید کلان به حل مسائل دارد.
استراتژی مصادیق مسئله محوری در این راستا باید روزآمد سازی شود لذا باید تحلیلی از شرایط حال حاضر کشور داشته باشیم تا بدانیم که کجاها باید برای تحقق این مقوله دست گذاشت و ورود کرد. شرایط دو سه ماه اخیر، ذهن دانشجویان برای حل مسائل را تغییر داد که به تغییر صحنه سیاست کشور هم انجامید، با یکسری اعتراضات در پی فوت مهسا امینی مواجه شدیم و ماجرای گشت ارشاد صرفا جرقهای بود که منجر به اوج رادیکالیسم در داخل دانشگاهها شد و تصویری از براندازی را به ذهن متبادر کرد.
البته بحث از امکان پذیری یا عدم امکان پذیری براندازی نیست، بلکه تصویری که میداد براندازی بود. باید ریشه یابی شود که چه مولفههایی باعث ایجاد این تصویر شده است و ریشه یابی شود و روی آن دست بگذاریم. براندازی در مناطقی که مثلا حزب کومله تسلط دارند یا افراد وابسته به مجاهدین خلق که ذاتا تم براندازی دارند از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته، اما دانشجویان معترض نسبت و رابطهای با این گروهها ندارند هر چند با اقدامات ناخواسته پازل براندازان را تکمیل میکنند. سوال اینجاست که چرا اینها خود را در موقعیت براندازی قرار میدهند.
بیشتر بخوانید:
- از نقد نسبت به نبود خلاقیت در تشکلهای دانشجویی تا لزوم تولید نظام معنایی خاص در دانشگاهها
- لزوم بازطراحی نقش آفرینی بانوان در فضای تشکلهای دانشجویی
- از ضرورت به رسمیت شناختن تنوع اندیشههای دانشجویان تا ترسیم مسیری برای تحقق مطالبات
چیزی که به ذهن متبادر میشود این است که بعضی از دانشجویان امیدواری شان نسبت به اصلاح کمرنگ شده است، برای مثال بحث سربازی اجباری که چند ده میلیون نفر با این موضوع درگیرند تعداد زیاد این درگیری به دلیل آن است که خانوادههای این سربازان نیز با این موضوع درگیرند و ضرورت دارد از سربازی اجباری به سمت سربازی حرفهای برویم. مطالبهای که چندین سال است از سوی دانشجویان وجود دارد و باید اصلاح شود. اهمیت مطالبه گری دانشجویان بسیار مهم است و در راستای پاسخ به مطالبات، مسئولان باید به میدان بیایند و ضمن پاسخ، مسیری را برای تحقق مطالبات دانشجویی مشخص کنند.
**لزوم به میدان آمدن مسئولان برای پاسخگویی به مطالبات دانشجویان
آنا: تبلیغات نادرستی از سوی دشمنان برای مصادره کردن اعتراضات و مطالبه گری دانشجویان وجود دارد، چگونه و با چه ظرفیتهایی بر خلاف نیت دشمنان، میتوانیم آنرا مصادره به مطلوب کنیم؟ مختصات اعتراض سالم دانشجویان را چگونه ارزیابی میکنید؟
اسکندری: بسیاری میگویند ما اعتراض خود را بهطور مسالمتآمیز در انتخابات ۱۴۰۰ بیان کردیم. هرچند سال ۱۴۰۰ سال تلخی به لحاظ مشارکت مردم در انتخابات بود، اما میتوان گفت که جزو مدنیترین اعتراضاتی بود که در کشور اتفاق افتاد. افراد بسیاری در آن انتخابات شرکت نکردند، رأی باطله زیادی داشت که آنهم پیامی دارد، اما خبری از خصومت، فتنه، توهین و حرفهای رکیک نبود. اینکه چرا عدهای از مردم خود را در این موقعیت قراردادند به این دلیل است که امیدواریشان نسبت به اصلاح کمرنگ شده است.
قانون اساسی متن مترقی دارد و زمانی که این متن را میخوانیم در بعضی از اصول بسترهای حضور مردم دیدهشده است، ملموسترین آن حضور در انتخابات است. اما همین هم با چالشهایی مواجه است با قانون انتخابات منطبق نیست. مانند فرمایشات مقام معظم رهبری که اگر به آنها عمل میشد وضعیت بهتری در کشور حکمفرما بود. اصل ۸ قانون را اصل دیگری از اصول مشارکت مردم در کشور عنوان کرد و گفت: این اصل امربهمعروف و نهی از منکر را وظیفهای میداند همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت.
بعضی از دانشجویان امیدواری شان نسبت به اصلاح کمرنگ شده است
همانطور که میبینید بالاترین حد امربهمعروف، امربهمعروف مردم نسبت به حاکمیت است. این یکی از اهداف مهم و اساسی در زمان تشکیل حکومت اسلامی است. هم در شیوه مشخص است که عالیترین شیوه چیست و هم در موضوع که مبارزه با ظلم و فقر و فساد است، مشخص است. در حال حاضر اینگونه نیست و فراموششده است و نیاز به بازنگری دارد.
در این روزها به بحث رفراندوم بسیار پرداخته میشود که منظور به رفراندوم گذاردن کل قانون اساسی نیست و اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. اما در رابطه با یکسری مسائل مشخص در کشور که چالش در آن وجود دارد میتوان از این ابزار استفاده کرد. مثلاً همانطور که پیش از این اشاره کردم در رابطه با تبدیل سربازی اجباری به سربازی حرفهای که میتوان با برگزاری رفراندوم این مسئله را حل کرد. با این دست از اعمال میتوان این احساس را که مردم مالک کشور هستند را به آنها تزریق کنیم و نظام جمهوری اسلامی ایران آمده است تا این موضوع را تضمین کند.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/