دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1401 - 11:09
اهمیت سیاست تولید بار اول (۳)؛

حمایت از تولید محصولات دانش بنیان بار اول با ترک تشریفات مناقصه

حمایت از تولید محصولات دانش بنیان بار اول با ترک تشریفات مناقصه
ترک مناقصات برای حمایت از محصولات دانش بنیانی که برای بار اول طراحی و تولید می‌شود از ملزومات رفع موانع برای تولیدات دانش بنیان‌ها محسوب می‌شود.
کد خبر : 821031

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، یکی از مشکلاتی که شرکت‌های دانش بنیان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عدم حمایت و خریداری محصولات آن‌ها توسط خریداران و جامعه هدف است که علاوه بر فرهنگ سازی برای خرید محصول داخلی مستلزم بازاریابی بهتر محصولات توسط بازاریابان شرکت هاست. همچنین از سوی دیگر با رفع موانعی همچون قرار گرفتن در مناقصات برای محصولات باراول می‌توان قدم بزرگی در راستای حمایت از محصولات شرکت‌های دانش بنیان برداشت.

در همین راستا به سراغ محمد حسین بهشتی سرپرست سابق معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری رفتیم. وی در گفتگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا با اشاره به اهمیت بازارسازی برای محصولات دانش‌بنیان گفت: بازاریابی و فروش بحث جدی در هرکار و خصوصا در حوزه دانش بنیان محسوب می‌شود. اگر شرکت‌های دانش بنیان تصور کنند که با گرفتن مجوز‌های لازم و انجام کار‌های فنی کار تمام شده، اینطور نیست و این تنها ۳۰ در صد کار محسوب می‌شود و بخش اصلی و مهم بحث بازاریابی و فروش است که هر شرکت باید به طور جدی موضوع بازاریابی را در دستور کار قرار دهد و پیگیری کند.  

بهشتی ادامه داد: مثلا یکی از راه‌هایی که شرکت‌های دانش بنیان برای معرفی محصول خود باید به کاربگیرند این است که محصول را توسط بازاریابان بین مشتری‌ها و جامعه هدف توزیع کنند و آن‌ها درباره‌ی چگونگی کیفیت محصول بازخورد بدهند که اگر ایراد یا مشکلی وجود داشت رفع کنند، تا بدین صورت بتوانند محصول را ارتقاء دهند. همچنین از سویی با تقویت بخش بازاریابی ابتدا مشتری‌های بالقوه شناسایی شوند و سپس با دادن نمونه و مشخصات فنی و حتی گاهی با قراردادن محصول در اختیار آن‌ها محصول خود را معرفی کنند. در مجموع پروسه جذب مشتری جزء فرایند‌های سخت و زمان بر محسوب می‌شود که شرکت‌ها با تلاش و صبر می‌توانند به نتیجه مطلوب خود برسند. همچنین از سوی دیگر اگر شرکتی توانایی تولید محصولی را برای بار اول دارد و خریدارهم برای آن محصول وجود دارد با استعلام از معاونت علمی می‌تواند ترک مناقصه کند و محصول خود را ارائه دهد.

وی در ادامه درباره بحث ترک مناقصات برای محصول بار اول گفت: اگر شرکتی توانایی ساخت محصول را دارد و با اعلام نیاز از طرف خریدار شرکت شروع به ساخت محصول می‌کند و معاونت علمی با بررسی و تایید شرکت و محصول و در نظرگرفتن اینکه محصول برای باراول تهیه شده باشد مورد تایید قرار می‌دهد و بعد از آن خریدار بدون مناقصه می‌تواند خرید خود را انجام دهد و قرارداد ببندد. چون با تایید معاونت علمی ترک مناقصه صورت گرفته است دیگر مشکلی برای دستگاه دولتی به دلیل عدم برقرای مناقصه پیش نمی‌آید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته